سنگ یشم
مهم ترین خواص و فواید سنگ یشم 😍+ کاربرد و بررسی انواع آن

سنگ یشم شاهی چیست و چه خواصی دارد؟ بهترین  نوع یشم لجنی در کجا یافت می‌شود؟ چگونه می‌توان از سنگ یشم سبز نگهداری کرد؟ یشم چه تفاوتی با سنگ زمرد دارد؟ خواص این سنگ برای صورت چیست؟ یشم که با نام جید نیز شناخته می‌شود از جمله سنگ‌های قیمتی محبوب است که با زیبایی درخشنده خود نظر بسیاری از علاقمندان به جواهرات را به خود جلب کرده است.

آشنایی با سنگ یشم

از این سنگ در طراحی و ساخت انواع جواهرات استفاده می‌شود. البته دلیل توجه بسیار به این سنگ، علاوه بر زیبایی خواص و فواید بی‌شمار ان نیز هست. از جمله خواص سنگ یشم می‌توان به بهبود سوخت و ساز، کاهش استرس و اضطراب، دور کردن انرژی‌های منفی، و همچنین افزایش سکون و ارامش اشاره داشت.

توجه داشته باشید که یشم تنها به رنگ سبز نبوده و می‌توان آن را در انواع رنگ‌ها از جمله قرمز، سیاه، سفید، و بنفش یافت کرد. امروزه این سنگ به صورت عمده در منطقه میانمار استخراج می‌شود. بهتر است برای نگهداری از این سنگ ان را جدا از سایر سنگ‌های قیمتی و جواهرات قرار دهید تا آسیبی به آن وارد نشود. همچنین سعی کنید برای تمیز کردن این سنگ از مواد شیمیایی استفاده نکنید تا بتوانید مدت بیش‌تری از زیبایی و جذابیت آن لذت ببرید. در ادامه قصد داریم به بررسی بیش‌تر فواید سنگ یشم و انواع ان بپردازیم. با وبسایت خرید نقره سیلور110 همراه شوید.

سنگ یشم و انواع مختلف آن

یشم یا جید (Jade) یکی از صد‌ها سنگ قیمتی بسیار معروف است که در طراحی و ساخت بسیاری از جواهرات و لوازم تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ را می‌توان نامی بسیار آشنا برای بسیاری از افراد دانست که آن را به رنگ سبز می‌شناسند. از این گوهر باارزش با نام سنگ بهشت نیز یاد می‌شود. این سنگ از 5 هزار سال قبل به عنوان سنگی بادوام برای ساخت انواع زیورالات و مجسمه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.
با وجود آنکه بسیاری از افراد یشم اصل را با رنگ سبز می‌شناسند، می‌توان این سنگ را در انواع رنگ‌های دیگر از جمله سفید، آبی، سیاه، قرمز، نارنجی، و خاکستری نیز یافت کرد. گوهر یشم در فرهنگ چینی با نام Yu به معنای سنگ سلطنتی شناخته می‌شود. چینی‌ها از گذشته‌های دور بر این باورند که سنگ یشم سنگی خوش‌یمن و بابرکت بوده و از طلا نیز باارزش‌تر است.

سنگ یشم اصل در واقع از سنگدانه‌های متراکم شده توسط فشار و گرما تشکیل می‌شود و در دو نوع با نام‌های جیدیت (jadeite) و نفریت (nephrite) وجود دارد. در ادامه هر یک از این انواع را به همراه کاربردهای آن‌ها بررسی می‌کنیم:

سنگ یشم نفریت

 از نفریت از گذشته‌های دور به دلیل سختی بسیار بالا به عنوان ابزار جنگی و سلاح استفاده می‌شد. این نوع یشم در سرزمین‌های شرقی با نام سنگ تبر شناخته می‌شد. سنگ نفریت را می‌توان رایج‌ترین نوع یشم اصل دانست که بیش‌تر ارزش آن نیز به شیوه حک کردن نقوش خاص بر روی سطح آن بستگی دارد. از این نوع یشم در بسیاری از جواهرات و مصنوعات طلا استفاده می‌شود؛ دلیل آن نیز قیمت پایین و هزینه ساخت کم است.

سنگ یشم جیدیت

سنگ یشم جیدیت نسبت به نوع دیگراین سنگ از ارزش بسیار بیش‌تری برخوردار است. این سنگ کیفیت و شفافیت بسیار بالایی داشته و دارای سایه‌های سبز عمیقی است که به زیبایی آن می‌افزایند. بهترین و باکیفیت‌ترین یشم‌های جیدیت در میانمار استخراج می‌شوند.

سنگ یشم اصل
جیدیت و نفریت دو نوع از سنگ های یشم اصل هستند.

خواص مهم سنگ یشم سبز

یشم اصل به طور کلی به عنوان سنگی عرفانی شناخته می‌شود که می‌تواند برای صاحب خود با خوش‌شانسی و خوش‌اقبالی همراه باشد. این سنگ در بسیاری از کشورها به عنوان نماد سلامت و معنویت شناخته می‌شود. سنگ جید در گذشته‌های دور در بسیاری از مراسمات و آیین‌های مذهبی در کشور چین مورد استفاده قرار می‌گرفت. در مصر باستان نیز این سنگ به عنوان مظهر تعادل، ارامش، و عشق درونی شناخته می‌شد. یشم اصل به طور کلی خواص و فواید بسیار زیادی به دنبال دارد.

خواص مهم سنگ یشم
خواص مهم سنگ یشم: در درمان بیماری‌های کلیوی، تقویت چاکرای قلب، سم زدایی و افزایش شفافیت پوست اثر به سزایی دارد.

در صورتی که بتوانید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و قابل اطمینان نمونه‌های اصل و باکیفیت این سنگ را تهیه کنید می‌توانید از خواص ان نیز بهرمند شوید. از جمله فواید یشم اصل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از سنگ جید جهت درمان انواع بیماری‌های کلیوی مفید است.
  • یشم به عنوان سنگ خرد شناخته شده و می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مهم به صاحب خود کمک کند.
  • گفته شده است که در صورتی که یشم اصل را زیر بالش خود قرار دهید حافظه را تقویت خواهد کرد.
  • سنگ جید می‌تواند سوخت و ساز و سیستم عصبی را بهبود داده و آن‌ها را متعادل کند.
  • یشم می‌تواند پرخاشگری و هیجان را به سکون و ارامش تبدیل کند.
  • سنگ یشم سبز و سنگ یشم بنفش با چاکرای قلب در ارتباط بوده و می‌توانند از منظر فیزیکی و عاطفی روی قلب اثر گذارند.
  • با قرار دادن سنگ جید در محل کار و خانه می‌توانید انرژی‌های منفی را از خود دوره کرده و آرامش و شادی را در محیط جاری کنید.
  • از جمله خواص این سنگ برای صورت می‌توان به درمان انواع بیماری‌های پوستی اشاره داشت.
  • یشم می‌تواند بیماری‌های تنفسی مربوط به ریه و تشنج را نیز برطرف کند.
  • جید سنگ دوستی و صلح است و می‌تواند استرس و اضطراب را نیز کاهش دهد.
  • در چین باستان یشم اصل سنگی مقدس بوده و به همین دلیل هم در سوراخ‌های گوش و بینی و میان لب‌های مرده قرار می‌گرفت تا شیطان از مرده دور بماند.

خواص سنگ یشم برای صورت

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین خواص سنگ یشم برای صورت سم‌زدایی پوست است. زمانی که پوست صورت کدر شده و لک‌های سطحی بر روی آن ظاهر می‌شوند باید از روش‌های سم‌زدایی استفاده کنید.  یشم به دلیل برخورداری از خواص سم‌زدایی می‌تواند جهت افزایش شفافیت پوست و شادابی و طراوت آن مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا از وسیله‌ای مخصوص به نام غلطک یا رولر از جنس سنگ یشم سبز استفاده می‌شود که به آن Jade roller نیز گفته می‌شود. این وسیله در واقع وسیله‌ای دسته دار است که در آن قطعه‌ای سنگ روی حلقه‌هایی نصب شده است تا بتواند بر روی پوست صورت بغلتد. استفاده از رولر سنگ یشم می‌تواند جریان خون در پوست صورت را بهبود داده و سبب شفافیت و زیبایی بیش‌تر پوست شود.

علاوه بر این استفاده از یشم سبز بر روی پوست صورت می‌تواند موجب از میان رفتن سلول‌های مرده و سفت شدن عضلات صورت شود. شما می‌توانید با استفاده از Jade roller پف زیر چشم‌های خود را نیز از بین برده و به جذب بهتر و سریع‌تر انواع کرم و محصولات پوستی کمک کنید. توجه داشته باشید که سنگ مورد استفاده در Jade roller حتماً باید اصل و باکیفیت باشد تا بتواند نتایج عالی به دنبال داشته باشد. بدین منظور بهتر است برای خرید این وسیله به فروشگاه‌های معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید.

تنوع رنگ سنگ یشم

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یشم تنها در رنگ سبز یافت می‌شود. این در حالی است که این سنگ باارزش در انواع رنگ‌ها استخراج شده و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسند. سنگ نفریت معمولاً به رنگ سبز یا گاهاً به رنگ خاکستری-سبز یا سبز تیره یافت می‌شود. همچنین این سنگ را می‌توان در رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، قهوه‌ای، قرمز، سیاه، و صورتی نیز یافت کرد. این سنگ به مانند سنگ کوارتز به رنگ های مختلفی وجود دارد.

 از جمله موارد مهمی که می‌تواند بر ارزش این سنگ تاثیرگذار باشد می‌توان به نحوه‌ی پخش رنگ در سرتاسر سنگ اشاره داشت. بهترین و باارزش‌ترین یشم دارای رنگی یکنواخت و کاملاً خالص است. باارزش‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های یشم که در آمریکا و اروپا موجود هستند به رنگ سبز مانند رنگ سبزیجات هستند. با این وجود گاه در کشورهای آسیایی بیش‌تر سنگ‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرند که به رنگ سفید خالص یا زرد ملایم باشند. همچنین سنگ یشم سفید با تزئینات صورتی‌رنگ نیز از جمله انواع بسیار محبوب این سنگ در کشورهای آسیایی است. یشم با رنگ سبز زمردی را نیز می‌توان از جمله انواع بسیار باارزش این سنگ دانست که بیش‌تر در منطقه میانمار دیده می‌شود. در ادامه هر یک از انواع سنگ یشم اصل بر اساس رنگ را بیش‌تر بررسی می‌کنیم:

سنگ یشم امپریال

یشم امپریال (imperial) که با عنوان سنگ یشم سلطنتی نیز شناخته می‌شود از جمله انواع بسیار ارزشمند و محبوب سنگ جید است که به رنگ سبز و به صورت نیمه شفاف یافت می‌شود. یشم امپریال تنها در منطقه میانمار یافت می‌شود.

سنگ یشم سیاه

یشم سیاه سنگی نرم است که اولین بار در معدنی در ایالت New South Wales در استرالیا کشف شد. این سنگ در سال 2008 به سنگ تزئینی ملی کشور استرالیا تبدیل شد. هر اندازه که رنگ ته مایه یشم مشکی تیره‌تر باشد ارزش آن نیز بیش‌تر خواهد بود. سنگ یشم سیاه بسیار کمیاب بوده و هر قیراط آن با قیمت 2300 دلار به فروش می‌رسد. از این سنگ معمولاً تنها برای ساخت جواهراتی نظیر گوشواره استفاده می‌شود.

سنگ یشم قرمز

یشم قرمز که بیش‌تر با نام یشم سرخ شناخته می‌شود نیز از دیگر انواع یشم اصل است. این سنگ بنا به رنگ خاصی که دارد اثرات مخصوص به خود را دارد. از جمله خواص یشم قرمز می‌توان به از میان بردن ارتعاشات منفی و حفاظت از انسان در برابر نفوذ نیروهای اهریمنی اشاره داشت. همچنین استفاده از یشم قرمز می‌تواند موجب افزایش عاطفه و درک و فهم شود.

از دیگر خواص سنگ یشم قرمز می‌توان به تسکین عوارض روده‌ای، یبوست، نفخ، و حالت تهوع اشاره داشت. همچنین یشم سرخ می‌تواند درد زایمان را نیز کاهش دهد. سنگ یشم بژ نیز شباهت زیادی به یشم سرخ دارد و می‌تواند موجب دیدن رویاهای لذت‌بخش در خواب شود. شما می‌توانید بهترین سنگ یشم قرمز را از فروشگاه‌های معتبر سنگ‌های قیمتی خریداری کنید.

سنگ یشم سفید

سنگ یشم سفید از دیگر انواع سنگ جید است که همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم در کشورهای شرقی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این سنگ به رنگ سفید استخراج می‌شود که گاهاً در ان رگه‌های صورتی نیز دیده می‌شود. یشم سفید گاه با رگه‌های سیاه نیز یافت شده و به فروش می‌رسد. از این سنگ نیز در ساخت انواع جواهرات از جمله انگشتر و دستبند استفاده می‌شود.

سنگ یشم صابونی

از دیگر انواع یشم اصل می‌توان به یشم صابونی اشاره داشت. این نوع یشم معمولاً در رنگ خاکستری تیره یافت می‌شود. در کشور ایران نیز می‌توان این سنگ را در شهر زاهدان یافت کرد. از یشم صابونی معمولاً برای حکاکی و تولید انگشتر استفاده می‌شود. شما می‌توانید با جستجویی ساده در فروشگاه اینترنتی … بهترین سنگ یشم صابونی را خریداری کنید. از جمله خواص سنگ یشم صابونی می‌توان به دور کردن انرژی منفی و افزایش رزق و روزی اشاره داشت.

سنگ یشم هندی

کشور هند از جمله‌ کشورهای بزرگی است که این سنگ از جایگاه ویژه‌ای در آن برخوردار است. به طور کلی زمانی که صحبت از یشم باشد نمی‌توان از تاثیر دو کشور هند و چین در شهرت این سنگ چشم‌پوشی کرد. سنگ یشم هندی از سختی بسیار زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل هم در گذشته در سلاح‌های جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این وجود یشم هندی همانند سنگ یشم چینی از جایگاه معنوی و روحانی برخوردار نبود. امروزه یشم چینی به صورت قطعه‌های نازک و کوچک برش داده شده و در ساخت انواع جواهرات و زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این جواهرات باارزش در سرتاسر دنیا به فروش می‌رسند. از جمله خواص سنگ یشم هندی نیز می‌توان به افزایش تعادل روانی و دور کردن انرژی‌های منفی از محیط اشاره داشت.

دعای سنگ یشم
دعای عین علی محبوب ترین دعای سنگ یشم است.

دعای سنگ یشم

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم از یشم برای طراحی و تولید انواع جواهرات استفاده می‌شود. در این میان می‌توان انگشترهای مردانه و زنانه زیادی را نیز یافت کرد که در ساخت آن‌ها از یشم سبز یا صابونی استفاده شده است. بسیاری از افراد برای بهره مندی از خواص سنگ یشم به خرید انگشتر یشم به همراه دعای خاصی که بر روی آن حک می‌شود روی می‌آورند. معروف‌ترین و محبوب‌ترین دعای سنگ یشم را می‌توان دعای عین علی دانست.

آیه یا دعای عین علی خواص و فواید زیادی به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دفع شیاطین، جلب محبت دیگران، گشایش در کار، دفع انواع بیماری، و همچنین کاهش درد زایمان اشاره داشت. دعای سنگ یشم معمولاً با استفاده از ابزار مخصوص بر روی سنگ حک می‌شود. اگر می‌خواهید از صحت دعای یشم و همچنین اصالت و کیفیت سنگ اطمینان داشته باشید بهتر است خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده انجام دهید.

بنر سنگ یشم برای محصولات انگشتر
برای خرید انگشتر یشم اصلی میتوانید روی بنر کلیک کنید

سنگ یشم اصل کجا یافت می‌شود

بسیاری از افراد، کشور چین را منبع اشیا ساخته شده از این سنگ سبز می‌دانند. کشور چین از گذشته یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کننده برتر این سنگ گرانبها بوده است. جواهرات و آثار هنری ساخته شده از سنگ یشم در کشور چین ارزش بسیار بالایی دارند. علاوه بر این کشورهای کره و هند نیز از گذشته‌های دور نقش پررنگی در استخراج و استفاده از این سنگ داشته‌اند.

امروزه بسیاری از سنگ‌های جید در جهان در حاشیه اقیانوس ارام یافت می‌شوند. در واقع کشورهای آمریکای جنوبی، امریکای مرکزی، کانادا، ایالات متحده، نیوزلند، و همچنین اسیای شرقی از تولیدکنندگان عمده انواع سنگ جید هستند. همچنین بر اساس کشفیات باستان‌شناسان، نوع سبزرنگ این سنگ در سراسر جنوب شرقی آسیا نیز یافت شده است. با این وجود بیش از 70 درصد از سنگ‌های یشم در سرتاسر جهان از جمله منطقه میانمار استخراج می‌شوند.

تفاوت سنگ یشم سبز با زمرد چیست؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است ذهن بسیاری از علاقمندان به سنگ‌های قیمتی را به خود مشغول کند تفاوت میان یشم سبز و سنگ زمرد است. یشم و زمرد هر دو از جمله سنگ‌های قیمتی و کمیاب در طبیعت هستند که ارزش و جایگاه ویژه‌ای در صنعت جواهرات و طراحی دارند. این دو سنگ از نظر شکل ظاهری و رنگ شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند و به همین دلیل هم گاه در تشخیص آن‌ها اشتباهاتی رخ می‌دهد. با این وجود تفاوت‌هایی نیز میان این دو سنگ قیمتی وجود دارد که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید به راحتی زمرد و یشم سبز را از یکدیگر تشخیص دهید.

تفاوت سنگ زمرد و یشم
تفاوت زمرد و یشم: سنگ یشم نسبت به زمرد قیمت بالاتری دارد و در رنگ‌های متفاوت یافت می‌شود؛ اما زمرد سبز رنگ است.

از جمله تفاوت‌های میان این دو سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سنگ زمرد سبزرنگ است؛ اما این سنگ علاوه بر سبز در رنگ‌های دیگری از جمله سیاه، سفید، قرمز، بنفش، زرد، و قهوه‌ای نیز یافت می‌شود.
  • سنگ زمرد نسبت به یشم از ارزش بسیار بالاتری برخوردار بوده و با قیمت بیش‌تری نیز به فروش می‌رسد.
  • سنگ زمرد معمولاً دارای رگه‌های ریز درونی است که می‌توان با چشم غیرمسلح و با کمی دقت آن‌ها را مشاهده کرد.
  • سنگ زمرد معمولاً در ابعاد بسیار کوچک به فروش می‌رسد. این در حالی است که یشم را می‌توانید در اندازه‌های بزرگ‌تر، حتی به اندازه کف دست نیز در بازار مشاهده و خریداری کنید.
  • معمولاً سنگ یشم مات است. اما سنگ زمرد شفافیت و جلای خاصی دارد که می‌توان با روغنی مخصوص آن را تشدید کرد.
  • ترکیب شیمیایی یشم سدیم سیلیکات الومینیوم است. در حالی که در ترکیب شیمیایی زمرد سیلیکات بریلیوم الومینیوم یافت می‌شود.
  • سختی سنگ یشم حدود 6.5 تا 7 است. اما سختی زمرد حدود 7.5 تا 8 است.
  • با توجه به سختی این دو سنگ، با یشم نمی‌توان بر روی سنگ عقیق خط انداخت؛ اما با استفاده از زمرد می‌توان بر روی سنگ عقیق خراش ایجاد کرد.

چگونه از سنگ یشم نگهداری کنیم؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که باید پیش از خرید این سنگ به آن توجه داشته باشید نحوه نگهداری از این نگین گرانبها است. بهتر است زمانی که از نگین یشم استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که ضربه‌ای به آن وارد نشود. این سنگ از سختی بالایی برخوردار نبوده و با قرار گرفتن در معرض ضربه امکان شکستن آن وجود دارد. سعی کنید هنگام کار یا ورزش جواهرات یشم خود را در جای امنی قرار دهید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. توجه داشته باشید که کلر می‌تواند به یشم آسیب برساند. از این رو بهتر است هیچگاه با جواهراتی که در آن‌ها از یشم استفاده شده است وارد استخر نشوید. همچنین بهتر است زمان استحمام نیز جواهرات خود را خارج کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید امکان آسیب رسیدن به یشم در صورت استفاده از اسپری‌های مو و عطر است. از این رو اگر قصد شرکت در مهمانی را دارید بهتر است پیش از ارایش و استفاده از عطر جواهرات یشم خود را خارج کنید تا نگین یشم کدر نشود. دقت داشته باشید که یشم اصل به دلیل سختی پایین توسط فلزات و سنگ‌های سخت‌تر تراشیده می‌شود. به همین دلیل بهتر است جواهراتی که در آن‌ها از یشم استفاده شده است را در مکانی مجزا از دیگر سنگ‌های قیمتی و جواهرات نگهداری کنید. همچنین می‌توانید جواهرات خود را در پارچه‌ای لطیف یا مخملی قرار دهید تا در معرض اسیب و گرد و غبار قرار نگیرند.

چگونه سنگ یشم را تمیز کنیم؟

به خاطر داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی و مواد شوینده می‌تواند به نگین یشم آسیب رسانده و آن را کدر کنند. از این رو بهتر است برای تمیز کردن یشم تنها از آب به همراه پودر صابون استفاده کنید. بدین صورت که نگین یشم را به محلول آب و پودر صابون به همراه دستمالی که پرز نمی‌دهد آغشته کرده و سپس آن را با دستمالی تمیز خشک کنید. هیچگاه این سنگ را با استفاده از بخارشوی تمیز نکرده و ان را در دستگاه‌های اولتراسونیک قرار ندهید. همچنین از الکل نیز برای تمیز کردن نگین یشم پرهیز کنید. با رعایت تمامی این نکات می‌توانید تا سال‌ها از زیبایی سنگ خود لذت ببرید.

در یک کلام

همانطور که گفته شد، یشم از جمله سنگ‌های قیمتی بسیار محبوب و زیبا است که در ساخت و طراحی جواهرات و اشیاء تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ از گذشته‌های دور در کشورهای چین و هند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. همچنین امروزه نیز با توجه به خواص این سنگ می‌توان ارزش زیادی برای آن در نظر داشت. از جمله فواید یشم می‌توان به دور کردن انرژی منفی و همچنین سم‌زدایی پوست صورت اشاره داشت. شما می‌توانید با استفاده از غلطک‌ یشم شفافیت و شادابی پوست صورت خود را افزایش دهید. از جمله انواع این سنگ می‌توان به یشم صورتی، یشم صابونی، یشم سیاه، و همچنین یشم سفید اشاره داشت که هر یک خواص و فواید مخصوص به خود را دارند. امروزه این سنگ به طور عمده در منطقه میانمار استخراج شده و به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درمورد فواید این سنگ هستید میتوانید به این سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول:

  1. انواع سنگ یشم چیست؟
    این سنگ از سنگدانه های متراکم شده تحت فشار و گرما متشکل شده است و در دو نوع به نام های جیدیت و نفریت وجود دارد.
  2.  مهم ترین خواص سنگ یشم چیست؟
    از مهم ترین خواص سنگ یشم میتوان به به وجود آورنده شانس، درمان بیماری های کلیوی، سم زدا و شفافیت دهنده پوست اشاره کرد.
  3. نحوه نگهداری سنگ یشم چگونه است؟
    این سنگ را به دلیل سختی پایین و مستحکم نبودن به دور از معرض ضربه و دیگر جواهرات و مواد شیمیایی نگهداری فرمایید و برای تمیز کردن آن تنها از آب به همراه پودر صابون استفاده نمایید‌.
  4. نحوه تشخیص اصالت سنگ یشم چیست؟
    رنگ سنگ یشم اصل روشن و پررنگ بوده است و سطح آن حالت صیقلی و براق دارد و در تماس با پوست باید احساس سرما با پوست ایجاد کند که باید به آن توجه فرمایید.
4/5 - (13 امتیاز)