سنگ کوارتز
خواص سنگ کوارتز و کاربرد آن🤩0تا100 بررسی+انواع کوارتز

سنگ کوارتز چیست و چه خواصی دارد؟ کوارتز سایلستون چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ چگونه می‌توانیم سنگ کوارتز اصل را تشخیص دهیم؟ بهترین شیوه نگهداری این سنگ چیست؟ کوارتز یکی از معروف‌ترین و البته فراوان‌ترین سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که در تمام نقاط جهان به وفور یافت می‌شود. این سنگ انواع بسیار گوناگونی دارد که هر یک ویژگی‌ها و البته خواص مخصوص به خود را دارند. از کوارتز در طراحی و ساخت انواع جواهرات و زیورآلات و همچنین اشیاء تزئینی استفاده می‌شود. این سنگ به دو دسته ماکروکریستال و کریپتوکریستال تقسیم می‌شود. از جمله خواص این سنگ  می‌توان به بهبود سردرد، دور کردن انرژی‌های منفی، و متعادل‌سازی شرایط روحی و جسمی اشاره داشت.

هر آنچه که باید درباره سنگ کوارتز بدانید!

جهت خرید این سنگ اصل بهتر است به فروشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده مانند سایت خرید نقره سیلور 110 مراجعه کنید تا از اصالت و کیفیت سنگ اطمینان کامل داشته باشید. برای نگهداری این سنگ بهتر است از آب و صابون و پارچه‌ای لطیف استفاده کرده و سنگ را جدا از دیگر سنگ‌های قیمتی نگهداری کنید تا آسیبی به آن وارد نشود. کوارتز در انواع رنگ‌ها از جمله صورتی، آبی، بنفش، قهوه‌ای، قرمز، و سبز یافت می‌شود که هر یک خواص و مزایای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله به بررسی بیش‌تر نگین کوارتز و انواع آن و همچنین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت خرید آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

با سنگ کوارتز آشنا شوید

کوارتز یکی از فراوان‌ترین و معروف‌ترین مواد معدنی بر روی سطح زمین است که در تمام نقاط جهان یافت می‌شود. این سنگ در هر دمایی تولید می‌شود و ماده اولیه برای ایجاد بسیاری از انواع دیگر سنگ‌ها است؛ به همین دلیل هم می‌توان حداکثر تنوع در رنگ و عادات را در این نوع سنگ مشاهده کرد. این سنگ را می‌توان بیش از هر جا در سنگ‌های آذرین، رسوبی و دگرگونی یافت کرد. از جمله ویژگی‌های مهم این سنگ می‌توان به مقاومت بالا در برابر هوازدگی شیمیایی و مکانیکی اشاره داشت. این ویژگی‌ مهم سنگ کوارتز را به ماده اصلی تشکیل‌دهنده در شن و ماسه ساحل و رودخانه‌ها و همچنین ماده معدنی غالب در کوه‌ها تبدیل کرده است. این سنگ به دلیل زیبایی و جذابیت خاصی که دارد در طراحی و ساخت انواع جواهرات و اشیاء تزئینی نیز کاربرد دارد.

کوارتز با نام‌های عقیق و درّ کوهی نیز شناخته می‌شود و طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد. سختی این سنگ برابر با 7 موس برآورد شده است. این سنگ به عنوان یکی از سنگ‌های نیمه‌قیمتی شناخته می‌شود و نسبت به سایر سنگ‌های قیمتی سنگی بادوام تر و زیباتر است. امروزه می‌توان انواع گوناگون این سنگ را در بسیاری از جواهرات و زیورالات مردانه و زنانه مشاهده کرد. البته جالب است بدانید که در عصر امروزه ازاین سنگ در صنعت به وفور استفاده می‌شود. استفاده از این سنگ را می‌توان در صنایعی از جمله شیشه‌سازی، ریخته‌گری، و نفت مشاهده کرد.

دسته بندی سنگ کوارتز
دسته بندی سنگ کوارتز

انواع سنگ کوارتز

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم کوارتز انواع بسیار گوناگونی دارد که هر یک خواص و مزایای مخصوص به خود را دارند. این سنگ به طور کلی به دو دسته کریپتوکریستال و ماکروکریستال تقسیم می‌شود که هر یک انواع گوناگون دیگری را در خود جای داده‌اند. برخی از این سنگ‌ها را می‌توان به وفور در طبیعت یافت کرد؛ در حالی که برخی دیگر بسیار نایاب و ارزشمند بوده و تنها در مناطق خاصی یافت می‌شوند. در ادامه به بررسی بیش‌تر هر یک از انواع سنگ کوارتز و خواص آن‌ها خواهیم پرداخت.

سنگ کوارتز ماکروکریستال

سنگ‌های ماکروکریستال که با نام کوارتز تبلور نیز شناخته می‌شوند سنگ‌هایی هستند که از بلورهای فشرده و در قالبی زیبا و مدرن تشکیل می‌شوند. سنگ‌های ماکروکریستال نسبت به دسته دوم انواع کوارتز، یعنی کریپتوکریستال‌ها، بزرگ‌تر و شفاف‌تر هستند. همچنین ماکروکریستال‌ها کاربردها و خواص بیش‌تری نیز به همراه دارند. از جمله انواع سنگ‌های ماکروکریستال می‌توان به کوارتز دودی، کوارتز سفید شیری، و کوارتز صورتی اشاره داشت. در ادامه معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین انواع سنگ‌های ماکروکریستال را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

سنگ کوارتز بنفش

سنگ کوارتز بنفش از جمله زیباترین و محبوب‌ترین انواع کوارتز است که با نام آمیتیست نیز از آن یاد می‌شود. کوارتز بنفش را می‌توان سنگین‌ترین نوع این سنگ دانست که به عنوان سنگ متولدین ماه بهمن شناخته می‌شود. از این سنگ در بسیاری از جواهرات و زیورالات امروزی استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین خواص سنگ کوارتز بنفش می‌توان به درمان سیاتیک، سردرد، و پانکراس اشاره داشت. شما می‌توانید با خرید انگشتر کوارتز بنفش و به همراه داشتن آن از تمامی خواص این سنگ ارزشمند بهرمند شوید.

سنگ کوارتز سبز

سنگ کوارتز سبز از دیگر انواع‌ کوارتز است که با نام آونتورین یا سنگ دلربا نیز شناخته می‌شود. این سنگ به طور عمده به رنگ سبز یافت می‌شود؛ با این وجود گاه می‌توان آن را در رنگ‌های قهوه‌‌ای، آبی، و خاکستری نیز یافت کرد. این سنگ از زمان‌های دور به دلیل خواص ویژه‌ی خود مورد توجه بسیاری از سنگ‌شناسان بوده است. از جمله مهم‌ترین خواص سنگ کوارتز سبز می‌توان به افزایش صلح و دوستی و محبت و همچنین درمان دردهای قفسه سینه و بیماری‌های خونی اشاره داشت. کوارتز سبز به عنوان سنگ مخصوص برای متولدین ماه‌های خرداد، مرداد، شهریور، و مهر شناخته می‌شود.

سنگ کوارتز بی‌رنگ

یکی دیگر از انواع این سنگ، کوارتز بی‌رنگ است که با نام سنگ کریستال یا در کوهی نیز شناخته می‌شود. این سنگ همانطور که از نامش پیداست سنگی شفاف و بدون رنگ است که در اکثر نقاط جهان به راحتی یافت می‌شود. این سنگ در اکثر اوقات به دلیل بی‌رنگ بودن با شیشه یا نگین‌های شفاف اشتباه گرفته می‌شود. از خواص مهم کوارتز بی‌رنگ می‌توان به بهبود گلودرد و درمان واریس اشاره داشت. این سنگ به طور ویژه به عنوان سنگ مخصوص متولدین ماه‌های فروردین، بهمن، و آبان شناخته می‌شود.

سنگ کوارتز آبی

سنگ کوارتز آبی از دیگر گونه‌های کوارتز است که در طبیعت بسیار کمیاب بوده و از ارزش بالایی برخوردار است. این سنگ گاه ممکن است در رنگ خود ترکیبی از رنگ‌های آبی و خاکستری را داشته باشد. از جمله مهم‌ترین خواص کوارتز آبی می‌توان به تقویت اعصاب و افزایش آرامش و همچنین تقویت ریه اشاره داشت. همچنین به همراه داشتن این سنگ می‌تواند در بهبود افسردگی به صاحب خود کمک کرده و در درمان بیماری‌های قلبی نیز موثر واقع شود. این سنگ مخصوص متولدین ماه‌های دی و خرداد است.

سنگ کوارتز سفید شیری

از دیگر انواع کوارتز می‌توان به کوارتز سفید یا شیری اشاره داشت. این رنگ خاص به دلیل درون‌گیری گاز در سنگ ایجاد می‌شود. هر اندازه میزان درون‌گیری گاز در این سنگ بیش‌تر باشد، رنگ شیری آن نیز بیش‌تر خواهد بود. بلورهای این نوع کوارتز معمولاً هرمی‌شکل بوده و در منطقه سیبری یافت می‌شوند.

از جمله ذخایر مهم این نوع سنگ می‌توان به کوه‌های آلپ، ماداگاسکار و آمریکا اشاره داشت. افزایش انرژی‌های مثبت و افزایش ایمنی بدن از جمله خواص مهم و ارزشمند این سنگ هستند. با استفاده از سنگ کوارتز سفید شیری می‌توانید انرژی‌های منفی را دفع کنید. همچنین این سنگ می‌تواند به ایجاد تعادل روحی نیز کمک کند. کوارتز سفید شیری به ماه خاصی تعلق نداشته و می‌تواند برای متدولدین تمام ماه‌های سال مفید و ارزشمند باشد.

سنگ کوارتز دودی

سنگ کوارتز دودی از دیگر انواع این سنگ است که معمولاً به رنگ قهوه‌‌ای تیره مایل به دودی در طبیعت یافت می‌شود. برخی عقیده دارند که این سنگ از تشعشعات داخل زمین ایجاد می‌شود. بلورهای کوارتز دودی را می‌توان به شکل منشورهای شش وجهی و با قاعده هرمی یافت کرد. این نوع سنگ را می‌توان در کشورهای آمریکا، اسپانیا، استرالیا، و سوئیس یافت کرد.

از جمله مهم‌ترین خواص کوارتز دودی می‌توان به افزایش قدرت اراده و تصمیم‌گیری و همچنین کمک به درمان بیماری‌های روحی و افسردگی اشاره داشت. کوارتز دودی سنگی مخصوص متولدین ماه‌های شهریور و مرداد است و می‌تواند برای متولدین این ماه‌ها مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

سنگ کوارتز صورتی

از جمله زیباترین و جذاب‌ترین انواع سنگ‌های کوارتز می‌توان به سنگ کوارتز صورتی اشاره داشت که با نام رز کوارتز نیز از آن یاد می‌شود. این سنگ همانطور که از نامش پیداست به رنگ‌های صورتی کمرنگ یا پررنگ در طبیعت یافت می‌شود. کوارتز صورتی را معمولاً می‌توان به شکل منشوری و در ماداگاسکار، آمریکا، آفریقای جنوبی، و هند یافت کرد.

سنگ کوارتز صورتی
کوارتز صورتی: سنگ کوارتز صورتی از نوع ماکروکریستال یکی از زیباترین‌های این سنگ است که به رز کوارتز نیز معروف است.

از جمله خواص سنگ رز کوارتز می‌توان به تقویت عشق و محبت و همچنین محافظت از قلب اشاره داشت. این سنگ به عنوان سنگ مخصوص متولدین ماه‌ اردیبهشت شناخته می‌شود.

سنگ کوارتز لیمویی

کوارتز لیمویی از دیگر انواع این سنگ است که با نام سیترین یا سنگ کوارتز زرد نیز شناخته می‌شود. این سنگ همانطور که از نامش پیداست به رنگ‌های زرد روشن و لیمویی تا زرد تیره در طبیعت یافت می‌شود. سیترین را می‌توان از جمله سنگ‌های بسیار محبوب و پرطرفدار در سرتاسر جهان دانست که در طراحی و ساخت بسیاری از جواهرات و زیورالات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله خواص سنگ کوارتز لیمویی می‌توان به افزایش قوای جسمی بدن و همچنین افزایش انرژی اشاره داشت. علاوه بر این به همراه داشتن کوارتز لیمویی می‌تواند به بهبود بیماری‌هایی از جمله دیابت، بیماری‌های کبدی، و همچنین مشکلات غددی کمک کند. کوارتز لیمویی به عنوان سنگ مخصوص متولدین تیرماه شناخته می‌شود.

سنگ کوارتز کریپتوکریستال

دسته دوم از سنگ‌های کوارتز سنگ‌های کریپتوریستال هستند که خود به دو دسته الیافی و دانه‌ای تقسیم می‌شوند. این سنگ‌ها دارای کریستال‌های میکروسکوپی هستند که در برخی مواقع اصلاً مشاهده نمی‌شوند. از جمله انواع مهم این سنگ می‌توان به کوارتز قهوه ‌ای، کوارتز فیروزه‌ای، و کوارتز سیاه اشاره داشت. در ادامه برخی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین انواع سنگ‌های کریپتوکریستال را بررسی خواهیم کرد.

سنگ کوارتز قرمز

کوارتز قرمز یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سنگ‌ها است که با نام سنگ عقیق نیز شناخته می‌شود. این نوع کوارتز را می‌توان از جمله سنگ‌های نیمه‌قیمتی دانست که برای طراحی و ساخت زیورالات گوناگون از جمله انگشتر از آن استفاده می‌شود. این سنگ در دین و مذهب نیز جایگاه‌ ویژه‌ای داشته و به استفاده از آن بارها توصیه شده است. از جمله خواص سنگ کوارتز قرمز می‌توان به رهایی از فقر، دور کردن غم و غصه، گشایش در کارها، کاهش استرس و اضطراب، و همچنین افزایش رزق و روزی اشاره داشت. کوارتز قرمز به عنوان سنگ مخصوص متولدین ماه‌های خرداد، مرداد، آبان، اردیبهشت، و دی شناخته می‌شود.

سنگ کوارتز فیروزه‌ای

کوارتز فیروزه‌ای یا کلسدونی در طبیعت در رنگ‌های آبی و سفید با سایه‌های قهوه ‌ای و خاکستری یافت می‌شود. این سنگ شبیه یک خوشه انگور است؛ به همین دلیل هم گاه با نام سنگ عقیق خوشه انگوری از آن یاد می‌شود. با قرار دادن این سنگ در برابر نور ماورابنفش می‌توان سایه‌هایی از رنگ سبز را نیز در آن مشاهده کرد. از جمله خواص کوارتز فیروزه‌ای می‌توان به برطرف کردن غم و ناراحتی، افزایش شادی و نشاط، و همچنین کمک به رفع اعتیار اشاره داشت. این سنگ به عنوان سنگ مخصوص متولدین ماه اسفند شناخته می‌شود.

سنگ کوارتز سیاه

از دیگر انواع این سنگ‌ می‌توان به کوارتز سیاه اشاره داشت که با نام سنگ اونیکس نیز شناخته می‌شود. این سنگ را می‌توان به رنگ سیاه به همراه خطوط سفید در طبیعت یافت کرد. کوارتز سیاه نور را از خود عبور نداده و کمی به سنگ مرمر شباهت دارد. این سنگ را می‌توان بیش‌تر در کشورهای برزیل، هند، و کالیفرنیا یافت کرد. از جمله خواص سنگ کوارتز سیاه می‌توان به بهبود پوست و مو، کاهش استرس و اضطراب، و همچنین افزایش نیرو و قدرت بدنی اشاره داشت. این سنگ به عنوان سنگ مخصوص متولدین ماه‌های آذر، دی، و بهمن شناخته می‌شود.

خواص سنگ کوارتز

خاصیت‌های درمانی سنگ‌ها از گذشته‌های دور مورد توجه بوده است. کوارتز نیز از جمله سنگ‌هایی است که استفاده از آن می‌توان خواص زیادی به همراه داشته باشد. در گذشته از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با هدف برقراری تعادل در جسم و روح در انواع زیورالات استفاده می‌شد. از جمله خواص این سنگ می‌توان به قابلیت ذخیره، انتقال، و همچنین تقویت انرژی اشاره داشت.

خواص سنگ کوارتز
خواص سنگ کوارتز

از دیگر خواص کوارتز می‌توان به ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای هفتم اشاره داشت. علاوه بر این گوهر کوارتز می‌تواند با تاثیرگذاری بر روی چاکرای چشم سوم به برقراری ارتباط با ارواح نیز کمک کند. همچنین این سنگ خواص درمانی زیادی نیز به همراه دارد. از جمله خواص کوارتز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • درمان افسردگی و از بین بردن اندوه
  • درمان ورم مفاصل
  • از میان بردن دردهای عضله‌ای
  • از بین برنده استرس و اضطراب
  • کمک به بهبود سرطان
  • بهبود و تنظیم گردش خون
  • درمان اختلالات و مشکلات تنفسی

بهتر است اشاره داشته باشیم که کوارتز در انواع بسیار گوناگون و رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود. هر یک از انواع این سنگ با رنگ‌های گوناگون می‌توانند مزایای خاصی به همراه داشته باشند. اگر قصد شما از خرید این سنگ استفاده از خواص این سنگ است بهتر است ابتدا درباره خواص هر یک از رنگ‌های این سنگ تحقیق کنید تا بتوانید بهترین نوع را انتخاب و خریداری کنید. شما همینطور می توانید در این مقاله خواص سنگ شرف الشمس را مطالعه کنید، در ادامه این مقاله به بررسی بیش‌تر خواص کوارتز با رنگ‌های گوناگون نیز خواهیم پرداخت.

ماه تولد سنگ کوارتز

بسیاری از سنگ‌شناسان بر این باور هستند که استفاده از کوارتز برای متولدین تمامی ماه‌ها مفید بوده و می‌تواند برای تمامی افراد خواص و مزایای بی‌شماری به همراه داشته باشد. با این وجود تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان داده‌اند که بیش‌ترین تاثیرگذاری این سنگ بر متولدین ماه آوریل نمایان می‌شود. بدین ترتیب افرادی که در ماه آوریل (10 فروردین الی 12 اردیبهشت) متولد شده‌اند می‌توانند از خواص این سنگ به عنوان سنگ ماه تولد خود بهره ببرند.

سنگ کوارتز سایلستون

کوارتز سایلستون (Silestone) از جمله انواع سنگ‌های مصنوعی بسیار پرکاربرد است که 90 الی 93 درصد از آن با استفاده از کوارتز طبیعی ساخته می‌شود. الباقی این سنگ را صدف، رنگدانه، و… تشکیل می‌دهند. این سنگ به طور عمده در ساخت کانتر اشپزخانه، حمام، کف و روکش دیوار، و جزیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ کوارتز سایلستون از شفافیت و زیبایی شگفت‌انگیزی برخوردار است و ظرافت آن توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند. این سنگ برای اولین بار 20 سال پیش در 12 رنگ متنوع به بازار ارائه شد. در حال حاضر این سنگ را می‌توان در 50 رنگ متنوع و گوناگون مشاهده و خریداری کرد. از جمله ویژگی‌های مهم سنگ سایلستون که موجب محبوبیت آن شده‌اند می‌توان به سختی و مقاومت بالا در برابر گرما، فشار، و سایش اشاره داشت.

چگونه سنگ کوارتز اصل را تشخیص دهیم؟

با وجود آنکه کوارتز به فراوانی در طبیعت یافت شده و سنگی نیمه‌قیمتی محسوب‌ می‌شود، برخی از افراد سودجو انواع مصنوعی و غیرطبیعی آن را با قیمت‌های گزاف به عنوان سنگ طبیعی به فروش می‌رسانند. برای انکه در دام این افراد نیفتاده و بتوانید کوارتز اصل و طبیعی را خریداری کنید باید با ویژگی‌های این سنگ آشنا باشید. البته بهتر است اشاره داشته باشیم که تشخیص سنگ اصل کار سنگ‌شناسان و متخصصان فعال در این حوزه است؛ با این وجود شما می‌توانید با توجه به نشانه‌هایی ساده در اغلب اوقات سنگ اصل را از نمونه‌های تقلبی تشخیص دهید.

نحوه تشخیص سنگ کوارتز اصل
نحوه‌ی تشخیص اصالت سنگ کوارتز: خطوط موازی و منظم درون سنگ کوارتز یکی از روش‌های تشخیص اصالت آن به شمار می‌رود.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ کوارتز اصل وجود خطوط موازی در ان است. معمولاً در زمان تشکیل لایه‌های کریستالی کوارتز اصل در طبیعت، لایه‌هایی موازی بر روی ان تشکیل می‌شوند. برای مشاهده این لایه‌ها بهتر است از ذره‌بین استفاده کنید. این در حالی است که سنگ‌های مصنوعی معمولاً شفافیت بیش‌تری داشته و از سطحی صاف برخوردار هستند. اگر می‌خواهید از خرید این سنگ اصل اطمینان کامل داشته باشید بهتر است به فروشگاه‌های معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید.

بهترین روش نگهداری سنگ کوارتز

یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه داشته باشید نحوه نگهداری کوارتز است. متاسفانه برخی از افراد به درستی از این سنگ نگهداری نکرده و پس از مدتی شاهد از بین رفتن شفافیت و زیبایی سنگ هستند. اگر قصد دارید ازاین سنگ به خوبی نگهداری کنید بهتر است آن را به صورت مجزا و به دور از سایر سنگ‌های قیمتی نگهداری کنید. همچنین سعی کنید برای تمیز کردن این سنگ از آب و صابون و پارچه‌ای لطیف استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از انواع مواد شیمیایی می‌تواند سنگ کوارتز را کدر کرده و شفافیت آن را از بین ببرد.

اگر قصد دارید از خواص و انرژی‌های نهفته در کوارتز استفاده کنید توصیه می‌شود که آن را در بازه‌های زمانی مناسب شارژ کنید. شارژ این سنگ بسیار آسان بوده و می‌توانید آن را به راحتی انجام دهید. تنها کافیست سنگ را ماهی یکبار با آب شستشو داده و آن را به مدت 3 الی 4 ساعت در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دهید. بدین ترتیب سنگ انرژی کافی به دست آورده و می‌تواند مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت سنگ کوارتز

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم کوارتز به عنوان سنگی نیمه‌قیمتی شناخته می‌شود و به دلیل فراوانی بسیار در طبیعت با قیمت نسبتاً مناسبی ارائه می‌شود. با این وجود برخی از انواع کوارتز از ارزش بیش‌تری برخوردار بوده و با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند. به طور کلی هر اندازه سنگ از درخشش بیش‌تری برخوردار باشد کیفیت بیش‌تری خواهد داشت.

اگر قصد خرید انگشتر کوارتز را داشته باشید فاکتورهای دیگری نیز می‌توانند بر قیمت آن تاثیرگذار باشند. از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت انگشتر کوارتز می‌توان به اندازه و وزن نگین انگشتر و همچنین برش‌های آن اشاره داشت. هر اندازه برش‌های نگین کوارتز دقیق‌تر و با ظرافت بیش‌تری باشند قیمت آن نیز بیش‌تر خواهد بود.

در یک کلام

همانطور که گفته شد، کوارتز از جمله سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که در طبیعت به وفور یافت می‌شود. این سنگ به دو دسته کلی با نام‌های ماکروکریستال و کریپتوکریستال‌ تقسیم می‌شود. هر یک از این دو دسته انواع بسیار گوناگونی از این سنگ را شامل می‌شوند. سنگ کوارتز به دلیل زیبایی ویژه و همچنین خواص فراوانی که دارد در طراحی و ساخت انواع جواهرات و زیورآلات و همچنین اشیاء قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع کوارتز می‌توان به کوارتز آبی، کوارتز صورتی، کوارتز سیاه، کوارتز لیمویی، کوارتز قهوه ‌ای، و کوارتز بنفش اشاره داشت. هر یک از انواع کوارتز خواص و مزایای مخصوص به خود را داشته و برای متولدین برخی از ماه‌های سال مناسب هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره این سنگ میتوانید به این سایت مراجعه کنید. اگر قصد خرید کوارتز را دارید بهتر است به فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده مراجعه کنید تا از اصالت و کیفیت این گوهر اطمینان کامل داشته باشید.

سوالات متداول:

  1. نحوه نگهداری سنگ کوارتز چگونه است؟
    این سنگ را به دور از دیگر جواهرات و مواد شیمیایی نگهداری کنید و برای تمیز کردن آن میتوانید از آب و صابون و پارچه لطیف استفاده نمایید.
  2. انواع سنگ کوارتز چیست؟
    سنگ کوارتز دارای تنوع بسیاری است که آن ها را به دو دسته کریپتوکریستال و ماکروکریستال تقسم بندی کرده اند که در رنگ های گوناگونی وجود دارند.
  3. مهم ترین خواص سنگ کوارتز چیست؟
    از مهم ترین خواص این گوهر میتوان به درمان افسردگی، درمان ورم مفاصل، درمان اختلالات و مشکلات تنفسی، از بین برنده استرس و اضطراب اشاره کرد.
  4. نحوه تشخیص اصالت سنگ کوارتز چیست؟
    برای تشخیص کوارتز اصل باید به خطوط موازی منظم درون سنگ دقت فرمایید، کوارتز تقلبی معمولا شفافیت بیشتری دارد و دارای سطحی صاف میباشد.
3.7/5 - (3 امتیاز)