سنگ الکساندریت
آشنایی با انواع سنگ الکساندریت🤩 تشخیص اصالت+خواص، نحوه شارژ و معادن آن

گوهر الکساندریت چیست و چه ویژگی خاصی دارد؟ سنگ الکساندریت چند رنگ میشود؟ چگونه می‌توان الکساندریت اصل را از الکساندریت تقلبی تشخیص داد؟ بهترین روش برای شارژ الکساندریت چیست؟ گوهر الکساندریت که با نام سنگ زولتنایت نیز شناخته می‌شود گوهری بسیار ارزشمند و کمیاب است که به دلیل ویژگی خاصی که دارد مورد توجه همگان قرار گرفته است. این سنگ قیمتی زمانی که در زوایای متفاوتی از نور قرار گیرد می‌تواند ترکیبات رنگی گوناگونی را از خود به نمایش گذارد. همچنین گوهر الکساندریت خواص و فواید گوناگونی نیز برای روح و جسم به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمک به کنترل خشم و عصبانیت، افزایش اعتماد به نفس، و همچنین بهبود عملکرد قلب و گردش خون اشاره داشت. شما می‌توانید با شارژ گوهر الکساندریت با استفاده از نمک تا مدت‌های طولانی از خواص و فواید این سنگ بهرمند شوید.

سنگ الکساندریت

سنگ الکساندریت انواع بسیار گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سنگ الکساندریت سفید، الکساندریت قرمز، و الکساندریت صورتی اشاره داشت. معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع این گوهر الکساندریت سبز است که شباهت زیادی به سنگ زمرد دارد. امروزه این سنگ را می‌توان از بسیاری از کشورها از جمله برزیل، ماداگاسکار، میانمار، و سریلانکا و همچنین ایران یافت کرد. تشخیص الکساندریت اصل یکی از چالش‌های مهمی است که علاقمندان به سنگ‌های قیمتی به هنگام خرید با آن مواجه می‌شوند. با توجه به حرفه‌ای بودن ساختار سنگ‌های تقلبی، توصیه ما به شما کمک گرفتن از سنگ‌شناسان و افراد باتجربه در این زمینه و همچنین مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده است. اگر تمایلی به استفاده از جواهرات و زیورالات ندارید نیز می‌توانید از گوهر الکساندریت راف استفاده کنید. در ادامه قصد داریم به بررسی بیش‌تر ویژگی‌های سنگ الکساندریت هفت رنگ و خواص این سنگ بپردازیم. با فروشگاه اینترنتی خرید نقره سیلور110 همراه باشید.  

سنگ الکساندریت چیست؟

سنگ الکساندریت یکی از انواع سنگ‌های قیمتی است که به دلیل ویژگی عجیبی که دارد محبوبیت بالایی را کسب کرده است. این سنگ ارزشمند قادر است در نورهای مختلف رنگ‌های متفاوتی را از خود نشان دهد. الکساندریت (alexandrite) را می‌توان از جمله سنگ‌های بسیار نادر در عصر امروز دانست که از گونه‌های تغییر رنگ دهنده کریزوبریل یا سیکلوسیلیکات است. توجه داشته باشید که این سنگ به گروه معدنی بریل تعلق نداشته و در دسته‌بندی معدنی مستقلی قرار می‌گیرد.الکساندریت در واقع نوعی سنگ زمرد است که با نام‌های سزاراستون یا تساراستون نیز شناخته می‌شود. تاریخچه این سنگ ارزشمند و کمیاب به دوران امپراطوری روسیه بازمی‌گردد. برخی معتقدند که نام این سنگ از نام تزار روسیه، الکساندر دوم، نشات گرفته است. سنگ الکساندریت برای اولین بار توسط یک معدن‌کار از کشور فنلاند کشف شد.

این گوهر ارزشمند برای اولین بار در سال 1834 و در معادن سنگ زمرد در محدوده اورال کشور روسیه نزدیک به رودخانه‌ای به نام توکووایا کشف شد؛ از این رو در ابتدا تصور می‌شود که الکساندریت همان سنگ زمرد است. اما این گوهر مدت‌ها بعد به عنوان گونه‌ای دارای عنصر کروم مشهور شد که خاصیت تغییر رنگ را از خود نشان می‌داد. در برخی از داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی درباره سنگ الکساندریت اینگونه بیان شده است که سنگ الکساندریت همزمان با به سن قانونی رسیدن تزار اینده روسیه‌ کشف شد و به همین دلیل هم باید به عنوان جواهر شخصی و رسمی تزار امپراطوری روسیه به رسمیت شناخته شود. به مرور زمان و با شناخت سنگ الکساندریت توسط سنگ‌شناسان و دانشمندان، محبوبیت و ارزش این سنگ نیز افزایش پیدا کرد. توجه داشته باشید که الکساندریت گاه با نام سنگ زولتنایت نیز شناخته می‌شود.

ویژگی سنگ الکساندریت زولتنایت

الکساندریت زولتنایت ویژگی‌ها و خصوصیات بسیار خاصی دارد که موجب معروفیت بیش‌تر این گوهر ارزشمند شده‌اند. یک ویژگی سنگ الکساندریت که با نام اثر الکسانداریت شناخته می‌شود ویژگی تغییر رنگ در این سنگ است. تغییر رنگ تحت انواع نورپردازی خاصیتی بسیار منحصر به فرد و ویژه است. این ویژگی سنگ الکساندریت را می‌توان مقابل نور خورشید و همچنین نور مصنوعی به وضوح مشاهده کرد. از جمله رنگ‌هایی که می‌توان در الکساندریت مشاهده کرد می‌توان به رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی، و همچنین قرمز اشاره داشت. تغییرپذیری هر یک از این رنگ‌ها به زوایای مختلفی که از سنگ مشاهده می‌شود بستگی خواهد داشت. سختی سنگ الکساندریت در حدود 8.5 در مقیاس موس بوده و وزن مخصوص آن نیز در حدود 1.74 تا 1.75 است. این گوهر ارزشمند زمانی تشکیل می‌شود که عنصرهای آلومینیوم و بریلیوم به همراه مقادیر جزئی از آهن، تیتانیوم، و همچنین کرومیوم با یکدیگر ترکیب می‌شوند. در مواردی نادر می‌توان حضور وانادیوم را نیز در این سنگ مشاهده کرد.

سنگ الکساندریت با پدیده تغییر رنگ به زمرد روز و یاقوت شب معروف است. برای آشنایی بیشتر با خواص سنگ یاقوت کبود اصل، میتوانید به مجله سیلور110 مراجعه کنید. این نام ممکن است به دلیل وجود گونه‌ای از این سنگ که امکان تغییر رنگ از سبز تا سرخ را دارد مورد استفاده قرار گیرد. با قرار دادن الکساندریت در مقابل نور شمع یا لامپ رشته‌ای می‌توان طیف‌های مایل به قرمز را در آن مشاهده کرد. رنگ سبز موجود در گوهر الکساندریت به دلیل وجود ناخالصی کروم در آن است. کروم در واقع همان عنصر رنگی موجود در زمرد است. سنگ alexandrite سریلانکا که از زیمباوه استخراج می‌شود تغییر رنگ کم‌تری داشته و معمولاً با تغییر رنگ قهوه‌ای شناخته می‌شود. دیگر گونه‌های این سنگ که از تانزانیا استخراج می‌شوند در رنگ‌های روشن‌تر یافت می‌شوند و نسبت به دیگر گونه‌ها تغییر رنگ بسیار مطلوبی دارند. همچنین سنگ الکساندریت برزیلی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و معمولاً دارای تغییر رنگ آبی تا بنفش است.

خواص سنگ الکساندریت هفت رنگ چیست

الکساندریت زولتنایت علاوه بر زیبایی و ویژگی خاصی که دارد، از خواص و فواید گوناگونی نیز بهرمند است. در واقع فواید الکساندریت هفت رنگ از جمله دلایل محبوبیت و ارزش بالای این سنگ هستند. این سنگ می‌تواند هم برای روح و برای جسم انسان مفید واقع شود. از جمله مهم‌ترین فواید سنگ الکساندریت طبیعی برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • الکساندریت زولتنایت می‌تواند عملکرد سلول‌های پروتئینی بدن را تنظیم کند.
  • استفاده از سنگ الکساندریت می‌تواند به ترمیم بافت‌های عصبی و سلولی کمک کند.
  • برخی معتقدند که به همراه داشتن الکساندریت طبیعی می‌تواند به درمان اختلالات و ناراحتی‌های مربوط به لوزالمعده و گره‌های لنفاوی کمک کند.
  • با قرار دادن این گوهر بر روی چاکرای قلب می‌توان از لخته شدن خون جلوگیری کرده و ناراحتی‌های قلبی را از میان برد.
  • الکساندریت زولتنایت جهت تقویت سیستم هاضمه بدن مفید بوده و می‌تواند عمل هضم غذا را بهبود داده و یبوست را نیز کاهش دهد.
  • استفاده از گوهر الکسانداریت می‌تواند عملکرد سیستم عصبی، طحال، و بیضه‌ها را بهبود دهد.
  • این سنگ ارزشمند برای درمان انواع بیماری‌ها و اختلالات پوستی و همچنین بهبود جوش‌های صورت مفید است.
  • به همراه داشتن سنگ الکساندریت در درمان سرطان خون و همچنین بهبود عملکرد و تنظیم گلبول‌های قرمز مفید است.
فواید و خواص سنگ الکساندریت
از مهم ترین خواص سنگ الکساندریت ترمیم بافت هاست

این سنگ ارزشمند و کمیاب می‌تواند برای روح و روان انسان نیز فواید زیادی به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین خواص الکساندریت هفت رنگ برای روح می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سنگ alexandrite می‌تواند در درمان غم و ناراحتی و افسردگی مفید واقع شود.
  • این سنگ می‌تواند نفرت و حسادت را از میان برده و موجب پاکی دل و روح شود. استفاده از این سنگ انسان را دارای روحیه‌ای لطیف و شخصیتی بخشنده می‌کند.
  • سنگ الکساندریت می‌تواند به کنترل خشم و عصبانیت کمک کند.
  • به همراه داشتن این سنگ ارزشمند می‌تواند توانایی یادگیری و تمرکز را در انسان افزایش دهد.
  • با استفاده از این سنگ می‌توانید اعتماد به نفس را در خود افزایش داده و به تعادل روحی و ارامش فکری خود کمک کنید.
  • سنگ alexandrite می‌تواند مهر و محبت را زیاد کند.
  • در افسانه‌های قدیمی ذکر شده است که استفاده از سنگ الکساندریت روسی می‌تواند عشق، ثروت، و همچنین کسب قدرت و موقعیت را به همراه داشته باشد.
  • برخی از مردم معتقدند که گوهر الکساندریت روسی نماد اقبال و خوشبختی و شانس است.
  • اعتقاد بر این است که سنگ الکساندریت می‌تواند خلاقیت، شهود، و تخیل را تقویت کرده و انرژی‌های گرم و شفابخش را به همراه داشته باشد.
  • الکساندریت هفت رنگ می‌تواند شادی و موفقیت را با خود به همراه داشته باشد.
  • استفاده از این سنگ می‌تواند احساس عشق و لذت‌جویی را به ارمغان اورد.
  • از دیگر خواص الکساندریت هفت رنگ می‌توان به ایجاد انگیزه برای تغییر در دنیای معنوی و افزایش اگاهی و خلاقیت انسان اشاره داشت.
  • استفاده از این گوهر می‌تواند موجب افزایش اگاهی از عشق درونی و دستیابی به حافظه طبیعت شود.
  • از این گوهر برای متعادل کردن عملکرد مغز و تحریک غدد پیده ال نیز استفاده می‌شود.
  • برخی معتقدند که دیدن این نگین در رویا می‌تواند به معنای پیشرفت و تقابل باشد.
  • انرژی موجود در سنگ  الکساندریت کریستالی و بدون تراش موجب تجلی هنر در انسان می‌شود.

تشخیص سنگ الکساندریت اصل

یکی از چالش‌های بسیار مهمی که برخی از علاقمندان به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به هنگام خرید با آن مواجه می‌شود تشخیص الکساندریت اصل است. به لطف پیشرفت علم و فعالیت سنگ‌شناسان و دانشمندان، امروزه روش‌های بسیاری برای تولید انواع سنگ‌های قیمتی به شکل مصنوعی در ازمایشگاه‌ها وجود دارد. متاسفانه برخی از فروشندگان فعال در این حوزه جهت کسب سود بیش‌تر اقدام به فروش انواع الکساندریت تقلبی به عنوان نمونه‌های اصلی می‌کنند.

امروزه نمونه‌های بسیار زیادی از سنگ الکساندریت تقلبی در بازار وجود دارند. شناخت سنگ الکساندریت اصل و تشخیص ان از نمونه‌های تقلبی گاه کاری بسیار دشوار و چالش‌برانگیز است. برای آنکه بتوانید الکساندریت طبیعی را تشخیص دهید باید از کمک سنگ‌شناسان و افراد حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه استفاده کنید. با این وجود نکات و نشانه‌هایی نیز وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توان گاه نمونه‌های تقلبی سنگ الکساندریت را تشخیص داد. در ادامه برخی از این نکات و نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم:  

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای تشخیص گوهر الکساندریت اصل به آن توجه داشته باشید قیمت گوهر است. اگر این نگین با قیمت بسیار پایینی به فروش می‌رسد می‌توانید از تقلبی بودن آن اطمینان کامل داشته باشید. توجه داشته باشید که نگین الکساندریت در ایران بسیار کمیاب است و به همین دلیل هم می‌توان نمونه‌های تقلبی و ارزان‌قیمت آن را در بازار به وفور مشاهده کرد.
  • از دیگر نشانه‌های گوهر الکساندریت طبیعی می‌توان به تعداد و میزان تغییر رنگ اشاره داشت که با کمی تجربه و مطالعه بیش‌تر و تخصصی‌تر درباره این سنگ حاصل می‌شود.
  • با مشاهده سنگ الکساندریت طبیعی با میکروسکوپ می‌توانید بافت کریستالی سنگ را به وضوح مشاهده کنید. اگر با قرار دادن سنگ alexandrite در زیر میکروسکوپ گوهری کاملاً شفاف با خطوط منحنی را مشاهده کردید می‌توانید از تقلبی بودن سنگ اطمینان داشته باشید.
  • از دیگر روش‌های تشخیص الکساندریت اصل می‌توان به توجه به ویژگی‌های این سنگ از جمله ضریب شکست نوری، وزن مخصوص، و همچنین سختی سنگ اشاره داشت.

نحوه شارژ سنگ الکساندریت

یکی از مسائل بسیاری مهمی که باید در خرید و نگهداری گوهر الکساندریت زولتنایت به آن توجه داشته باشید شارژ سنگ است. همانطور که گفته سنگ الکساندریت خواص و فواید زیادی به همراه دارد؛ اما باید توجه داشته باشید که گهر الکساندریت هفت رنگ پس از مدتی انرژی‌های منفی را به خود جذب کرده و خواص و فوایدش را از دست می‌دهد. از این رو اگر قصد شما از خرید الکساندریت طبیعی استفاده از خواص و فواید این سنگ است، بهتر است گوهر خود را در بازه‌های زمانی مناسب شارژ کنید تا سنگ به طبیعت اولیه خود بازگشته و بتواند شما را از خواص خود بهرمند سازد. روش‌های گوناگونی برای شارژ  گوهر الکساندریت وجود دارد.

بهترین روش برای شارژ الکساندریت هفت رنگ قرار دادن آن در نمک خشک و تمیز به مدت 12 ساعت است. انجام این کار به مدت 1 الی 2 بار در ماه می‌تواند سنگ  الکساندریت شما را شارژ کرده و خواص آن را به خوبی حفظ کند.

سنگ الکساندریت راف چیست

یکی از عباراتی که ممکن است به هنگام مطالعه درباره گوهر الکساندریت یا خرید این گوهر با آن مواجه شوید الکساندریت راف است. اما گوهرالکساندریت راف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ سنگ راف به طور کلی به سنگی گفته می‌شود که به صورت طبیعی از معادن و یا بستر رودخانه استخراج شده است. سنگ‌های راف به هیچ وجه برش یا تراش داده نمی‌شوند و به صورت کاملاً طبیعی به فروش می‌رسند.

بسیاری از افرادی که قصد بهرمندی از خواص و فواید سنگ الکساندریت را داشته و تمایلی به استفاده از جواهرات ندارند اقدام به خرید گوهر الکساندریت راف می‌کنند. همچنین استفاده از سنگ راف برای زیبایی بیش‌تر دکوراسیون و تزئین منازل نیز رواج بسیاری دارد. شما می‌توانید بهترین الکساندریت راف را از فروشگاه‌ معتبر و شناخته شده سیلور110 در این زمینه خریداری کنید.

معادن سنگ الکساندریت در ایران و جهان

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم سنگ الکساندریت برای اولین بار در کشور روسیه کشف شد. امروزه این سنگ را می‌تواند در اقصی نقاط جهان از جمله برزیل، نیومکزیکو، هند، ایالات متحده، و ایران نیز یافت کرد. لازم به ذکر است که معادن سنگ الکساندریت در کشور هندوستان بسیار خطرناک هستند. دلیل آن نیز حضور قبایلی در این محدوده است که نسبت به حضور غریبه‌ها حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهند. در الات متحده این سنگ را می‌توان در کوه‌های la madera یافت کرد. از دیگر کشورهایی که می‌توان الکساندریت را در آن‌ها یافت کرد می‌توان به میانمار، سریلانکا، تانزانیا، و همچنین ماداگاسکار اشاره داشت.

انواع سنگ الکساندریت

سنگ الکساندریت نیز همانند دیگر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی انواع بسیار گوناگونی دارد که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. انواع الکساندریت با توجه به تغییرات رنگی و همچنین ترکیبات شیمیایی از یکدیگر تمییز داده می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید که هر یک از انواع الکساندریت هفت رنگ خواص و فواید مخصوص به خود را دارند. از این رو اگر می‌خواهید از خواص و فواید این گوهر ارزشمند بهرمند شوید بهتر است پس از کمی تحقیق و مطالعه به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. از جمله انواع الکساندریت هفت رنگ می‌توان به الکساندریت سبز، سنگ الکساندریت زرد، سنگ الکساندریت قرمز، سنگ الکساندریت صورتی، و همچنین الکساندریت سفید اشاره داشت.

انواع سنگ الکساندریت
انواع سنگ الکساندریت

سنگ الکساندریت سبز

گوهر الکساندریت سبز از جمله معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین انواع سنگ الکساندریت است که در حالت عادی و در نور طبیعی به رنگ سبز نمایان می‌شود. اما با قرار دادن این گوهر در مقابل نور مصنوعی می‌توانید رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، بنفش، و ارغوانی را مشاهده کنید. بهترین نوع الکساندریت دارای تغییر رنگ از سبز زمردی به قرمز مایل به ارغوانی است. این نوع الکساندریت بسیار کمیاب بوده و به همین دلیل هم از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید بهترین گوهر الکساندریت را از فروشگاه‌ شناخته شده و قابل اطمینان خرید نقره سیلور110خریداری کنید تا از کیفیت خرید خود مطمئن باشید.

سنگ الکساندریت چشم گربه ای

از جمله انواع بسیار جذاب سنگ الکساندریت می‌توان به الکساندریت چشم گربه ای اشاره داشت. به طور کلی اصطلاح چشم گربه ای زمانی به سنگی تعلق می‌گیرد که پدیده‌ای خاص در آن مشاهده شود. در جواهرشناسی حالت خاصی از بازتاب نور وجود دارد که به ان کاتویانسی یا کاتویانس گفته می‌شود. این بازتاب نور به دلیل ساختار رشته‌ای در برخی از سنگ‌ها و یا وجود فضاهای خالی در ساختار سنگ نمایان می‌شود. به سنگ‌های الکساندریت که اثر چشم گربه ای را از خود نشان دهند گوهر الکساندریت چشم گربه ای گفته می‌شود. این نوع سنگ الکساندریت بسیار کمیاب‌تر و گران‌تر از دیگر انواع این گوهر است. با این وجود شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر نسبت به خرید الکساندریت چشم گربه ای اصل اقدام کنید.

در یک کلام

همانطور که در این مقاله خواندید، گوهر الکساندریت که با نام سنگ زولتنایت نیز شناخته می‌شود نوعی سنگ زمرد است که به عنوان سنگی قیمتی در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. دلیل ارزش و محبوبیت بالای این سنگ جلوه ظاهری و همچنین خواصی است که به همراه دارد. همچنین ویژگی الکساندریت که تغییر رنگ است نیز از دیگر دلایل شهرت این گوهر ارزشمند است. سنگ الکساندریت  با قرار گرفتن در زوایای مختلف نور می‌تواند رنگ‌های متفاوتی را از خود به نمایش گذارد. از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع گوهر الکساندریت می‌توان به الکساندریت سبز اشاره داشت که رنگ آن به دلیل وجود ناخالصی کروم ایجاد شده است. اگر می‌خواهید تا مدت زمان طولانی از خاصیت های سنگ الکساندریت بهرمند شوید بهتر است آن را با استفاده از نمک در بازه‌های زمانی مناسب شارژ کنید. گوهر الکساندریت در ایران غالبا به صورت مصنوعی تولید شده و به فروش می‌رسند. از این رو بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به این مقاله مراجعه کنید و برای خرید گوهر الکساندریت اصل و باکیفیت به فروشگاه اینترنتی نقره سیلور110 مراجعه کرده و از کمک سنگ‌شناسان یا افراد باتجربه در این زمینه استفاده کنید.

سوالات متداول:

  1. انواع سنگ الکساندریت چیست؟
    از انواع سنگ الکساندریت میتوان سنگ الکساندریت صورتی، سنگ الکساندریت سبز، سنگ الکساندریت قرمز، سنگ الکساندریت سفید و سنگ الکساندریت هفت رنگ  را نام برد.
  2. نحوه تشخیص اصالت سنگ اکساندریت؟
    برای شناسایی الکساندریت اصل از بدل ابتدا به قیمت آن توجه کنید زیرا الکساندریت اصل با قیمت پایین به فروش نمیرسد. دومین نشانه سختی ، وزن و ضریب شکست نوری  سنگالکساندریت  است که باید به آن دقت فرمایید.
  3. نحوه نگهداری و شارژ سنگ الکساندریت چیست؟
    برای شارژ سنگ الکساندریت باید آن را در نمک خشک به مدت 12 ساعت قرار دهید و این کار را 2 بار در ماه انجام دهید. بهتر از سنگ را به دور ازمواد شیمیایی و ضربه و حرارت نگهداری فرمایید.
  4. خواص سنگ الکساندریت چیست؟
    از خواص سنگ الکساندریت میتوان به ترمیم کننده بافت های عصبی و سلولی، درمان کننده اختلالات و ناراحتی قلبی، تقویت کننده سیستم هاضمه، بهبود دهنده عملکرد سیستم عصبی و بهبود دهنده جوش های صورت اشاره نمود
3.3/5 - (3 امتیاز)