سنگ باباقوری
خواص سنگ باباقوری😍تاریخچه و تشخیص اصالت+نحوه شارژ و نگهداری
سنگ باباقوری یکی از خاص‌ترین و عجیب‌ترین سنگ‌ها است. باباقوری به یک شکل خاصی از سنگ گفته می‌شود که یک یا چند طرح دایره و بیضی شکل برروی خود دارد و به این دایره‌ها چشم‌های باباقوری گفته می‌شود. اکثر بابا قوری‌هایی که در طبیعت وجود دارند همان عقیق سلیمانی هستند ولی بر روی عقیق خراسانی و دیگر سنگ‌ها هم می‌توان شکل باباقوری را مشاهده کرد. باباقوری سنگ بسیار منحصر به فردی است که از آن در تهیه و ساخت انواع انگشتر، گردنبند، دستبند استفاده می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به دسته‌بندی فروشگاه اینترنتی نقره سیلور 110 از این سنگ دیدن فرمایید. در ادامه به سوالاتی همچون آیا سنگ باباقوری زنده است؟ آیا این سنگ رشد می‌کند؟ و … پاسخ خواهیم داد. برای شناخت سنگ باباقوری با ما همراه باشید.

سنگ باباقوری چیست ؟

به طور کلی باباقوری به آن دسته از سنگ‌هايی گفته می‌شود که در درون ظاهر خود رگه‌هایی به شکل دايره يا بيضی دارند. هاله‌هایی که اطراف این اشکال را گرفته‌اند آن‌ها را بسیار به چشم‌هایی شبیه کرده است که آشفته به نظر می‌رسند و در واقع آن‌ها به چشم‌های باباقوری معروف هستند. لایه‌های داخلی باباقوری در حلقه‌های متحدالمرکز چیده شده است و فقط یک گوهر‌تراش ماهر می‌تواند از چنین سنگی، طرحی شبیه چشم را به وجود آورد که لایه‌های سنگ خیلی نازک و زیاد نیست و دارای 2 یا 3 رنگ و لایه باشد. این حلقه‌ها در رنگ‌های سیاه، سفید، خاکستری، قهوه‌ای هستند. نام دیگر این سنگ اونیکس است و کلمه اونیکس (Onyx) ریشه‌ای یونانی دارد. منابع بسیاری وجود این سنگ را به افسانه‌های یونان مربوط دانسته‌اند. در زبان فارسی به این سنگ خلنگ گفته می‌شود و در زبان عربی به جزع معروف است. سنگ باباقوری نوعی بیماری چشم می‌باشد که در آن چشم متورم، سیاه و سفید و کدر شده و حالتی شبیه چشم گوسفند مرده پیدا می‌کند و کمی ‌بزرگ‌تر از حد عادی می‌شود. سنگ‌هایی که  به صورت طبیعی این رگه‌هایی که بیشتر به رنگ‌های سیاه و سفید هستند را داشته باشند باباقوری اصل هستند. هر چند که می‌توان با دستکاری‌های شیمیایی مثل رنگ کردن و ایجاد لکه بر روی آن، باباقوری مصنوعی تولید کرد. این سنگ مانند سنگ حدید اغلب در جواهرات استفاده شده و یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین جواهرات باباقوری، انگشتر می‌باشد. هرچه شکل باباقوری بیشتر شبیه چشم باشد و نوع سیاه و سفید آن محبوبیت بیشتری دارد.

معادن سنگ باباقوری

از معادن سنگ باباقوری می‌توان به چین، هند و یمن اشاره کرد. اکثر نمونه‌های موجود در بازار ایران در درجه اول از هند و سپس چین و یمن وارد ایران می‌شوند. معادن موجود در کشور هند جزء بهترین معادنی هستند که می‌توان باباقوری باکیفیت را استخراج کرد. باباقوری را بیشتر به صورت دامله (گنبدی) یا تیله می‌تراشند و در صنعت جواهرسازی استفاده از باباقوری به عنوان نگین انگشتر مردانه بسیار پرکاربرد است و به دلیل ویژگی‌های جذابش مورد توجه قرار گرفته است.

تاریخچه سنگ باباقوری

بسیاری از مردم شیفته چشم‌های این سنگ می‌باشند و وقتی می‌بینند طبیعت می‌تواند چنین اشکال و حلقه‌های کاملی ایجاد کند، بسیار شگفت زده می‌شوند. در قدیم از این سنگ مهره مدور سیاه و سفیدی درست می‌کردند به شکل و رنگ چشم گوسفند مرده که برای دفع چشم زخم بر گردن کودکان آویخته یا گاه برای زینت استفاده می‌کردند. نام دیگر باباقوری،عقیق سلیمانی می‌باشد. نام باباقوری را به صورت باباقری، باباغری و باباغوری هم نوشته‌اند. همانطور که گفته شد  به باباقوری، عَقیق سلیمانی یا سنگ خلنگ یا قلنج نیز گفته می‌شود. خلنگ در فارسی به معنی سیاه ‌وسفید است و در عربی و در متون قدیمی‌تر فارسی به این سنگ،جَزْع نیز گفته‌ می‌شد. در فرهنگ عامیانه باوری وجود دارد که باباقوری با خودش خوش‌شانسی و یا بدشانسی می‌آورد و احتمالا همین ویژگی باعث شده که برای دور کردن چشم‌ بد یا چشم‌زخم انگشترهایی با نگین باباقوری را به انگشت می‌کنند. اگر به دنبال خرید انگشتر باباقوری مردانه و زنانه هستید بهتر است بدانید که این سنگ هیچگونه رشدی ندارد بنابراین اگر در جایی سخنی از رشد آن شد بدانید کاملا دروغین و تخیلی می باشد‌
معرفی سنگ باباقوری
تاریخچه: سنگ باباقوری، به عقیق سلیمانی هم معروف است. در زبان فارسی به این سنگ “خلنگ” و در زبان عربی “جزع” گفته می‌شود.

خواص سنگ باباقوری

  1. سنگ باباقوری زنده تولیدکننده شادی و روشنایی می‌باشد، دلهره و ناراحتی‌ها را درمان می‌کند و یکی از خواص باباقوری این است که سستی و تنبلی کاهش می‌دهد.
  2. فعالان حوزه‌ی سنگ‌ و تاثیرات طبیعی آن بر این باورند که این گوهر عمق دید ما را بیشتر کرده و به ما قابلیت دسترسی به افکار و حالات داخلی‌مان را می‌دهد. ادغام نیروهای مثبت در نیروهای منفی و تشدید صفات خوب یا بد از خواص باباقوری می‌باشد.
  3. در دین هندو و موضوع چاکراها افراد بر این اعتقادند که انواع این گوهر بر چاکرای هفتم (جمجمه) تاثیر دارد.
  4. این گوهر کمک زیادی به درک حقیقت و پذیرفتن شرایط می‌کند.
  5. از دیگر خواص این سنگ تقویت حافظه، استقامت بدنی، صداقت می‌باشد.
  6. این سنگ گوهری الهام‌بخش است که باعث همسویی داخلی می‌شود و در شعبده بازی قابل استفاده می‌باشد.
  7. همچنین کمک بسیار زیادی به تقویت آگاهی و شهود داخلی و همچنین افراط‌های فکری و رفتاری فرد می‌کند.
  8. در گذشته از خواص باباقوری جهت مداوا و ترمیم استخوان، رفع سم و زهرها از بدن، تقویت بینایی دو چشم، بهبود عملکرد معده و رحم و افزایش کارایی شریان‌های خون و همین طور کمک به جذب اکسیژن بدن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  9. این گوهر سبب تنظیم خواب شده و متضمن خواب‌های‌خوش است. سبب تقویت شجاعت شخص در برابر خطرات احتمالی می‌گردد و تاثیرات زیادی برای آرامش شخص دارد و همچنین گسترش و تقویت استعداد حل مسائل از خواص باباقوری است.
  10. این گوهر سبب مداوای مشکلات پانکراس و بهبود دستگاه خونی بدن می‌شود و تقویت سیستم گردش خون یکی از خواص این سنگ برای بدن می‌باشد.

خواص درمانی سنگ باباقوری

از خواص باباقوری این است که برای بیماری‌ها و ناتوانی‌های چشمی بسیار موثر است و همچنین دارویی تقویتی برای دستگاه‌های تولید مثل می‌باشد و در واقع از روح جدید حمایت می‌کند. زیرا در دوران بارداری بسیار تأثیر برانگیز است. می‌توان از این سنگ همانند سنگ لاجورد برای درمان سردردها، گرفتگی‌های عضلانی و دردهای پشت استفاده کرد. برای معالجه بیماری‌های صرع، کلیه، روده، پروستات، احتقاق و ورم‌ها نیز می توانیم از آن کمک بگیریم. این سنگ ریه‌ها، معده، کبد و مغز را تقویت می‌کند و محرکی برای دستگاه گوارش است و بیان و سخنوری را تسهیل می‌کند.
خواص درمانی سنگ باباقوری
خواص درمانی: از خواص سنگ باباقوری می‌توان به درمان بیماری‌های چشمی، تقویت‌ اندام‌های تولید مثلی و درمان سردرد اشاره کرد.

انواع رنگ باباقوری

باباقوری در انواع و اشکال متفاوتی وجود دارد که با توجه به رنگشان کاربرد آن‌ها هم متفاوت می‌باشد. رنگ‌های خاکستری، سفید، سیاه، قرمز، سبز و قهوه‌ای از جمله رنگ‌های موجود برای این سنگ می‌باشند. رنگ سبزموجود در سنگ باباقوری سبب تقویت عزم و اراده و تعهد در افراد می‌گردد و رنگ آرامش‌بخش آن سبب غلبه بر احساس خشم و استرس می‌باشد. رنگ خاکستری آن نیز مثل سنگ کهربا برای مدیتیشن و ایجاد آرامش مؤثر می‌باشد و تشخیص هدف در زندگی و آرامش در مراحل مختلف زندگی را میسر می‌گرداند. رنگ قهوه‌ای موجود در سنگ باباقوری منعکس‌کننده انرژی‌های غنی موجود در زمین می‌باشد و سبب ترویج امنیت و ثبات در افراد می‌گردد. سنگ باباقوری قرمز با انرژی موجود در آن سبب تحریک چاکرای پایه و ریشه می‌گردد. سنگ باباقوری سیاه برای چشم زخم استفاده می‌شود .

انواع سنگ باباقوری

این سنگ دارای انواع زیادی نمی‌باشد و فقط در پنج نمونه مشاهده شده است.
  1. فارسی: به دلیل مشهور بودن باباقوری بین ایرانیان به آن فارسی گفته می‌شود. این نوع از لحاظ قیمت از باباقوری حبشی گران‌‌قیمت و از نوع بقرانی ارزان‌‌تر می‌باشد. این سنگ در جواهراتی که برای کودکان می‌سازند کاربرد دارد و چشم بد را از آن‌ها دور می‌سازد.
  2. سنگ بقرانی: این سنگ از نایاب‌ترین نوع باباقوری اصل می‌باشد که دارای سه رنگ قرمز، بلوری شفاف و سفید مرجانی می‌باشد. البته در برخی موارد یکی از رنگ‌های سیاه، زرد و یا سبز نیز در برخی از آنان دیده می‌شود. اغلب خط‌هایی که روی این مدل از سنگ وجود دارد صاف و راست می‌باشد.
  3. سنگ معرق: این نوع سنگ دارای رگ‌های باریک و بسیار زیبایی است که از تلفیق رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید تشکیل شده است. احتمال دارد رگه‌‌هایی شبیه درخت یا حیوانات روی این نوع باباقوری دیده شود.
  4. غروانی: از انواع باباقوری می‌باشد که به‌ دلیل مساحت زیاد و ابعاد بزرگش قابل تراش دادن نمی‌باشد. به همین علت این سنگ برای جواهرات استفاده نمی‌گردد بلکه از این نوع برای زینت دادن ویترین‌ها، آکواریوم‌ها و برای ساختن ظرف‌های سنتی استفاده می‌شود که دارای رنگ‌های بی‌نظمی است.
  5. سنگ بسلی: از مشخصات آن سنگ این است که لایه‌ی پایین و بالای آن به رنگ سیاه و قرمز است و میان آن دو خط‌های سفید رنگی وجود دارد.

اشکال مختلف باباقوری

این سنگ در طرح‌ها و اشکال گوناگون مانند چشم یافت می‌شود که نگین آن می‌تواند دارای یک چشم و دوچشم باشد. سنگ باباغوری یک چشم را نیز نوعی عقیق می‌دانند. این سنگ اغلب رگه‌هایی سفید و سیاه دارد. در انگلیسی به این سنگ  Eye agate  یا باباقوری دوچشم گفته می‌شود. سنگ باباقوری دو چشم  به دلیل این که نگین باباقوری مثل کوهان شتر است به  نام سنگ باباقوری دوکوهان شناخته شده است. از سنگ باباقوری سه‌چشم به عنوان یک طلسم قوی برای دوری از چشم بد استفاده می‌شود. سنگ باباقوری دو پوست ساختار لایه لایه با نوارهای موازی دارد و عموماً در رنگ‌های سیاه و سفید دیده می‌شود، در دسته اونیکس‌ها قرار می‌گیرد.

سنگ باباقوری نماد چیست؟

ویژگی ظاهری این سنگ شبیه به چشم باباقوری است که باعث شده تا آن را نمادی برای محافظت همه جانبه از فرد بدانند. باباقوری انرژی عالی و تفکر مثبت در فرد به وجود می‌آورد و باعث ایجاد تحول در آنان می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که این سنگ به عنوان نماد موفقیت هم شناخته می‌شود و یکی از بهترین سنگ‌ها برای دفع چشم زخم و رفع بلایا است. همچنین بسیاری از مردم معتقدند که استفاده از سنگ بابا‌قوری موجب ایجاد خوش‌شانسی می‌گردد.

نحوه شارژ و نگهداری سنگ بابا قوری:

برای شارژ سنگ بابا قوری کافیست که آن را هفته‌ای یکبار در آب جاری (در صورت دسترسی به آب چشمه و قنات بسیار عالی است) شستشو دهید و برای چند دقیقه در زیر نور خورشید قرار دهید؛ با این روش این سنگ انرژی از دست رفته خود را دوباره باز می‌یابد. همچنین برای شارژ مجدد و پاکسازی این سنگ می‌توان از نمک طبیعی هم استفاده کرد به این صورت که کف یک ظرف کوچک مثل نعلبکی مقداری نمک ریخته (نمک دریا یا نمک هالیت برای این مورد بهتر است) و سپس برای چند دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. همیشه دقت کنید که نور شدید خورشید می‌تواند به جواهرات شما آسیب وارد کند.

تاثیر چشم زخم در باباقوری

در گذشته و حال از این سنگ به عنوان طلسم چشم زخم استفاده می‌شد و اغلب افراد عقیده داشتند که این سنگ بسیار خوش‌یمن می‌باشد. با این حال در اعتقادات و فرهنگ مردم بر این باورند که باباقوری سیاه و سفید می‌تواند خوش‌یمن یا بدیُمن باشد و یا آمد و نیامد داشته باشد.

تشخیص سنگ باباقوری اصل

  1. آگاهی از رنگ‌های موجود برای این سنگ می‌تواند به عنوان اولین ملاک تشخیص باباقوری اصل باشد.
  2. سختی این سنگ دومین ملاک است که می‌تواند برای تشخیص مهره و باباقوری اصل به شما کمک کند تا با تهیه آن از خواص این سنگ بهره‌مند شوید. این سنگ به راحتی خراش داده نمی‌شود. داشتن یک یشم به شما کمک زیاد می‌کند، کافیست آن را بر روی باباقوری بکشید و نباید آن خراش بردارد.
  3. توجه داشته باشید که به علت عجیب و خاص بودن این گوهر افراد سودجو قیمت بسیاربالا برای آن تعیین می‌کنند که توجیه‌پذیر نیست، مگر اینکه واقعا طرح خاص و ویژه‌ای روی نگین نقش بسته باشد.

کلام اخر

پس به آن دسته از سنگ‌هايی که در درون ظاهر خود رگه‌هایی به شکل دايره يا بيضی دارند باباقوری گفته می‌شود. این سنگ شباهت بسیار زیادی از نظر خواص با سنگ عقیق دارد و در ایجاد ثبات جسمی و روحی افراد بسیار تاثیرگذار است. اگر شما با عادت‌های بد رفتاری مبارزه می‌کنید و می‌خواهید عادت‌های جدید و سالم را شروع کنید. داشتن عقیق باباقوری به شما این امکان را می‌دهد که به این پیروزی دست پیدا کنید. این سنگ اغلب برای استفاده از جواهرات انتخاب می‌شود و می‌توان آن را هر جا  و به هر شکلی مورد استفاده قرار داد. بسیاری از مردم معتقدند که باباقوری از سنگ‌های بسیار خاص است و دارای قدرت و ویژگی‌های متافیزیکی زیادی می‌باشد. باباقوری بر فرکانس پایین‌تر و شفاف ارتعاش می‌کنند. از این رو خواص مختلفی را فراهم می‌کند که آهسته، قوی و پایدار هستند. برای کسب مطالب بیشتر در این‌باره می‌توانید به این صفحه سر بزنید.
4.2/5 - (55 امتیاز)