سنگ سندلوس
تاریخچه سنگ سندلوس🤩بررسی خواص و انواع رنگهای آن+تشخیص اصالت

تا به حال فکر کرده بودید که انواع دانه‌های شفاف و زیبای تسبیح از چه چیزی درست شده‌اند، باید گفت که بیشتر تسبیح‌ها از سنگ سندلوس که نوعی رزین مصنوعی است ساخته شده، با ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی نقره سیلور110 همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه، خواص و فواید باورنکردنی این سنگ کسب کنید.

سنگ سندلوس چیست؟

سنگ سندلوس در واقع صمغ نوعی درخت است، که شفاف و زرد رنگ می‌باشد. البته امروزه دیگر سندلوس طبیعی به ندرت پیدا می‌شود. در حال حاضر سندلوس‌های موجود در بازار در دسته رزین مصنوعی جای می‌گیرند.

تاریخچه سنگ سندلوس

درباره تاریخچه سنگ سندلوس باید به یک شیمی‌دان اهل عرب به نام فتورن اشاره کرد که برای اولین بار مهره‌هایی از کهربای طبیعی و همچنین رزین‌های طبیعی ساخت، که نامش را فاتوران گذاشت. طی گذشت سال‌ها استفاده از رزین‌های طبیعی کاهش یافت و جایش را رزین‌های مصنوعی گرفت و اسم فتوران هم به سندلوس تغییر نام داد.

آشنایی با رنگ‌های سنگ سندلوس

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، سندلوس یک رزین صنعتی است که با فرمول‌های شیمیایی قابل تولید است، از این رو در رنگ‌های متنوع به بازار عرضه می‌شود که می‌توان به سندلوس سیاه، سندلوس قرمز، سندلوس زرد و سندلوس سبز که این دو محبوبیت بیشتری دارند، اشاره کرد.

رنگ سنگ سندلوس
سنگ سندلوس در رنگ های سیاه، سبز، زرد و قرمز یافت میشود که نوع سبز و زرد آن محبوب تر هستند.

خواص سنگ سندلوس

سندلوس اصل دارای خواص باورنکردنی است که از آن‌ها می‌توان به کاربرد آن در بهبود بیماری سرماخوردگی، جلوگیری و بند آوردن خون ریزی در جراحت‌ها و خون‌ریزی بینی اشاره کرد، همچنین گفته شده است که سندلوس برای بالا بردن مقامت لثه‌ها و رفع دندان درد موثر است. اگر دانه‌های سندلوس اصل را داغ کنید و بر روی قسمتی از بدن که تورم دارد قرار دهید، برای تسکین و بهبود ناحیه ورم کرده مفید است.

سنگ سندلوس به خاطر شفاف بودن بیشتر در دانه‌های تسبیح مورد استفاده قرار می‌گیرد، جالب است بدانید هرچه دانه‌ها بیشتر در دست قرار بگیرند شفاف‌تر می‌شوند، گرداندن تسبیح سندلوس مانند سنگ شاه‌ مقصود به نوعی باعث آرامش خاطر روح و روان هم می‌شود.

گفته شده است از صمغ سندلوس اصل در ساخت دارو نیز استفاده‌هایی می‌شود.

سنگ سندلوس اصل

سنگ سندلوس اصل دارای زیبایی چشم‌نوازی است، این سنگ توانایی بالایی برای تراش خوردن دارد و می‌تواند در برابر  حرارت‌های با درجه بالا مقامت کند.

اگر سنگ سندلوس اصل باشد، نزدیک کردن آن به شعله‌های آتش هیچ تغییر جدی را روی آن ایجاد نمی‌کند، تنها ممکن است که تغییر رنگی جزئی ایجاد کند. اما اگر در سندلوس تغییر حالت به وجود آمد به طور قطع این سندلوس از نوع غیر اصل و بدلی می‌باشد. سندلوس‌های بدلی در مواجه با گرما و حرارت آتش یا نرم می‌شوند، یا بر اثر گرما جمع می‌شوند.

در واقع گفته شده است که سندلوس اصل ترکیبی از سنگ کهربا، صمغ زرد رنگ درختچه پسته، کندر و صمغ درخت صنوبر می‌باشد، که امروزه به ندرت یافت می‌شود.

از سال 1900 با ساخت رزین‌های مصنوعی که جای رزین‌های طبیعی را گرفتند، سندلوس‌های اصل به ندرت تولید شدند.

سه رزین مصنوعی کتالین، بیک لایت و سلولوئید جای رزین‌های طبیعی را گرفتند، از این بین کتالین به دلیل مقاومت بالایش در برابر گرما و هزینه تولید ارزان‌تر توانست کاملا جای رزین‌های طبیعی که برای ساخت سندلوس به کار می‌رفتند را بگیرد.

در ادامه نیز رزین مصنوعی بیک لایت هم مورد استفاده قرار گرفت و به همراه کتالین پایه اولیه ساخت سندلوس‌های امروزی را تشکیل دادند.

در نتیجه در حال حاضر سندلوس‌هایی که از رزین‌های طبیعی فتورن ساخته شده‌اند را می‌توان طبیعی درنظر گرفت و سایر سندلوس‌ها از رزین‌های مصنوعی ساخته شده‌اند.

اما با این وجود سندلوس‌هایی هستند که نه از رزین طبیعی و نه از رزین‌های سه‌گانه مصنوعی تولید شده‌اند، بلکه تقلبی‌اند و از جنس پلاستیک‌هایی مضر که با مواد شیمایی سمی می‌باشند، تولید شده و به بازار راه پیدا کرده‌اند.

از این رو دانستن روش تشخیص بدل از اصل امری ضروری می‌باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 تشخیص سنگ سندلوس اصل

برای تشخیص سنگ سندلوس اصل از بدل آن در خرید تسبیح سندلوس روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تشخیص این امر با تست دیداری، تست وزن، تست صدا، تست ماده پاک‌کننده، تست استفاده از سوزن داغ، تست بو و … انجام می‌گیرد.

در روش تست بو، می‌توانید مهره‌های تسبیح سندلوسی را به هم دیگر مالش بدهید، این کار را تا جایی ادامه دهید تا مهره‌ها داغ شوند، بوی فرمالدئید در فضا پخش خواهد شد چرا که این ماده شیمیایی در ترکیب سندلوس وجود دارد و بوی آن همیشه وجود خواهد داشت، با آب داغ نیز می‌توان این روش را امتحان کرد.

تشخیص سنگ سندلوس اصل
تشخیص اصالت: سندلوس اصل درجه سختی بالایی دارد، به طورث که در برابر حرارت بالا تغییر شکل زیادی نمیدهد.

در تست دیداری باید به این نکته توجه داشه باشید که بر روی لبه‌ها و روی مهره‌ها به وسیله ذره‌بین به دنبال خش بگردید، چرا که سندلوس‌های قدیمی و اصل برخلاف بدلی‌ها بدون خش و عیب و دارای سطح صاف مثل پلاستیک‌هایی که به روش ریخته‌گری جدید تولید می‌شوند، نیستند.

در روش تست صدا هنگامی که دانه‌های سنگ سندلوس از جنس بیک لایت را به هم دیگر بزنید، باید صدای عمیقی به گوشتان برسد، باید با چندین مهره این کار را انجام دهید تا تشخیص صدای آن برای شما امکان‌پذیر باشد.

روش دیگری که می‌توان از آن بهره برد، استفاده از سوزن داغ است، سندلوسی که از رزین مصنوعی بیک لاین ساخته شده دارای مقاومت بالا در برابر حرارت می‌باشد از این رو آتش نمی‌گیرد و یا این که ذوب نمی‌شود و قادر به حفظ شکل اصلی خود می‌باشد.

پس می توانید یک میله یا سوزن را داغ کنید و به مهره ها نزدیک کنید.

نتیجه گیری

در کلام آخر سنگ سندلوس به دلیل شفاف بودن و در عین حال طیف رنگ های گسترده در ساخت انواع دستبند و تسبیح مورد استفاده قرار می گیرد. جهت کسب مطالب بیشتر درباره‌ی سنگ سندلوس اصل می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

3.9/5 - (26 امتیاز)