سنگ لاجورد
سنگ لاجورد💙بررسی خواص،معادن،نحوه شارژ و نگهداری+تشخیص اصالت

لاجورد یکی از سنگ‌های بسیار پرکاربرد در صنعت جواهرسازی می‌باشد. ویژگی‌های منحصربه فرد آن  و زیبایی خیره کننده‌اش سبب شده که  این سنگ در شمار سنگ‌های پرطرفدار و محبوب قرار گیرد که با اندکی توجه به تاریخچه آن می‌توان به اهمیت لاجورد در میان اقوام و ادیان گذشته پی برد. سنگ لاجورد دارای قدرت‌های بسیار زیادی است که دارای انرژی آرامش‌بخش عمیق و ارتباطی قوی با خرد کیهانی، مهمترین قدرت سنگ لاجورد می‌باشد که در این مقاله از فروشگاه اینترنتی نقره سیلور110 مطالبی درباره سنگ لاجورد و آشنایی با آن برای شما اماده کرده‌ایم در ادامه با ما همراه باشید.

به طور کلی لاجورد به سنگ آبی رنگ مشهور می‌باشد که در گذشته‌های دور علاوه برخواص، این سنگ به عنوان شئ تزئینی مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت و همچنین پادشاهان از این سنگ برای قدرت‌نمایی آن را به همراه داشتند. رنگرزی پارچه، نقاشی، ظروف سفالی و کاشی‌سازی از کاربردهای سنگ لاجورد می‌باشند؛ بهتر است بدانید که از آن در عرصه درمان و پزشکی نیز استفاده می‌شد.

معرفی سنگ لاجورد

در هزاران سال پیش از لاجورد به عنوان سنگ قیمتی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. سنگ لاجورد به  انگلیسی (Lapis Lazuli ) خوانده می‌شود که این سنگ لاجورد یکی از مهمترین سنگ‌های آبی مات در دنیا است،  این  سنگی نیمه قیمتی با رنگ آبی متمایل به رنگ نیلی تا بنفش با درجه سختی سنگ لاجورد، 5 – 5.5 در مقیاس موس است که به طور نسبی به حرارت، فشار، محلول‌های گرم، اسیدها و محلول‌های قلیایی بسیار حساس است و به این سنگ لازورد و لاژورد نیز می‌گویند که در افغانستان به میزان وسیع یافت می‌شود. زیورسازی و سورت‌بندی این سنگ در پاکستان، هندوستان و تا حدودی در افغانستان و ایران و سویس صورت گرفته است و سپس به خارج صادر می‌گردد و تنها سنگ قیمتى است که در داخل سنگ مرمر یافت مى‌شود . ترکیب کانى‌شناسى آن شامل لازوریت، کلسیت،‌ پیریت و تا حد کمى دیوپسید، آمفیبول، فلدسپار، میکا و دیگر سیلیکات‌ها می‌باشد. لاجورد به صورت رگه‌هایى در داخل مرمرى به ضخامت ۴۰۰ متر و به رنگ سفید با رگه‌هاى خاکسترى یافت می‌شود و با کلسیت و دولومیت همراهى می‌کند. کانى پیریت به مقدار فراوانی به صورت ریزدانه با لاجورد مخلوط شده است که رنگ آبى سیر لاجورد از طریق کانى لازوریت به وجود می‌آید. این لاجورد به رنگ آبى کمرنگ را افغانیت مى‌نامند. این سنگ به سبب رنگ خاص و خیره کننده‌اش، و خاصیت مشابه آن با سنگ چشم ببر در درمان درد، در جواهرسازی به عنوان نگین به کار می‌رود. گرانترین سنگ لاجورد آن سنگی است که رنگی یکنواخت دارد و دارای اندکی پیریت یا کلسیت می‌باشد و یا به رنگ بنفش – آبی است. این چنین لاجوردهایی معمولا به لاجورد ایرانی و یا افغانی معروف هستند.

ساختار سنگ لاجورد

لاجورد در کنار منابع آذرین ایجاد می‌شود. به این صورت که سنگ آهک یا مرمر از طریق ارتباط و نزدیکی با سنگ‌های دگرگونی و از طریق روش‌های تماسی و یا گرمابی، دچار تغییر می‌گردد سنگ لاجورد از ترکیبات شیمیایی فسفات‌های آب‌دار طبیعی، آلومینیوم، آهن، منیزیم و کلسیم به وجود آمده است که شامل ترکیباتی از لازورایت، کلسایت، پیریت، هورنبلاند، اوگیت و دایپوسیت می‌باشد. لاجورد در رنگ‌های آبی تیره، آبی لاجوردی، آبی بنفش و آبی مایل به سبز یافت می‌شود. وزن مخصوص سنگ لاجورد به‌طور خالص 2.38-2.45 و در صورت وجود پیریت زیاد، 2.7-2.9 یا بالاتر است.

بهترین خواص سنگ لاجورد اصل

سنگ‌ها دارای خواص مغناطیسی و درمانی گوناگون می‌باشند که به همین سبب مورد توجه بیش از حد افراد قرار گرفته‌اند. سنگ لاجورد دارای خواص روحانی و معنوی می‌باشد که در ادامه آن ها را ذکر کرده‌ایم.

خواص روحی و روانی سنگ لاجورد

  1. اکسیر قدرتمند بدن
  2. آرامش‌بخش
  3. دور کردن ترس و خوف از جان آدمی
  4. تحریک هوشیاری
  5. الهام‌بخش
  6. اعتماد به نفس
  7. کمک به درک بالا احساسات و علایق دیگران
  8. ارتقا آگاهی و بینش
  9. محافظ در برابر حمله‌های روانی
  10. پالایش بصیرت معنوی

خواص درمانی سنگ لاجورد

  1. کنترل فشار خون
  2. سلامت غدد لنفاوی
  3. درمان دردهای عصبی
  4. دور کردن ترس و خوف از جان آدمی
  5. تحریک هوشیاری
خواص سنگ لاجورد
از خواص سنگ لاجورد اصل میتوان به آرامش بخش بودن آن و کاهش درد های عصبی و کنترل فشار خون اشاره داشت.

خواص معنوی سنگ لاجورد

لاجورد یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های معنوی است که بعضی از خواص سنگ لاجورد در روایات آمده است:

  1. توسط کائنان و خانواده‌های سلطنتی ، برای قدرت، خرد و تحریک توانایی‌های روانی و بینایی درونی استفاده می‌شد.
  2. سبب کاهش استرس و ایجاد آرامش می‌شود.
  3. لاجورد ارتباطی با نیروهای رویایی دارد که در حال تغییر و راهنمایی و مشاوره هستند.
  4. به عنوان یک سنگ حفاظت، لاجورد حمله روانی را تشخیص داده و آن را کنترل می‌کند.

بهتر است مضرات سنگ لاجورد را هم نیز بدانیم!

یکی از نکاتی که در مورد این سنگ باید دانست این است که انرژی لاجورد ممکن است سبب کم کاری یا پرکاری تیروئید شود. پس قبل از استفاده از آن به این نکته توجه کنید. مورد دیگر‌، بهتر است که برای نوزادان زیر یک سال از این سنگ استفاده نکنید زیرا ممکن است برای آنها مضر باشد.

انواع سنگ لاجورد

بهترین نوع سنگ لاجورد، سنگی است که به طور کلی داری رنگ آبی عمیق‌تر، یک دست و بدون ترک و رگه‌های طلایی پیریت باشد؛ درنتیجه، ارزش بالاتری دارد و از دیگر لاجوردهای شناخته شده سنگ لاجورد بدخشانی، کرمانی، گرجی و دزماری اشاره کرد .

رنگ های سنگ لاجورد

لاجورد سنگی مات است که با سنگ‌های مات آبی دیگر اشتباه گرفته می‌شود و اغلب این سنگ در دو رنگ لاجورد نیلی و لاجورد آسمانی یافت می‌شود که لاجورد نیلی بهترین سنگ لاجورد از نظر رنگ و جنس می‌باشد. با وجود اینکه معنی انگلیسی لاجورد، سنگ آبی است ولی رنگ این سنگ می‌تواند بین آبی- سبز کمرنگ تا سبز-آبی متوسط و تیره متغیر باشد به همین سبب، افراد سنگ لاجورد سبز را با سنگ فیروزه اشتباه می‌گیرند.

تشخیص سنگ لاجورد اصل

برای شناخت لاجورد اصل می‌توان گفت که  رنگ آبی آن یک رنگ ذاتی است و با این حساب در صورت قرار گرفتن در حلال‌ها، دچار تغییر رنگ نمی‌شود. برای تشخیص اصل بودن این سنگ می‌توانید به کمک استفاده از حلال رنگ‌ها مانند استن مطمئن شوید که سنگ شما اصل است یا تقلبی! اگر سنگ شما رنگ پس داد، مطمعن باشید که این سنگ تقلبی است. سنگ‌های تقلبی پس از مدتی که در دستتان نگهشان دارید، دچار تغییرات دمایی می‌گردد و دمای آن‌ها بالا می‌رود. اما لاجورد اصل همواره سرد باقی می‌ماند و این می‌تواند یک راه دیگر برای تشخیص آن باشد. لاجورد دارای رگه‌هایی از جنس سنگ‌های دیگریست و این یک روش دیگر برای تشخیص اصل بودن آن است. اگرسنگ لاجوردی خریدید که بسیار یک دست بود و این رگه‌ها در آن وجود نداشت، در اصل بودن آن شک کنید. به جز این راه‌های دیگری هم وجود دارد. مثلا اگر سنگ شما از نمونه‌های پلاستیکی درست شده باشد، در این صورت اگر در کنار حرارت قرار گیرد، علاوه بر بوی بد سوختن پلاستیک، ظاهر آن هم دستخوش تغییراتی خواهد بود.

تشخیص اصالت سنگ لاجورد
تشخیص سنگ لاجورد اصل: سنگ لاجورد اصل با قرار گرفتن در حلال‌های مختلف تغییر رنگ نمی‌دهد و با حرارت ذوب نخواهد شد.

سنگ لاجورد افغانستان

لاجورد، سنگ درخشان قیمتی است که تقریبا تنها در افغانستان یافت می‌شود و بخشی از ثروت غنی معدنی این کشور است. قدمت آن در افغانستان در حدود 2500 هزار سال است و معدن بدخشان در این کشور ازمعادن لاجورد در جهان می‌باشد. در افغانستان این سنگ به چهار دسته تقسیم می‌شود که بهترین نوع آن سنگ آبی با شفافیت بالا و سطحی صاف می‌باشد که برای جواهرات زینتی استفاده می‌شود. سه نوع دیگر که در قیمت‌های پایین‌تری بوده و دارای رگه‌هایی طلایی در آن‌ها دیده می‌شود و با شکستگی‌هایی که در آنها وجود دارد، نوع و رتبه آن‌ها مشخص می‌شوند. لاجورد هر سال به تعداد زیادی به کشورهایی از جمله ایران و پاکستان و سایر کشورها صادر می‌شود که در ساخت جواهرات به کار می‌برند. بازار سنگ و جواهرات در افغانستان نسبت به سایر کشورهای همسایه بسیار پر رونق‌تر است. بهترین سنگ زیبا و درخشان، با شفافیت بالا رنگ در این کشور یافت می‌شود.

خواص مهم سنگ لاجورد افغان

  1. افزایش آگاهی افراد
  2. اکسیر آرامش‌بخش اعصاب
  3. باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.
  4. فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
  5. افسردگی و بی خوابی را رفع می‌کند.

معدن سنگ لاجورد

افغانستان، اولین منبع جهانی درزمینه تولید لاجورد است و ازجمله دیگر کشورهای که مقادیر زیادی از آن را تولید می‌کنند می‌توان به شیلی، روسیه، کانادا، آرژانتین و پاکستان اشاره کرد. مقادیر کمی لاجورد در کالیفرنیا، کلرادو و آریزونا در ایالات‌متحده تولید می‌شود.

معادن سنگ لاجورد افغانستان

معادن لاجورد در جهان بسیار محدود هستند و امروزه در بدخشان افغانستان، دره کوکچه در منطقه کرانومونجان و همچنین کوه‌های غرب هندوکش نزدیک سرچشمه رودخانه آمودریا جزو بهترین معادن لاجورد در افغانستان هستند که هنوز هم با روش‌های سنتی از آنجا استخراج می‌شود. لاجورد‌های افغان از 6500 سال پیش در زمان هخامنشیان که جزو ایران بود مورد توجه قرار گرفته‌اند.

معادن سنگ لاجورد در ایران

معادن لاجورد را در شهرهای کرمان، کرج، همدان و اصفهان می‌توان یافت کرد. سردیس مجسمه لاجورد شاهزاده هخامنشی است در حالی که دانش باستان‌شناسی و اطلاعات زمین‌شناسی از دو معدن بدخشان  و کویته نام می‌برند، متون اسلامی وجود معدن لاجورد در شمال غرب ایران را تأیید می‌کند.

کاربرد سنگ لاجورد در زیورالات

امروزه انواع سنگ‌ها به عنوان نگین در زیورآلات و جواهر‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از سنگ‌های زیبا و جذاب سنگ لاجورد است. این سنگ از گذشته به طور گسترده‌ای برای ساخت گوشواره، گردنبند، انگشتر و حتی مجسمه‌های کوچک کاربرد داشته است که از چندین ماده معدنی تشکیل شده است که بخش اصلی آن لازوریت است و رنگ آبی سنگ ناشی از وجود لازوریت می‌باشد. اگر تمایل به خرید انگشتر لاجورد اصل ارزان در مدل های مردانه و زنانه دارید، میتوانید به روی قسمت لینک شده کلیک کنید و خرید خود را انجام دهید. یکی دیگر از مواد معدنی موجود درآن کلسیت است که به رنگ سفید می‌باشد و به صورت یک خط سفید و نازک بر روی سنگ دیده می‌شود. ماده معدنی سوم موجود در لاجورد را پریت می‌نامند که به رنگ نقره‌ای یا طلایی می‌باشد و باعث براق شدن سطح لاجورد است. لاجورد در رنگ‌های آبی تند تا سبز و بنفش وجود دارد و به طور معمول رنگ آن آبی تیره خواهد بود و به طور کلی دارای مقداری کلسیت و پیریت است و پیدا کردن سنگ لاجورد بدون کلسیت و پیریت تقریبا غیر ممکن است. استفاده ازجواهرات لاجوردی یک روش خوب برای ارتباط با انرژی سنگ در طول روز است. هنگامی که با فرکانس‌های بالای بلور لاجورد ارتباط برقرار می‌کنید، این امکان را به شما می‌دهد که در درون خود عمیق‌تر بنگرید. لاجورد یک سنگ محافظ است که می‌تواند برای محافظت در برابر حملات روانی استفاده شود و برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند استفاده از سنگ لاجورد توصیه می‌شود.

نحوه شارژ سنگ لاجورد

همه سنگ‌ها پس از مدتی استفاده و در اثر قرارگرفتن در معرض انرژی‌های منفی آلودگی‌های محیطی، انرژی خود را از دست می‌دهند. برای آنکه دوباره مانند روز اول بتوانند در زندگی شما تأثیرگذار باشند، بهتر است هرچند وقت یکبار آن ها را مجدداً شارژ کنید و نباید این نوع از سنگ‌ها را تحت فشار زیاد قرار داد و آن‌ها را با جواهرات دیگر که ممکن است خراشیده شوند، نگهداری نکنید. از پاک کردن آن با مواد شیمیایی قوی مانند پاک کننده‌های خانگی خودداری کنید.

روش پاکسازی و نگهداری از سنگ لاجورد

برای پاکسازی سنگ لاجورد می‌توانید آن را با استفاده از آب گرم و یک صابون بشویید و به یاد داشته باشید که آن را بلافاصله خشک کنید زیرا این سنگ، متخلخل است و می‌تواند آب را جذب نماید؛ همچنین باید اطمینان حاصل کنید که مواد شیمیایی بر روی سنگ وجود ندارد زیرا می‌تواند به کیفیت و رنگ آن صدمه بزند. برای شارژ کردن سنگ لاجورد، بهتر است آن را هر هفته یک‌بار در نمک خشک دریا قرار دهید. توجه فرمایید برای تمیزکردن لاجورد از آب استفاده نکنید. علاوه بر این بهترین روش برای پاکسازی سنگ لاجورد می‌توانید از نور آفتاب استفاده کنید اما نباید زیاد در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرد. چرا که دچار تغییر رنگ می‌گردد.

نحوه استفاده از سنگ لاجورد

یک قطعه از این  سنگ را درون مقداری آب ولرم قرار دهید و زمانی که آب سرد شد، آن آب را بر روی صورت، کف دست‌ها و کف پاها بریزید و سنگ را نیز بر روی چشم سوم خویش بگذارید. پس از مدتی، گرم شدن سنگ را احساس خواهید نمود و بهتر است که این کار در هنگام ظهر انجام شود و زمانی که گرم شدن سنگ را احساس کردید، ده دقیقه منتظر بمانید و سپس دوباره آن را بر روی چشم سوم خویش قرار دهید، این روش سبب به کسب انرژی‌های مثبت و آرام بخش کمک می‌نماید.

سنگ لاجورد برای چه ماهی است؟

همواره افرادی هستند که اعتقاد دارند اغلب سنگ‌ها انرژی‌زا هستند به طوری که آن‌ها را شفا‌بخش می‌دانند؛ بنابراین برای درمان برخی از دردها و بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های آن، این است که به انسان انرژی مثبت بسیار زیادی می‌دهد و  به هر فردی آرامش و امید می‌بخشد اما در این میان افرادی هستند که به این سنگ‌ها اعتقادی ندارند و باید به این اشاره کرد که ماه تولد آن‌ها یک هم‌خوانی و ارتباطی خاص با سنگ تولد آن‌ها دارد. ماه‌های دی، بهمن و مهر از ماه تولد سنگ لاجورد هستند که برای آن‌ها خوش‌یمن و انرژی‌بخش و رنگ آبی زیبای آن باعث دفع بلا نیز است.

تأثیر سنگ لاجورد در چاکرا

این سنگ نماد شهود و حقیقت است و به انرژی خورشید متصل می‌شود و به تعادل چاکرای شبکه خورشیدی و چاکرای چشم سوم کمک می‌کند که با خواص باز کردن چاکرای چشم سوم، مرکز شهود و خرد درونی شناخته می‌شود که باعث توانایی شما در کشف حقیقت خود می‌باشد. معنی معدنی لاجورد برگرفته است از خصوصیات بلورهای نیلی است که از نزدیک با آگاهی و شهود ذهنی فرد ارتباط دارد.

سخن آخر

سنگ لاجورد با زیبایی و خواص متعددی که دارد در شمار سنگ‌های پرطرفدار و محبوب قرار گرفته است که  دارای فواید و ویژگی‌های منحصربه فرد می‌باشد. امروزه از این سنگ به عنوان زیورآلات و ابزاری برای آرایش استفاده می‌شود. از اثرات سنگ لاجورد می‌توان دور کردن ترس و ایجاد آرامش در انسان نام برد. سنگ راف لاجورد یک سنگ محافظ است و انرژی محافظتی را در برابر حملات ذهنی وجسمی را ایجاد می‌کند .جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

4.1/5 - (8 امتیاز)