سنگ زمرد
سنگ زمرد💚مشخصات، خواص و تشخیص اصالت انواع زمرد+معادن و نحوه شارژ

ویژگی‌ها و مشخصات سنگ زمرد چیست؟ زمرد چگونه تشکیل میشود؟ خواص سنگ زمرد در اسلام چیست؟ چگونه می‌توان زمرد طبیعی را از زمرد مصنوعی تشخیص داد؟ انواع سنگ زمرد کدام است؟ همانطور که می‌دانید انسان‌ها از گذشته‌های دور اهمیت زیادی به انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی می‌دادند و از این سنگ‌ها در ساخت انواع اشیاء تزئینی و زیورالات بهره می‌بردند. زمرد از جمله سنگ‌های قیمتی بسیار ارزشمند است که امروزه نیز به دلیل ظاهر زیبا و جذاب و همچنین خواص و فوایدی که دارد در طراحی و ساخت زیورالات و جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ در کشورهای زیادی از جمله ایران، افغانستان، برزیل، و کلمبیا یافت می‌شود. توجه داشته باشید که زمرد سبز تیره شفاف از سنگ زمرد مات در دیگر رنگ‌ها ارزش بسیار بیش‌تری داشته و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

با سنگ زمرد آشنا شوید

از جمله انواع زمرد از نظر رنگ می‌توان به سنگ زمرد طلایی، سنگ زمرد سبز تیره، سنگ زمرد کبود، سنگ زمرد سفید، و همچنین سنگ زمرد قهوه ای اشاره داشت. هر یک از انواع این گوهر ارزشمند خواص و فواید مخصوص به خود را داشته و می‌توانند برای درمان بیماری‌های خاصی مورد استفاده قرار گیرند. از جمله فواید این سنگ می‌توان به بهبود گردش خون و همچنین درمان بیماری صرع اشاره داشت. تشخیص زمرد طبیعی از نمونه‌های تقلبی کاری نسبتاً مشکل بوده و باید به دست افراد ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود. از این رو اگر می‌خواهید از خواص و فواید این سنگ ارزشمند بهرمند شوید، بهتر است برای خریداری نمونه‌های اصلی و طبیعی به فروشگاه‌های مطمئن و قابل اطمینان مراجعه کنید. در ادامه به بررسی بیش‌تر این سنگ و ویژگی‌های این گوهر ارزشمند خواهیم پرداخت. با فروشگاه اینترنتی خرید نقره سیلور110 همراه باشید.

مشخصات سنگ زمرد و نحوه تشخیص سنگ زمرد اصل

سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از جمله جذاب‌ترین عناصر تزئینی در زندگی انسان از گذشته‌های دور بوده‌اند. استفاده از این سنگ‌های ارزشمند و زیبا را می‌توان در بسیاری از تصاویر قدیمی نیز مشاهده کرد. امروزه نیز همچنان از این سنگ‌ها در ساخت انواع زیورالات و جواهرات تزئینی استفاده می‌شود و بسیاری از افراد علاقمند به استفاده از آن‌ها هستند. زمرد یکی از سنگ‌های قیمتی بسیار محبوب و مشهور است که به رنگ سبز خود معروف است. در واقع واژه زمرد به معنای سبز بوده و از واژه‌ای یونانی تحت عنوان Smaragdos گرفته شده است. البته برخی از افراد نیز عقیده دارند که نام این سنگ از زبان فارسی نشات گرفته است. رنگ سبز زمرد آنچنان شهرت بالایی دارد که در گذشته به تمامی سنگ‌های سبزرنگ زمرد گفته می‌شد. سنگ زمرد اصل از پیشینه تاریخی قوی برخوردار بوده و حتی شواهد فروش آن در 4 هزار سال پیش از میلاد در بازارهای بابل نیز وجود دارد.

معرفی سنگ زمرد سبز
معرفی سنگ زمرد سبز

برای شناخت این سنگ باید به ویژگی‌ها و مشخصات خاص این سنگ توجه داشته باشید. از جمله مشخصات سنگ زمرد می‌توان به سختی این سنگ اشاره داشت که چیزی در حدود 7.5 الی 8 در مقیاس موس است. همچنین وزن مخصوص 2.68 تا 2.78 نیز یک ویژگی سنگ زمرد است. رنگ این سنگ ارزشمند در نتیجه ناخالصی‌ها و ترک‌های داخلی و حباب‌های گاز درون سنگ مات‌تر می‌شود. توجه به ناخالصی‌ها که گوهرشناسان به آن Jardin می‌گویند می‌تواند در تشخیص سنگ زمرد اصل از سنگ زمرد مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله ترکیبات شیمیایی مهم در این سنگ می‌توان به سیلیکات بریلیوم آلومینیوم اشاره داشت. رنگ خاکه زمرد سفید بوده و می‌توان آن را از کاملاً مات تا شفاف در طبیعت یافت کرد.

سنگ زمرد چگونه تشکیل میشود

زمرد نیز همانند دیگر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در سنگ‌های زمین و طی سال‌های طولانی در طبیعت تشکیل می‌شود. بر اساس تحقیقات دانشمندان و بررسی آنان از معادن زمرد در سرتاسر زمین، می‌توان به سه روش برای تشکیل سنگ زمرد اشاره داشت که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

 منشاً پگماتیتی

در سنگ‌های اذرین درونی می‌توان تعدادی از نهشته‌های بریل مانند رگه‌های پگماتیتی و گرانیتی را یافت کرد. در این فرایند ماگما تمامی محتویات و ترکیبات لازم برای تشکیل این سنگ را در خود به صورت محلول دارد. این ترکیبات به دلیل شرایط وزنی در سطح بالایی ماگما قرار می‌گیرند. در شرایطی که سرعت سرد شدن به واسطه شرایط مناسب مکانی فراهم باشد، از ماگما یک گوهرسنگ متبلور می‌شود. این گوهرسنگ معمولا در فشار 1 تا 3 کیلو بار و درجه حرارتی حدود 750 تا 930 درجه فارنهایت تولید می‌شود.

منشا هیدروترمالی

در مرحله هیدروترمال در زمان سرد شدن ماگما، در شرایطی که آب‌های داغ هیدروترمالی (با درجه حرارت حدود 300 تا 400 درجه سانتی‌گراد) حاوی عناصر و ترکیبات لازم برای تولید و ساخت زمرد باشند، محلول‌ها به درون شکستگی‌ها و ترک‌ها وارد می‌شوند و در طی این فرایند زمردهای منشوری تشکیل می‌شوند.

منشا ماگماتیتی

طی بررسی دانشمندان و سنگ‌شناسان، برخی از معادن سنگ زمرد در سرتاسر دنیا در سنگ‌های دگرگونی از جمله میکاشسیت‌ها دیده می‌شوند. با توجه به این موضوع برخی از محققین عقیده دارند که فرایند دگرگونی ناحیه‌ای در تشکیل سنگ زمرد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این محققین معتقدند که برای تشکیل زمرد در پوسته زمین، ترکیبی از مکانیسم‌های ماگماتیتی، دگرگونی، و هیدروترمالی نیاز خواهد بود.

سنگ زمرد چه رنگی است

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم زمرد به رنگ سبز خود شهرت دارد. البته این سنگ را می‌توان در دامنه‌ای از رنگ‌ها از سبز مایل به زرد تا سبز مایل به ابی مشاهده کرد. با این وجود بهترین سنگ زمرد سبز تیره است. زمرد با این رنگ از هر نوعی که باشد از زمرد با رنگ سبز روشن ارزش بیش‌تری خواهد داشت. زمرد شفاف طبیعی مشهورترین عضو از خانواده بریل است.

البته دیگر رنگ‌های زمرد نیز ارزش پایینی ندارند و به قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند. از دیگر انواع این سنگ به رنگ‌های دیگر می‌توان به سنگ زمرد کبود، سنگ زمرد زرد، سنگ زمرد طلایی، سنگ زمرد صورتی، سنگ زمرد قرمز، و همچنین سنگ زمرد شفاف اشاره داشت. سنگ زمرد زرد شباهت زیادی به سنگ شاه مقصود دارد. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این سنگ، مقاله سنگ شاه مقصود را مطالعه کنید.

معادن سنگ زمرد در ایران و جهان

کشور ایران نیز دارای معادن بسیار مهمی برای استخراج سنگ زمرد سبز اصل است. از جمله مهم‌ترین معادن سنگ زمرد در ایران می‌توان به معدن باغ برج کرمان اشاره داشت. این معدن در جنوب شهر کرمان و در ناحیه اسفند قه واقع شده است. به نظر می‌رسد که کانی زمرد پس از استخراج از این ناحیه به کشورهای خارجی ارسال می‌شود؛ زیرا بسیاری از افراد در کشورهای خارجی علاوه بر زیبایی به خواص این سنگ نیز اهمیت بسیار می‌دهند. یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های زمرد تراش داده شده در سرتاسر دنیا نیز در بانک مرکزی ایران نگهداری شده و به عنوان یکی از جواهرات ملی کشور محسوب می‌شود. سنگ زمرد افغانستان نیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و در سرتاسر جهان محبوبیت و شهرت زیادی دارد. از جمله باارزش‌ترین سنگ‌های زمرد یافت شده در کشور افغانستان می‌توان به زمردهای استخراج شده از معدن زمرد پنجشیر و همچنین سنگ زمرد بدخشان اشاره داشت.

علاوه بر این زمرد هندی نیز در سرتاسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. از جمله خواص سنگ زمرد هندی می‌توان به دفع انرژی‌های منفی و تقویت دید معنوی اشاره داشت. یکی دیگر از کشورهای مطرح در استخراج این سنگ کشور برزیل است. از جمله خواص سنگ زمرد برزیلی می‌توان به جلوگیری از ابتلا به بیماری صرع اشاره داشت. زمرد کلمبیا اصل نیز از ارزش بالایی برخوردار بوده و در سرتاسر جهان شهرت دارد. شما می‌توانید بهترین سنگ زمرد کلمبیا اصل را از فروشگاه‌ اینترنتی خرید نقره سیلور110 قابل اطمینان و معتبر خریداری کنید. زمرد زامبیا نیز از دیگر انواع زمرد است که از معادن موجود در کشور زامبیا استخراج می‌شود. از جمله مهم‌ترین خواص سنگ زمرد زامبیا می‌توان به القای ارامش و تعادل روحی اشاره داشت.

فواید و خواص سنگ زمرد چیست؟

زمرد خواص و فواید بسیار زیادی به همراه دارد. در واقع یکی از دلایل مهم محبوبیت بالای این سنگ خاصیت‌های بی‌شمار آن است. در گذشته‌های دور از این سنگ تنها برای بهره بردن از خواص آن استفاده می‌شد. این سنگ به دلیل رنگ سبز خود چاکرای چهارم (قلب) را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در واقع سنگ زمرد خالص‌ترین نماینده الگوی انرژی چاکرای قلب است. از فواید این سنگ در چاکرادرمانی برای گشودن قلب به روی عشق، دلسوزی، بخشش، و اعتماد استفاده می‌شود. این سنگ می‌تواند صاحب خود را به زندگی ترغیب کرده و وی را به عمل کردن از روی قلب تشویق کند. همچنین زمرد به صاحب خود کمک می‌کند تا مرکزیت یافته و در خرد قلبی باقی مانده و دلشکستگی خود را درمان کند. این گوهر ارزشمند به شما این امکان را می‌دهد تا ذات مهربان و حمایتگر خود را بدون هیچگونه ترسی از اسیب‌پذیری به نمایش گذارید.

خواص سنگ زمرد
مهم ترین خواص سنگ زمرد که باید بدانید!

از جمله خواص این سنگ برای بدن نیز می‌توان به تقویت قلب و گردش خون، و همچنین بهبود کار دستگاه گردش خون اشاره داشت. علاوه بر این استفاده از این سنگ ارزشمند می‌تواند برای بهبود کارایی غده تیروئید و همچنین باز کردن عروق خونی نیز مفید باشد. در گذشته‌های دور از فواید زمرد برای درمان سرطان و صرع نیز استفاده می‌شد. طبع سنگ زمرد گرم و خشک است و می‌تواند تمام زهرها را دفع کند. شما می‌توانید با خرید انگشتر زمرد و به همراه داشتن آن از خواص و فواید بی‌نظیر این سنگ بهرمند شده و فعالیت جسمانی و روحی خود را بهبود دهید.

ضمنا، برای تقویت چاکرا دوم توصیه ما به شما با توجه به خواص بی نظیری که سنگ عقیق دارد استفاده از آن است. شما میتوانید خواص این سنگ را در مقاله سنگ عقیق مطالعه کنید.

خواص سنگ زمرد در اسلام چیست؟

همانطور که می‌دانید در اسلام نیز برخی از سنگ‌های قیمتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و در بسیاری از روایات و احادیث به استفاده از آن‌ها اشاره شده است. زمرد نیز از جمله سنگ‌های مهم در دین اسلام است. از جمله خواص این سنگ در روایات می‌توان به آسان شدن و گره‌گشایی کارها اشاره داشت. همچنین در بیانی از پیامبر (ص) گفته شده است که در دست کردن انگشتر زمرد می‌تواند فقر را برطرف کند. مهم‌ترین حکم سنگ زمرد در دین اسلام که باید آن را به خاطر داشته باشید، لزوم به خارج کردن آن از دست در زمان طهارت است. همچنین در دست کردن انگشتر زمرد مستحب بوده و به گفته امام رضا (ع) می‌تواند فقیر را به ثروتمند تبدیل کند.

چگونه سنگ زمرد را بشناسیم؟

بهتر است بدانید که از سال 1840 تا کنون این سنگ به صورت مصنوعی و در ازمایشگاه‌ها نیز تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. بسیاری از فروشندگان سودجو برای سود بیش‌تر خود اقدام به فروش سنگ زمرد تقلبی به جای سنگ زمرد طبیعی با قیمت‌های گزاف می‌کنند. اما نشانه سنگ اصل چیست و چگونه زمرد را بشناسیم؟ برای تشخیص سنگ زمرد معدنی باید به خوبی با ویژگی‌ها و مشخصات این سنگ اشنایی داشته باشید. به طور کلی تشخیص زمرد اصل کار سنگ‌شناسان و افراد حرفه‌ای در این زمینه است. با این وجود شما می‌توانید با برخی از روش‌ها و نشانه‌های کوچک تا حدودی تقلبی یا اصل بودن این سنگ را تشخیص دهید.

یکی از روش‌های تشخیص سنگ زمرد اصل از زمرد تقلبی عبور یا انعکاس اشعه ماورابنفش در کریستال است. برخی از انواع سنگ زمرد مصنوعی به دلیل موادی که در آن‌ها به کار رفته است در زمان قرار گرفتن در معرض اشعات با طول موج بالا از خود درخشش فلورسانت قرمز مات ساطع می‌کنند. اما زمرد طبیعی به هنگام عبور اشعه ماورابنفش چنین واکنشی نشان نمی‌دهد. از دیگر روش‌های تشخیص سنگ زمرد طبیعی از زمرد مصنوعی استفاده از فیلتر چلسی و بررسی خطوط رشد زمرد با استفاده از میکروسکوپ است. همچنین بهتر است به هنگام خرید سنگ طبیعی به سختی سنگ نیز به عنوان یک نشانه از اصل بودن آن توجه داشته باشید.

سنگ زمرد راف چیست؟

اگر به خرید انواع سنگ‌های قیمتی به ویژه زمرد علاقمند باشید حتما واژه راف را تا کنون شنیده‌اید. سنگ زمرد راف در واقع سنگی است که شکل کاملاً طبیعی و دست نخورده داشته و برای تراشکاری ماهرانه به دست تراشکاران باتجربه سپرده می‌شود. زمرد راف اشکال گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اشکال هندسی و شاخه‌ای اشاره داشت.

بسیاری از علاقمندان از سنگ راف برای تزئین منزل و دکوراسیون استفاده می‌کنند. این سنگ‌ها گزینه‌ای عالی برای زیباتر کردن محیط هستند. همچنین اگر می‌خواهید از خواص این سنگ بهرمند شوید، اما قصد استفاده از جواهرات را ندارید نیز می‌توانید از قطعه‌ای زمرد راف استفاده کنید. شما می‌توانید انواع سنگ زمرد گرد یا شکل‌های هندسی دیگر این سنگ را از فروشگاه‌های معتبر در این زمینه خریداری کنید.

گرانترین سنگ زمرد در جهان

یکی از گرانترین زمردها در سرتاسر جهان زمردی است که از شرکت Bayco رونمایی شده است. این زمرد سلطنتی در نوع خود بی‌نظیر است و در نمایشگاه سالانه جواهرات در شهر بازل سوئیس نیز به نمایش درامده است. این زمرد 206 قیراط بوده و بالاترین درجه‌ها از سازمان‌های گوهرشناسی در سرتاسر جهان را کسب کرده است. این سنگ تا کنون به عنوان گرانترین سنگ زمرد در جهان شناخته شده است.

بهترین روش برای شارژ سنگ زمرد

هر یک از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خواص و مزایای مخصوص به خود را دارند. اما باید در نظر داشته باشید که معمولاً سنگ‌ها پس از مدت زمانی انرژی‌های منفی محیط را به خود جذب کرده و اثر خود را تا حدودی از دست می‌دهند. برای جلوگیری از وقوع چنین مسئله‌ای باید سنگ قیمتی خود را در بازه‌های زمانی مناسب شارژ کنید. یکی از بهترین و البته اسان‌ترین روش‌ها برای شارژ سنگ زمرد شستشوی آن با آب و سپس قرار دادن در مقابل نور آفتاب است. همچنین می‌توانید زمرد را برای ساعاتی در آب جاری قرار داده و سپس آن را تا 12 ساعت در مقابل نور خورشید قرار دهید. شارژ این سنگ را بهتر است ماهی یک بار انجام دهید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

انواع سنگ زمرد

زمرد در انواع بسیار گوناگونی یافت می‌شود. انواع این سنگ را می‌توان از نظر ترکیبات شیمیایی و همچنین رنگ دسته‌بندی کرد. هر یک از انواع زمرد خواص و فواید مخصوص به خود را دارند. از این رو اگر قصد شما از خرید این سنگ برخورداری از خواص این سنگ است بهتر است با انواع آن اشنایی داشته باشید تا بهترین تصمیم را به هنگام خرید این سنگ بگیرید. از جمله انواع محبوب این سنگ می‌توان به سنگ زمرد مشکی، زمرد سفید، زمرد قهوه ای، سنگ زمرد دابلت، و زمرد صورتی اشاره داشت در ادامه برخی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین انواع زمرد را معرفی و بررسی می‌کنیم:

سنگ زمرد سیاه

زمرد سیاه از جمله انواع ارزشمند و کمیاب زمرد است که به دلیل رنگ خاص و ویژه‌ی خود مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است. از این سنگ بیش‌تر برای طراحی و ساخت انواع اشیاء تزئینی استفاده می‌شود. سنگ زمرد سیاه گاه با رگه‌های سفیدرنگ نیز یافت می‌شود و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

سنگ زمرد سفید

زمرد سفید از دیگر انواع زمرد است که در واقع به رنگ سبز مایل به سفید یافت می‌شود. از زمرد سفید بیش‌تر برای ساخت جواهرات و زیورالات از جمله انگشتر استفاده می‌شود.

سنگ زمرد قهوه ای

از دیگر انواع محبوب این سنگ می‌توان به زمرد قهوه ای اشاره داشت. از این سنگ نیز به طور عمده در ساخت انواع جواهرات و زیورالات مردانه و زنانه استفاده می‌شود.

سنگ زمرد سبز

زمرد سبز همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم از جمله محبوب‌ترین و البته معروف‌ترین انواع زمرد است. هر اندازه که رنگ این زمرد تیره‌تر و سیرتر باشد ارزش و قیمت و آن نیز بیش‌تر خواهد بود. شما می‌توانید برای خرید این سنگ سبز اصل و برخورداری از خواص و فواید بی‌شمار آن میتوایند به فروشگاه‌ معتبر و شناخته شده سیلور110 مراجعه کنید.

سنگ زمرد بنفش

زمرد گاه به رنگ بنفش نیز یافت می‌شود. البته زمرد بنفش در بسیاری از شرایط با سنگ آمیتیست به اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که برای خرید این سنگ بنفش اصل به فروشندگان مطمئن و قابل اطمینان مراجعه کنید.

سنگ زمرد کبود

زمرد کبود از دیگر انواع زمرد است که به رنگ آبی یا سبز مایل به ابی یافت می‌شود. این نوع زمرد نیز به دلیل رنگ بسیار خاص خود زیبایی ویژه‌ای داشته و مورد توجه بسیاری از افراد علاقمند قرار گرفته است. از این نوع زمرد نیز در ساخت انواع جواهرات و اشیا تزئینی استفاده می‌شود.

در یک کلام

همانطور که گفته شد، زمرد از جمله سنگ‌های قیمتی بسیار ارزشمند و معروف است که با رنگ سبز شناخته می‌شود. در واقع تعداد زیادی از سنگ‌های زمرد در جهان به رنگ سبز یافت می‌شوند و تنها تعداد محدودی از این سنگ به رنگ‌های دیگر پیدا می‌شوند. از جمله انواع این سنگ از نظر رنگ می‌توان به زمرد کبود، زمرد مشکی، زمرد قهوه ای، و زمرد زرد و طلایی اشاره داشت. هر یک از انواع زمرد خواص و فواید مخصوص به خود را دارند. این سنگ مخصوص چاکرای قلب بوده و می‌تواند عملکرد قلب و گردش خون را بهبود دهد. همچنین در دین اسلام نیز به استفاده از این سنگ ارزشمند توصیه شده است. از جمله خواص سنگ زمرد در روایات می‌توان به دوری از فقر و افزایش ثروت اشاره داشت. از جمله کشورهای تولیدکننده این گوهر ارزشمند می‌توان به کشورهای برزیل، افغانستان، کلمبیا، و ایران اشاره داشت، همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سنگ زیبا میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.

سوالات متداول:

  1. انواع سنگ زمرد چیست؟
    از انواع سنگ زمرد میتوان سنگ زمرد سبز تیره، زمرد طلایی، زمرد کبود، زمرد سفید، سنگ زمرد قهوه و زمرد مشکی را نام برد
  2. خواص سنگ زمرد چیست؟
    از خواص سنگ زمرد میتوان به درمان کننده بیماری صرع، بهبود دهنده گردش خون، نماینده الگوی انرژی قلب و درمان کننده بیماری های خاص اشاره کرد.
  3. نحوه تشخیص اصالت سنگ زمرد چیست؟
    برای تشخیص اصالت این سنگ زیبا باید به سختی و رنگ سنگ دقت فرمایید، درون سنگ به علت ناخالصی ها،ترک های داخلی، حباب ها و گازها سبب مات شدن سنگ میشود.
  4. نحوه نگهداری سنگ زمرد چیست؟
    برای نگهداری سنگ زمرد بهتر است آن را به دور از مواد شیمیایی نگهداری کنید و در جهت شستشوی آن از آب و صابون استفاده کنید و سپس آن را مقابل نور خورشید قرار دهید.
4/5 - (4 امتیاز)