سنگ عقیق
تاریخچه و بررسی انواع سنگ عقیق اصل❤️روایات+خواص درمانی آن

فواید سنگ عقیق در اسلام چیست؟ تشکیل این سنگ در طبیعت چگونه است؟ عقیق کجا یافت می‌شود؟ محبوب‌ترین انواع این سنگ کدامند؟ عقیق که با نام سنگ آگات (Agate) نیز شناخته می‌شود یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که از سالیان دور مورد توجه انسان‌ها بوده است. از جمله دلایل محبوبیت بالای این سنگ می‌توان به ظاهر زیبا و جذاب و همچنین خواص و مزایای بی‌شمار ان اشاره داشت. همچنین در دین اسلام نیز به ثواب عقیق اشاره شده است. از جمله مهم‌ترین خواص سنگ عقیق می‌توان به تسکین و کاهش استرس، تقویت مهارت‌های ارتباطی، افزایش اعتماد به نفس، و همچنین ایجاد تعادل روحی و جسمی اشاره داشت. شما می‌توانید با به همراه داشتن این سنگ خود را از فقر و تنگدستی دور نگه دارید.

هر آنچه که باید درباره سنگ عقیق بدانید

از جمله محبوب‌ترین انواع سنگ عقیق می‌توان به عقیق فیروزه ای،عقیق جلبکی، عقیق شیری، عقیق عثمانی، و… اشاره داشت. این سنگ در سرتاسر دنیا به ویژه کشور ایران یافت می‌شود. سنگ‌های یافت شده در معادن ایران از کیفیت بالایی برخوردار هستند. شما می‌توانید برای صیقل دادن عقیق به تراشکاران ماهر و افراد باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با خرید وسایل و ابزار مورد نیاز این کار را در خانه نیز انجام دهید. عقیق گزینه‌ای عالی برای طراحی و ساخت انواع جواهرات و زیورالات است. در ادامه به بررسی بیش‌تر این سنگ ارزشمند و خواص و فواید آن خواهیم پرداخت. با وبسایت خرید نقره سیلور110 همراه باشید.

سنگ عقیق چیست؟

سنگ عقیق (Agate) یا آگات یکی از سنگ‌های نیمه‌ قیمتی ارزشمند است که از خانواده کوارتز برخواسته است. این سنگ از جمله کانی‌هایی است که از چندین عنصر شیمیایی تشکیل شده است که به انواع مختلفی مانند سنگ عقیق قرمز، سبز و غیره تقسیم میشود. مهم‌‌ترین ترکیب شیمیایی عقیق سیلیس است، اما برخی اوقات عناصری از جمله آلومینیوم، منیزیم، کلسیم، و… نیز در کنار آن قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های مهم عقیق می‌توان به ریزدانه بودن و روشنی رنگ آن اشاره داشت. البته این سنگ انواع بسیار گوناگونی دارد که هر یک در رنگ‌های مختلفی یافت می‌شوند. انواع بافت‌های نگین عقیق نیمه‌مات، شفاف و دارای جلای شیشه‌ای است. این سنگ از سال‌های بسیار دور توسط مصریان باستان برای ساخت انواع وسایل و لوازم تزئینی و زیورالات از جمله ظروف، انگشتر، و مهره مورد استفاده قرار می‌گرفت. عقیق از گذشته‌های بسیار دور به دلیل زیبایی و البته خواص بی‌نظیر خود مورد توجه قرار گرفته است.

امروزه نیز نمی‌توان از محبوبیت بالای این سنگ به دلیل تاثیرات معنوی و روحی آن چشم‌پوشی کرد. در سال 1548 میلادی این سنگ برای اولین بار تراش داده شد که در متون تاریخی نیز به آن اشاره شده است. از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین مراکز تراشکاری عقیق در سرتاسر جهان می‌توان به ایدار-اوبراشتاین در کشور المان اشاره داشت. این مرکز روزانه سنگ‌‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی زیادی را برای حکاکی و تراشکاری دریافت می‌کند. با وجود آنکه این سنگ در گذشته‌های دور از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است، امروزه به عنوان سنگی نیمه‌قیمتی شناخته شده و ارزش آن نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. با این وجود عقیق آبی، عقیق قرمز، و عقیق سبز که به نسبت کمیاب‌تر هستند دارای ارزش بیش‌تری نسبت به سایر انواع عقیق هستند.

تشکیل سنگ عقیق در طبیعت

همانطور که می‌دانید سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی طی سال‌های بسیار و طی فرایندهای طبیعی ایجاد می‌شوند. عقیق به طور عمده در اثر ته نشین شدن سیلیس موجود در آب‌های زیرزمینی در حفره‌های موجود در سنگ‌های آتشفشانی آذرین تشکیل می‌شود. هر اندازه حفره‌های میزبان بزرگ‌تر باشند، شانس تولید این سنگ ارزشمند در اندازه‌های بزرگ‌تر نیز بیش‌تر خواهد بود. از جمله ویژگی‌های جذاب عقیق می‌توان به ساختمان لایه‌ای آن اشاره داشت که در اثر ایجاد توالی نازکی از لایه‌های متراکم و مدور سیلیسی در اطراف دیواره‌های حفره ایجاد می‌شوند. با حضور انواع ناخالصی‌های موجود در محلول، رنگ این لایه‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

سنگ عقیق کجا یافت می شود؟

معادن زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که می‌توان عقیق اصل را از دل آن‌ها استخراج کرد. در این میان کشور ایران از جمله مهم‌ترین کشورهایی است که انواع سنگ‌های عقیق در آن یافت می‌شوند از جمله بزرگ‌ترین معادن عقیق در ایران می‌توان به معادن موجود در شهر نمین در استان اردبیل اشاره داشت. علاوه بر این نمی‌توان از اهمیت ویژه معادن حاضر در اطراف خراسان و مشهد نیز چشم‌پوشی کرد. از دیگر شهرهای مهم ایران که معادن سنگ عقیق در آن‌‌ها وجود دارند می‌توان به شهرهای قم، خور، تربت حیدریه، فردوس، و همچنین آذربایجان شرقی اشاره داشت. سنگ عقیق باباقوری مهم‌ترین  عقیق فردوس است که در جنوب غرب این شهر یافت می‌شود.

همچنین این سنگ در دیگر کشورها نیز یافت می‌شود. از جمله کشورهای مهم برای استخراج این سنگ می‌توان به کشورهای هند، یمن، و همچنین چین اشاره داشت. از میان تمام انواع سنگ‌های عقیق که در سرتاسر جهان یافت می‌شوند می‌توان به سنگ عقیق نجف و سنگ عقیق نیشابوری اشاره داشت. شما می‌توانید بهترین سنگ عقیق ایرانی و نجفی را از فروشگاه‌های معتبر سنگ‌های قیمتی خریداری کنید.

سنگ عقیق راف چیست؟

اگر به جمع‌آوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی علاقه داشته باشید حتما تا کنون عبارت سنگ راف را شنیده‌اید. اما سنگ عقیق راف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ عقیق راف به سنگ‌هایی گفته می‌شود که از معدن استخراج شده و کاملاً دست‌نخورده و طبیعی هستند. این سنگ‌ها معمولاً برای استفاده‌های مناسب به دست تراشکاران ماهر و باتجربه سپرده می‌شوند.

عقیق راف اشکال بسیار گوناگون دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اشکال هندسی و شاخه‌ای اشاره داشت. مهم‌ترین وجه تمایز سنگ راف شکل منحصر به فرد و خاص آن است. بسیاری از علاقمندان از عقیق راف برای زیبایی دکوراسیون منزل و به عنوان شی‌ای تزئینی استفاده می‌کنند. همچنین افرادی که علاقمند به جمع‌آوری کلکسیون سنگ‌های قیمتی هستند نیز معمولاً از سنگ‌های راف استقبال می‌کنند. این نوع سنگ از زیبایی طبیعی و بسیار خاصی برخوردار بوده و می‌تواند نظر هر شخصی را به خود جلب کند.

چگونه سنگ عقیق را صیقل دهیم؟

بسیاری از افراد به جمع‌آوری انواع سنگ‌های طبیعی و صیقل دادن آن‌ها علاقمند هستند. پولیش و صیقل سنگ‌های طبیعی می‌تواند آن‌ها را برای استفاده‌های گوناگون از جمله استفاده در جواهرات و زیورالات اماده کند. برای انجام پولیش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به لوازم و ابزار خاصی نیاز خواهد بود که البته برای همگان قابل دسترسی هستند. صیقل دادن انواع سنگ‌های طبیعی نیازمند دانش و تجربه خاصی نبوده و می‌تواند به دست هر فردی در هر سن و سالی به راحتی انجام شود. پولیش سنگ حتی می‌تواند برای کودکان نیز سرگرمی مناسبی باشد.

به طور کلی دو روش برای صیقل دادن سنگ عقیق وجود دارد: استفاده از دستگاه تامبلر پولیش لرزشی و استفاده از دستگاه تامبلر پولیش دورانی. اگر قصد دارید از دستگاه پولیش دورانی استفاده کنید باید حدود 1 ماه منتظر مشاهده نتیجه نهایی باشید. اما با استفاده از پولیش لرزشی می‌توانید این مدت زمان را به نصف کاهش دهید. از دیگر مواردی که برای صیقل دادن عقیق به آن‌ها نیاز خواهید داشت می‌توان به پودر پولیش سنگ و همچنین صابون مخصوص برای جلا دادن سنگ اشاره داشت. شما می‌توانید با تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز به راحتی‌ عقیق مورد علاقه خود را به هر میزانی که می‌خواهید صیقل دهید.

سنگ عقیق نماد چیست؟

اگر کمی با سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و ارزش آن‌ها آشنا باشید، می‌دانید که هر یک از این سنگ‌ها نماد خاصی داشته و با مفهوم خاصی شهرت یافته‌اند. عقیق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نماد مخصوص به خود را دارد. این سنگ به عنوان یک سنگ محافظ شناخته می‌شود. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این سنگ قادر است قدرت را به خود جذب کرده و در مقابل رویاهای آزاردهنده و افکار بد از صاحب خود محافظت کند. همچنین برخی از افراد باور دارند که به همراه داشتن عقیق می‌تواند به تخلیه انرژی کمک کرده و تعادل انرژی را به خوبی برقرار سازد. با استفاده از این سنگ می‌توانید استعدادهای خود را شکوفا کنید.

ثواب سنگ عقیق در اسلام

یکی از دلایل محبوبیت بسیار بالای عقیق ایرانی در میان مسلمانان روایاتی و احادیثی است که درباره ثواب این سنگ عنوان شده‌اند. به طور کلی انگشتر به دست نمودن یکی از سنت‌های پسندیده در دین اسلام است. از جمله روایاتی که درباره ثواب سنگ عقیق در اسلام مطرح شده‌اند می‌توان به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره داشت که در ان گفته شده است شخصی که انگشتر عقیق بر دست داشته باشد به برکت آن هیچگاه تنگدست نخواهد شد و حاجت‌هایش به بهترین صورت براورده خواهند شد. همچنین از حضرت علی (ع) نیز گفته شده است که در دست کردن انگشتر عقیق می‌تواند از انسان در برابر بلایا محافظت کرده و موجب دریافت برکات از خداوند شود.

عقیق در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند در استجابت دعا موثر واقع شود. همچنین در اسلام بیان شده است که به همراه داشتن این سنگ می‌تواند از انسان در برابر انواع بلا و گزند محافظت کرده و ایمنی در سفر را برای وی به همراه اورد. در امان ماندن از عذاب اتش نیز به عنوان ثواب سنگ عقیق در اسلام عنوان شده است.

خواص سنگ عقیق

هر یک از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خواص و فواید گوناگونی به همراه دارند. خواص و مزایای سنگ‌های قیمتی از جمله مهم‌ترین دلایل محبوبیت این سنگ‌ها است. عقیق نیز خواص مربوط به خود را دارد. به طور مثال استفاده از سورمه‌ای که از این سنگ ساخته شده باشد می‌تواند موجب تقویت بینایی و درخشان‌تر کردن چشم‌ها شود. همچنین از دیگر خواص سنگ عقیق می‌توان به بند آوردن خونریزی لثه و محکم‌تر کردن دندان‌ها اشاره داشت. بهتر است توجه داشته باشید که توصیه شده است افرادی که معده ضعیفی دارند از این سنگ استفاده نکنند تا خواص این سنگ آن‌ها را ازار ندهد.

خواص سنگ عقیق
مهم ترین خواص سنگ عقیق

این سنگ همچنین برای روح و روان نیز خواص و فواید زیادی به همراه دارد. از جمله فواید سنگ عقیق می‌توان به حفظ انسان از بلایا و انواع حوادث و همچنین دور کردن ترس و خوف اشاره داشت. همچنین به همراه داشتن این سنگ ارزشمند می‌تواند به تعالی، شادی، و ارامش روح بینجامد. برطرف ساختن غم و غصه و اندوه از دیگر فواید این سنگ است. با استفاده از این سنگ می‌توانید انرژی‌های منفی را از میان برده و هماهنگی روحی و جسمی خود را افزایش دهید. طبع سنگ عقیق سرد بوده و می‌تواند تب را فرو نشانده و احساس سلامتی و طول عمر را به ارمغان اورد.

سنگ عقیق و چاکرا

استفاده از انواع گوهرها و سنگ‌های طبیعی در چاکراهای ویژه باعث می‌شود که سطح بیش‌تری از انرژی مفید سنگ به بدن ورود پیدا کند. به طور کلی اگر گوهر سنگ در چاکرای مربوطه قرار گیرد، تاثیر بسیار بیش‌تر و مطلوب‌تری به دنبال خواهد داشت. سنگ عقیق سرخ برای چاکرای خاجی یا همان چاکرای دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین سنگ عقیق چشمی و عقیق ابی برای چاکرای پیشانی میان دو چشم یا همان چشم سوم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سنگ عقیق

عقیق نیز مانند دیگر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی انواع بسیار گوناگونی دارد. انواع عقیق در طبیعت را می‌توان با توجه به ترکیبات شیمیایی و یا رنگ آن‌ها تمییز داد. توجه داشته باشید که هر یک از انواع سنگ‌های عقیق با رنگ متفاوت خواص متفاوتی نیز به همراه خواهند داشت. از این رو اگر قصد شما از خرید انگشتر عقیق برخورداری از خواص این سنگ است بهتر است پیش از اقدام به خرید درباره انواع این سنگ اطلاعات بیش‌تری کسب کنید.

انواع سنگ عقیق
سنگ عقیق فردوس، سنگ عقیق نیشابوری و سنگ عقیق هندی از معروف‌ترین انواع سنگ عقیق هستند.

معمولاً اسم سنگ های عقیق نشان از ویژگی‌های ظاهری آن‌ها دارد. رنگ سنگ‌ های عقیق بسیار گوناگون بوده و برای هر سلیقه‌ای مناسب و ایده‌ال هستند. از جمله انواع سنگ عقیق می‌توان به عقیق صفوی، عقیق فیروزه ای، عقیق فلوریت، عقیق عثمانی، عقیق هفت رنگ، عقیق خاکستری، عقیق خرمایی، عقیق جاسپر، عقیق جلبکی، عقیق شیری، عقیق شفاف، و همچنین سنگ عقیق انگوری اشاره داشت. در ادامه به معرفی و بررسی بیش‌تر انواع این سنگ خواهیم پرداخت:

سنگ عقیق سبز

سنگ عقیق سبز
عقیق سبز از جمله معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین انواع عقیق است. این سنگ همانطور که از نامش پیداست به رنگ سبز پیدا شده و خواص گوناگونی به همراه دارد.

عقیق سبز از جمله معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین انواع عقیق است. این سنگ همانطور که از نامش پیداست به رنگ سبز پیدا شده و خواص گوناگونی به همراه دارد. از جمله خواص سنگ عقیق سبز می‌توان به کاهش احساس خشم و عصبانیت و تقویت حسن نیت اشاره داشت. همچنین به همراه داشتن عقیق سبز می‌تواند دردهای عاطفی و احساسی را نیز کاهش داده و انرژی‌های منفی را از شما دور کند. از دیگر خواص عقیق سبز با توجه به روایات می‌توان به ایمن بودن انسان از بلایا و همچنین براورده شدن حاجات اشاره داشت. شما می‌توانید با خرید انگشتر عقیق سبز از فروشگاه اینترنتی سیلور110 از خواص بی نظیر سنگ عقیق سبز بهره مند شوید.

سنگ عقیق سلیمانی

سنگ عقیق سلیمانی
عقیق سلیمانی از زیرمجموعه‌های خانواده سنگ کوارتز محسوب می‌شود که از ویژگی‌های ظاهری آن میتوان به وجود رگه‌های رنگی مختلف اشاره داشت. نام دیگر عقیق سلیمانی سنگ باباقوری است.

عقیق سلیمانی از دیگر زیرمجموعه‌های این سنگ و خانواده سنگ کوارتز محسوب می‌شود که از جمله ویژگی‌های ظاهری آن می‌توان به وجود رگه‌های رنگی مختلف اشاره داشت. نام دیگر عقیق سلیمانی سنگ باباقوری است. لایه‌های رنگی موجود در سنگ عقیق سلیمانی اصل طیف بسیار گسترده‌ای از رنگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ‌های آبی، سفید، قرمز، سیاه، خاکستری، بنفش، زرد، سبز، صورتی، و همچنین قهوه‌ای اشاره داشت. از دیگر گونه‌های عقیق سلیمانی اصل در ایران می‌توان به عقیق جزع، سنگ اونیکس، و سنگ عقیق یمانی اشاره داشت.

سنگ عقیق مشکی

سنگ عقیق مشکی
عقیق اسود یا اونیکس

از دیگر انواع این سنگ می‌توان به سنگ عقیق سیاه اشاره داشت که با نام عقیق اسود یا اونیکس نیز شناخته می‌شود. این سنگ نیز دارای خواص درمانی بسیار زیادیست که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش اختلالات استخوان و خون اشاره داشت. سنگ عقیق مشکی سنگی مخصوص برای متولدین ماه‌های خرداد، فروردین، مرداد، شهریور، و آذر است. برای خرید انگشتر عقیق سیاه اصل میتوانید به فروشگاه نقره جات سیلور110 مراجعه کنید.

سنگ عقیق کبود

سنگ عقیق کبود
سنگ عقیق آبی کبود

عقیق آبی کبود یکی دیگر از انواع بسیار محبوب این سنگ است که از زیبایی خاصی برخوردار است. رنگ ارامش‌بخش این سنگ استفاده از آن را در بسیاری از جواهرات و زیورالات مناسب کرده است. به گفته امام رضا (ع) استفاده از عقیق کبود می‌تواند فقر و تنگدستی و درویشی را بزداید. از دیگر خواص سنگ عقیق کبود می‌توان به بهبود عملکرد معده و درمان اختلالات عصبی اشاره داشت. همچنین شما می‌توانید با استفاده از عقیق ابی کبود به درمان اعتیاد نیز کمک کنید.

سنگ عقیق قرمز (خواص سنگ عقیق جگری)

سنگ عقیق قرمز جگری
سنگ عقیق جگری یا قرمز کارنلیان (Carnelian)

یکی دیگر از انواع سنگ‌های عقیق، عقیق قرمز است که همانطور که از نامش پیداست به رنگ سرخ در طبیعت یافت می‌شود. عقیق قرمز از جمله محبوب‌ترین انواع این سنگ است که به طور عمده در ساخت انواع جواهرات به ویژه انگشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه و خرید انگشتر عقیق قرمز اصل میتوانید به فروشگاه اینترنتی نقره سیلور110 مراجعه کنید. این گوهر گاهاً با نام عقیق جگری نیز شناخته می‌شود. نام علمی عقیق جگری یا قرمز کارنلیان (Carnelian) است. سنگ عقیق کارنلیان گاه به رنگ قرمز مایل به پرتقالی نیز یافت می‌شود. از جمله مهم‌ترین خواص سنگ عقیق قرمز می‌توان به ارام کردن تپش قلب و افزایش شهامت و شجاعت اشاره داشت.

سنگ عقیق آتشین

سنگ عقیق آتشین
سنگ عقیق آتشین در واقع یک گوهر یمانی لایه دار است.

یکی از زیباترین و محبوب‌ترین انواع سنگ اگات سنگ عقیق اتشین است. این سنگ در واقع یک گوهر یمانی لایه دار است. عقیق اتشین بیش‌تر در نواحی مکزیک شمالی و اطراف جنوب غربی امریکا یافت می‌شود. این نوع عقیق دارای طیف رنگی قهوه‌ای تا سیاه و سفید است. اگر این سنگ را در مقابل نور قرار دهید می‌توانید رنگین‌کمانی به رنگ‌های طلایی، سبز، قرمز، و آبی را مشاهده کنید.

سنگ عقیق صورتی

سنگ عقیق صورتی
سنگ عقیق صورتی، سنگی برای تقویت و بهبود روابط عاشقانه و تقویت پیوندهای عاطفی

عقیق صورتی یکی دیگر از انواع بسیار زیبا و جذاب عقیق است که به دلیل رنگ منحصر به فرد خود مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. از جمله خواص سنگ عقیق صورتی اصل می‌توان به تقویت و بهبود روابط عاشقانه و تقویت پیوندهای عاطفی اشاره داشت. به طور کلی اعتقاد بر این است که استفاده از عقیق صورتی اصل می‌تواند انرژی‌های منفی را از بین برده و آرامش را برای صاحب خود به ارمغان اورد.

سنگ عقیق فسفری

سنگ عقیق فسفری از دیگر انواع این سنگ است. عقیق فسفری با خیس شدن در آب می‌توان از خود نوری مشابه با رنگ‌های فسفری ایجاد کند. این سنگ به دلیل این ویژگی بی‌نظیر مورد توجه بسیاری از علاقمندان به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی قرار گرفته است.

سنگ عقیق عسلی

سنگ عقیق عسلی
سنگ عقیق عسلی، سنگی با رنگ زرد مشابه با رنگ عسل

یکی دیگر از انواع این سنگ‌ ها، عقیق عسلی است. این سنگ به رنگ زرد مشابه با رنگ عسل یافت می‌شود. از عقیق عسلی به طور عمده در ساخت انواع انگشترهای مردانه و زنانه استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین خواص سنگ عقیق عسلی می‌توان به دور کردن فقر و افزایش رزق و روزی اشاره داشت.

سنگ عقیق هندی

سنگ عقیق هندی
سنگ عقیق هندی، سنگی با رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره

همانطور که پیش‌تر گفته شد کشور هند از جمله کشورهای مهمی است که انواع عقیق در آن یافت می‌شود. عقیق هندی معمولاً به رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره یافت می‌شود. از جمله خواص سنگ عقیق هندی می‌توان به افزایش اراده و قدرت درونی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره داشت.

سنگ عقیق خزه ای

عقیق خزه ای از دیگر انواع بسیار محبوب عقیق است که به دلیل زیبایی خاص خود مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است. معمولاً اسم سنگ های عقیق نشان از ویژگی‌های ظاهری یا خواستگاه این سنگ‌ها است. عقیق خزه ای نیز دارای ناخالصی‌هایی به شکل برگ و شاخه‌های خزه است. از جمله خواص سنگ عقیق خزه ای می‌توان به درمان سرماخوردگی و انفولانزا و کاهش تب اشاره داشت.

سنگ عقیق جزع

عقیق جزع یمانی یکی از اعضای خانواده عقیق یمانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. عقیق جزع در رنگ‌های گوناگونی از زرد تا قهوه‌ای و سرخ مایل به سیاه دیده می‌شود. در معادن ایران نیز سنگ عقیق جزع یافت می‌شود؛ اما سنگ عقیق یمنی آن محبوبیت بیش‌تری دارد. از جمله خواص سنگ عقیق جزع یمانی می‌توان به تعادل روح و شادابی و همچنین تقویت تمرکز اشاره داشت.

سنگ عقیق جید

سنگ عقیق جید یا سنگ یشم از دیگر انواع عقیق است که معمولاً به رنگ‌های زرد، سبز، سیاه و سفید یافت می‌شود. این سنگ گاهاً دارای رگه‌های مرمرنما بوده و از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار است. از جمله خواص سنگ عقیق جید می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و کلیه‌ها اشاره داشت.

سنگ عقیق چشم ببری

یکی دیگر از انواع این سنگ، عقیق چشم ببری است که از جمله مهم‌ترین منابع آن تایلند و افریقای جنوبی هستند. سنگ عقیق چشم ببری با باندهایی به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای، طلایی، و خاکستری یافت می‌شود. این سنگ مورد استفاده در انگشتر چشم ببر در صورتی که به درستی و با مهارت برش خورده و تراش داده شود می‌تواند زیبایی بیش‌تری به همراه داشته باشد.

سنگ عقیق شجر

سنگ عقیق شجر را می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های سنگ عقیق خزه ای دانست. برخی بر این باورند که عقیق شجر به هنگام صاعقه و رعد و برق طرح و نقش درختان و محیط پیرامون را در خود ذخیره می‌کند. برخی دیگر نیز بر این باورند که خزه‌ها و برگ‌های درختان به هنگام تشکیل این سنگ وارد آن شده‌اند. عقیق شجر از زیبایی خاصی برخوردار بوده و گزینه‌ای عالی برای طراحی و ساخت زیورالات است. با خرید انگشتر شجر اصل از فروشگاه اینترنتی سیلور110 میتوانید از زیبایی این سنگ برخوردار شوید.

سنگ عقیق لاجورد

عقیق لاجور یکی دیگر از انواع محبوب عقیق است که به رنگ سبزآبی کمرنگ تا سبزابی پررنگ یافت می‌شود. رنگ ابی این سنگ به دلیل وجود عناصر گوگردی در آن است. هر اندازه که رنگ عقیق لاجورد یکدست‌تر باشد، ارزش و قیمت آن نیز بیش‌تر خواهد بود. از این سنگ هم در ساخت جواهرات و هم در ساخت اشیاء تزئینی استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین خواص سنگ عقیق لاجورد می‌توان به غلبه بر بی‌خوابی و سرگیجگی و همچنین بهبود سیستم تنفسی اشاره داشت.

سنگ عقیق بنفش

یکی دیگر از انواع بسیار محبوب عقیق، سنگ عقیق بنفش است. از جمله مهم‌ترین دلایل محبوبیت بالای عقیق بنفش رنگ خاص و زیبای آن است. عقیق بنفش ممکن است به رنگ بنفش پررنگ تا کمرنگ در طبیعت یافت شود. این سنگ گزینه‌ای مناسب برای ساخت انواع زیورالات و جواهرات به ویژه انگشتر و گردنبند است.

سنگ عقیق ابری

سنگ عقیق ابری از دیگر انواع عقیق است. این سنگ همانطور که از نامش پیداست طرحی مشابه با ابرها را در خود جای داده است. با مشاهده این سنگ گویی به آسمانی شفاف و ابری خیره شده‌اید. عقیق ابری معمولاً در رنگ‌های آبی روشن و سفید یافت می‌شود. البته عقیق ابری ممکن است به رنگ‌های دیگری از جمله زرد و نارنجی و همچنین سفید و مشکی نیز یافت شود. معمولاً از این سنگ برای ساخت انگشتر و گردنبند استفاده می‌شود.

سنگ عقیق کهربایی

سنگ عقیق کهربایی یکی از شگفت‌انگیزترین انواع عقیق است. به طور کلی سنگ کهربا سنگی است که از صمغ درختان تشکیل شده و معمولاً به رنگ زرد تیره تا قرمز و حتی قهوه‌ای نیز یافت می‌شود. عقیق کهربایی نیز از انواع عقیق است که شباهت زیادی به سنگ کهربا داشته و به دلیل ظاهر زیبای خود مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است. شما با خرید تسبیح کهربا از فروشگاه اینترنتی سیلور110 میتوانید از خواص شگفت انگیز این سنگ استفاده کنید.

سنگ عقیق طوسی

عقیق طوسی از دیگر انواع عقیق است که جذابیت زیادی داشته و به طور عمده در ساخت انگشتر از آن استفاده می‌شود. از جمله خواص سنگ عقیق طوسی می‌توان به دور کردن انرژی‌های منفی و افزایش تعادل روحی و جسمی اشاره داشت.

به طور خلاصه

همانطور که خواندید، عقیق یکی از سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که به دلیل خواص و مزایایی که دارد و همچنین توصیه به آن در دین اسلام از محبوبیت بالایی برخوردار است. سنگ عقیق انواع بسیار گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عقیق خاکستری، عقیق انگوری، سنگ عقیق جاسپر، و… اشاره داشت. هر یک از انواع این سنگ خصوصیات و مزایای خاص خود را به همراه دارند. از جمله مهم‌ترین خواص عقیق می‌توان به محکم نمودن دندان‌ها و افزایش شادی و نشاط اشاره داشت. سنگ عقیق نماد حفاظت است و می‌تواند از صاحب خود در برابر انواع گزندها و بدی‌ها محافظت کند. از این سنگ به طور عمده در ساخت انواع جواهرات و زیورالات به ویژه انگشتر استفاده می‌شود. از جمله معروف‌ترین انواع این سنگ می‌توان به عقیق فردوس، عقیق نیشابوری، و عقیق هندی اشاره داشت. شما می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های معتبر و قابل اطمینان از اصل بودن این نگین اطمینان کامل داشته باشید و اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این سنگ هستید میتوانید به این لینک مراجعه نمایید.

سوالات متداول:

  1. مهم ترین خواص سنگ عقیق چیست؟
    از مهم ترین خواص سنگ عقیق میتوان به تقویت کننده بینایی، محکم کردن دندان ها ، بند آوردن خونریزی لثه، دور کننده ترس و خوف، ارامش دهنده روح و برطرف کننده غم و اندوه اشاره کرد.
  2.  نحوه تشخیص اصالت سنگ عقیق چیست؟
    تشخیص سنگ عقیق اصل نسبتا آسان است عقیق اصل در تابستان خنک و در زمستان گرم میباشد درصورتی عقیق تقلبی اینگونه نمیباشد و با توجه به رنگ عقیق اصل روشن و متمایز میباشد و از نظر سختی عقیق اصل میتواند بر روی شیشه خط بیندازد.
  3. انواع سنگ عقیق چیست؟
    از انواع سنگ عقیق میتوان به سنگ عقیق نیشابوری، سنگ عقیق فردوس، سنگ عقیق هندی، سنگ عقیق سبز، سنگ عقیق سلیمانی، سنگ عقیق مشکی، سنگ عقیق کبود، سنگ عقیق قرمز، عقیق آتشین و سنگ عقیق جید اشاره کرد.
  4. نحوه نگهداری سنگ عقیق چگونه است؟
    بهتر است سنگ عقیق را از موادی چون روغن های صنعتی و مواد شوینده شیمیایی و دیگر جواهرات دور نگه داری کنید و برای شستوشوی آن از آب و صابون استفاده نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)