سنگ عقیق سبز
سنگ عقیق سبز💚بررسی خواص، تشخیص اصالت انواع آن+شارژ و نحوه نگهداری

عقیق سبز یا کریزوپراس با از مجموعه کانی هاست. گوهری ناب و کمیاب در انواع سنگ عقیق سبز و رنگ های گوناگون نظیر، سنگ عقیق سبز کم رنگ، سنگ عقیق سبز روشن، سنگ عقیق سبز یمنی، سنگ عقیق سبز راف، سنگ عقیق سلیمانی سبز، سنگ عقیق سبز خزه ای و سنگ عقیق سبز معدنی است. سنگ عقیق سبز دارای خواص درمانی و شفابخشی بسیاری می‌باشد و به همراه داشتن آن موجب برقراری تعادل و روی آوردن شانس می‌شود و همچنین نیز استفاده از این سنگ  برای متولدین مهر ماه متناسب است و همینطور بهتر است بدانید اگر به دنبال خرید این سنگ یا انگشتر آن باشید بهتر است به فروشگاه‌ خرید نقره سیلور110 سر بزنید.

سنگ عقیق سبز اصل

سنگ عقیق سبز چیست ؟ قرن ها سنگ عقیق به عنوان گوهری گرانبها و سنگی برای استفاده در جواهرات یا مجسمه های هنری کوچک بود. خواص سنگ عقیق سبز نیز از نظر طلسم و جادوگری نیز از مواردی بود که توجه بشر از جمله ایرانیان باستان را به خود جلب می کرد.
نام آن برگرفته از رودخانه آگات(Achates) در شبه جزیره سیسیل ایتالیا است. احتمالا از بستر این رودخانه در دوران قدیم قلوه سنگ های عقیق بدست می آمده. فیلسوف یونانی به نام تئوفراستوس‌ این گوهر را هنگامی که در قرن چهارم آن را در رودخانه کشف کرد و آن را عقیق (Agate) نامگذاری نمود. سنگ عقیق سبز نیز همانند سنگ عقیق قرمز تقریبا کمیاب است و بیشتر در لهستان، روسیه، آمریکا، آلمان و آفریقای جنوبی یافت می شود. به طور رسمی تراش نگین های جواهری این سنگ از ابتدای قرن شانزدهم در شهری از آلمان آغاز شد. امروزه ایدار-اوبراشتاین آلمان از بهترین مراکز کنده کاری این گوهر در جهان شناخته شده است، روزانه طیف عظیمی از سایر سنگهای قیمتی از سراسر جهان نیز جهت تراش کاری و حکاکی وارد ایدار می شود.
ارزش سنگ عقیق سبز در قدیم بسیار بالا بود، ولی در حال حاضر ارزش آن نسبتا کم شده است. در نگین های سنگ عقیق سبز گران قیمت پدیده جالبی که مشاهده می شود این است که رنگ سبز در مقابل امواج نور خورشید و در برابر حرارت فاز رنگی اش تغییر می کند ولی به دلیل خاصیت سنگ عقیق سبز بعد از سرد شدن و بعد از این که در کنار رطوبت قرار بگیرد دوباره به حالت اولیه رنگی خود برمی‌گردد.

فواید سنگ عقیق سبز در احادیث

به موارد زیر میتوان به عنوان مهم ترین خواص عقیق سبز در روایات و احادیث اشاره کرد:

۱- ثواب طاعات به خصوص نماز را افزایش می دهد.
۲- انواع مختلف این گوهر باعث ایجاد روزی و خوبی می شود.
۳- در روح و روان انسان آرامش ایجاد می کند.
۴- باعث برآورده شدن حاجات می شود.
۵- انسان را از بلایا ایمن می کند
۶- بی نیاز ساختن انسان از غیر خدا از خواص سنگ عقیق سبز در روایات و انواع عقیق به شمار می رود. همچنین رزق مادی و معنوی را افزایش و وسعت می دهد.
۷- باعث مصونیت از مکروهات شخصی می شود.

خواص عقیق سبز بر جسم

  1. از مهم ترین خواص درمانی سنگ عقیق سبز  می توان به کمک به بهبود سلامت چشم اشاره نمود.
  2. این سنگ با چاکرای قلب در ارتباط می باشد. آن را فعال می کند و انرژی آن را آزاد می سازد.
  3. سنگ عقیق سبز با تحریک کردن کبد منجر به خارج کردن سموم از سیستم گوارش و جسم می شود
  4. درمان و ترمیم اندامها و مشکلات ناباروری، اختلالات ریوی و غدد تیموس اشاره کرد.
  5. در جهت بهبود خستگی های ذهنی و جسمی نیز تاثیر گزار می باشد.
  6. در زمان دوران بارداری و همچنین در جهت رشد مطلوب جنین مفید می باشد.
  7. این سنگ سبز تقویت‌کننده‌ی نقاط مختلف بدن و باعث ایجاد تعادل و هماهنگی در بدن است.
  8. همچنین یکی از خواص خوابیدن با انگشتر عقیق این است که خواب شب را برای شخص دارنده‌ی این نگین سبز آرام، متعادل و شیرین می‌سازد.
  9. سنگ عقیق سبز برای بهبود دیابت و متعادل ساختن درصد قند خون نیز مفید و تاثیرگزار می باشد.
  10. همچنین در دفع بلایای طبیعی همانند تغییر جهت طوفان، حفاظت از کودکان در خطر مخصوصا در پرت شدن از ارتفاع موثر است و همچنین در رونق کسب و زندگی نقش به سزایی دارد.
  11. این نگین سبز در درمان اختلالات پانکراس و بهتر شدن عملکرد دستگاه گردش خون در بدن موثر است و با قدرت متعادل کنندگی خود شکاف بین مغز و قلب را پر می کند.
  12. برای درمان میگرن و سردرد، مشکلات گوارشی، رشد و استخوانها قابل استفاده است و نیز سنگ عقیق سبز یک گوهرحفاظت کننده می باشد .
  13. باعث اعتماد به نفس در وجود ما می شود و قدرت ایمنی می دهد.
  14. مفید جهت دوران بارداری و رشد جنین
فواید و خواص سنگ عقیق سبز
مهم ترین خواص سنگ عقیق سبز در زندگی

خواص سنگ عقیق سبز خزه ای یا عقیق سبز بر روان

  1. هدایتگر صاحب آن به سوی گنج‌های پنهان
  2. ارمغان آورنده شادی، مکنت و ثروت
  3. به وجود آورنده تعادل در نیروهای فیزیکی و معنوی
  4. حفاظت‌کننده انسان از خطرات فیزیکی، بخصوص در شب
  5. رونق‌دهنده کسب و کار، ترقی و افزایش درآمد و آسان شدن کارها
  6. نابودکننده انرژی‌های منفی محیط و پیرامون
  7. ایجادکننده خوش‌شانسی و خوش‌اقبالی در فرد
  8. سنگ عقیق سبز جلوگیری‌کننده از طوفان و رعد و برق
  9. نگه‌دارنده کودکان از خطر، به ویژه به هنگام بازی
  10. حرز و حامی‌انسان در مقابل بلایا و حوادث، به ویژه در جنگ‌ها
  11. از بین برنده و فرونشاننده عطش و محافظت انسان از تب
  12. خواب شب را آرام و شیرین می‌سازد .
  13. عادل روح و شادابی و آرامش آن و برطرف شدن غم و اندوه و ناراحتی های روحی

قبایل و ملل کهن از دیرباز سنگ عقیق سبز خزه ای یا همان عقیق سبز را سنگ مقدس و حقیقت‌گو می‌دانستند، آن را از خود دور نمی‌کردند و معتقد بودند چنانچه کسی در حضور این سنگ عقیق سبز قرار گیرد، زبانش را جز به حقیقت نمی‌گشاید. آنها اعتقاد داشتند حمل این سنگ به هنگام باغبانی، موجب افزایش حاصلخیزی می‌شود و انسان را در برابر نیروها و افکار بد حفاظت می‌نماید. اما گذشته از اینها در نگاه و باور عامه،  عقیق سبز به عنوان گوهری درمانگر، جایگاه والایی دارد.

روانشناسی رنگ سنگ عقیق سبز

عقیق سبز، قدرت معنوی رنگ سبز با عقیق ترکیب شده است. به نقل از شفاگران مدرن در سنگ درمانی، عقیق سبز شفقت، سخاوت همراه با افزایش انعطاف پذیری ذهنی و عاطفی، بهبود تصمیم گیری و حل اختلافات و احساس عدالت را افزایش می دهد. همچنین این ویژگی ها را در دیگران تشویق می کند.

در زیر به برخی دیگر از ویژگی های این رنگ سبز در سنگ عقیق سبز می پردازیم…

۱. رنگ سبز باعث کاهش استرس می‌شود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می‌کنند به همراه دارند کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند .

۲. از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می‌شود .

۳. پژوهشگران دریافته‌اند که رنگ سبز می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می‌توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حد معمول بخوانند و درک کنند .

۴. رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است .

۵. رنگ سبز، در سنگ عقیق سبز نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است .

تشخیص سنگ عقیق سبز اصل

روش تشخیص سنگ عقیق سبز اصل دارای چند نکته میباشد، با توجه به این نکته هایی که در ادامه مطالب گفته میشود میتوانید عقیق اصل را از جعلی آن تشخیص دهد

  • عقیق اصل از مقاومت بالایی برخوردار است و به راحتی با ضربه آسیب نمی‌بیند. برای آزمایش می‌توانید یک سنگ یشم را بر روی عقیق بکشید، عقیق اصلی خط نمی‌افتد و مخدوش نمی‌شود در حالی که عقیق ساختگی و جعلی به راحتی خش بر می‌دارد. اگر به سنگ یشم دسترسی نداشتید، می‌توانید از هر جسم سخت تر از سنگ عقیق سبز هم استفاده کنید. مقاومت نوع اصل این سنگ تا حدی بالاست که حتی می‌تواند روی شیشه هم خراشیدگی ایجاد کند.
  • به تراش سنگ دقت کنید. عقیق اصل از تراش ظریف تر و با دقت تری برخوردار است. روی سنگ کاملا صاف و صیقلی می‌باشد و درخشش بیشتری دارد. وجود خش روی عقیق نشانه مصنوعی بودن سنگ می‌باشد زیرا عقیق به راحتی خش نمی‌افتد و هر چه یک دست باشد نشان دهنده‌ی کیفیت بالاتر است.
  • عقیق اصل، وزن سنگین تری نسبت به عقیق‌های ساختگی دارد. این موضوع تفاوت وزن برای مقایسه سنگ ها، امر بسیار مهمی است. برای زمانی که که شما دو سنگ عقیق سبز شبیه به هم داشته باشد، آزمایش تفاوت وزن برای تشخیص سنگ عقیق اصل بسیار کمک خواهد کرد.
  • سنگ عقیق طبیعی از دمای خاصی برخوردار است به این صورت که در سرما دمای آن بالا است و در هوای گرم دمای آن پایین می‌باشد و اگر آن را لمس کنید احساس می‌کنید خنک تر از دمای محیط است، در حالی که عقیق مصنوعی در دمای بالا گرم بوده و در دمای پایین سرد و دمای آن با محیط اطرافش به یک صورت می‌باشد.
تشخیص سنگ عقیق سبز اصل
بهترین روش برای تشخیص اصالت سنگ عقیق سبز

شارژ سنگ عقیق سبز

  1. برای شارژ و تقویت خواص سنگ عقیق سبز کافی است آن را 2 ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد به اندازه 3 دقیقه و نه بیشتر زیرتابش مستقیم نور آفتاب بگذارید. اگر از عقیق به‌خوبی محافظت کنید می‌توانید مطمئن باشید که موقع فروش ارزش آن کم نمی‌شود.
  2. نمك طبيعي را در آب حل كنيد و سنگ را 15 دقيقه داخل آن قرار دهيد . بعد سنگ را با آب خالي بشوييد . حتما محلول آب نمك را بعد از پاكسازي دور بريزيد .
  3. اگر آب نمك موجود نبود ، كافيست آن را چند لحظه زير آب جاري بگيريد ، سپس با دستمال تميز و لطيف آن را خشك نماييد .
  4. سنگ عقیق سبز خود را هفته اي يكبار پاكسازي نماييد و همچنين پس از هربار استفاده درماني نيز آن را پاكسازي كنيد .

نحوه نگهداری سنگ عقیق سبز

اگر سنگي را تازه تهيه نموده ايد ، قبل از استفاده حتما آن را پاكسازي نماييد. اگر دوستي به علت كنجكاوي يا استفاده، سنگ شما را در دست گرفت، حتما قبل از استفاده خودتان، آن را پاكسازي نماييد .

عقیق به‌دلیل بافت کوارتزی خود حساس نیست؛ یعنی موقع شست‌وشوی معمول ظرف یا استحمام می‌تواند همراه شما باشد. با این حال بهتر است سنگ عقیق را کمتر در معرض مواد شوینده، تغییرات دمایی و ضربه قرار ندهید. سنگ ها دوستان خوبي براي ما هستند،‌ به سنگ عقیق سبز خود احترام بگذاريد و به دقت از آن نگهداري کنید .

تفاوت سنگ یشم با عقیق سبز

فرق سنگ یشم با عقیق سبز در مواردی جزئی و ظریف هستند. برای نمونه عقیق سبز سنگی یک رنگ و با رنگ یک دست می باشد. این سنگ شفاف و براق است در حالی که سنگ های  یشم اکثرا کدر و مات می باشند. یکی دیگر از تفاوت یشم و عقیق سبز این است که رنگ سنگ های یشم یک دست نمی باشد. مهمتر اینکه سختی یشم کمتر ازسنگ عقیق سبز است بنابراین با یشم نمیتوانید بر روی آن خش بیندازید.

سنگ عقیق سبز در احادیث

  • )ای مردم) انگشتر عقیق در دست کنید، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی شود.
  • ·کسی نزد حضرت خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و شکایت نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن از هر بدی آدمی را نگاه می‌دارد. از شما مادامی که این عقیق همراه او باشد غم و غصه‌ای به او نمی‌رسد. یا علی، همانا سنگ عقیق سبز اولین کوهی است که به ربوبیت خدای متعال و نبوت من و وصی بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.
  • پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد (وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد) با موسی بن عمران سخن گفت. سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی، کوه عقیق را آفرید.
  • سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی‌سوزانم و عذاب نمی‌کنم دستی را که در آن انگشتری با سنگ عقیق سبز باشد، به شرط آنکه ولایت علی (علیه السلام ) را در دل داشته باشد.
  • روزی مردی نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد.
  • سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی‌سوزانم و عذاب نمی‌کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد، به شرط آنکه ولایت علی (علیه السلام ) را در دل داشته باشد.
  • هر که انگشتر با سنگ عقیق سبز در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می‌شود.

فضیلت سنگ عقیق سبز

نخستین سنگی که ایمان آورده‌است همین گوهر می‌باشد. پیامبر اکرم (ص) به امام علی (ع) فرمودند: ای علی انگشتر عقیق را در دست راست خود کن تا از نزدیکان الهی باشی در ادامه حضرت علی (ع) فرمودند که کدام انگشتر را می‌گویید و پیامبر فرمودند انگشتر عقیق.

با توجه به سخنان بیان شده در مورد انگشتر عقیق در روایات می‌توان فهمید که نخستین کوهی که به یگانگی خدا ایمان آورد کوه عقیق بوده‌است و این گوهر اولین سنگی می‌باشد که به نبوت پیامبر اسلام، به وصی بودن امام علی (ع) و امامت فرزندان ایشان و اینکه بهشت برای دوستداران و شیعیان علی (ع) فرزندانش است، اذعان کرد.

برای خرید انگشتر عقیق سبز اصل، میتوانید از محصولات فروشگاه اینترنتی سیلور110 بازدید کنید.

همچنین در مورد فضیلت انگشتربا سنگ عقیق سبز امام رضا (ع) می فرمایند: در زمان غدیر، پروردگار ولایت علی (ع) را بر آسمان‌های هفت گانه و سپس بر کوه‌ها نمایان کرد. اولین کوه‌هایی که به این ولایت اقرار نمودند، سه کوه بود، شامل کوه عقیق، کوه فیروزه و کوه یاقوت.

با توجه به روایات و سخنان و خواص  عقیق در احادیث و مطالب گفته شده می‌توان گفت که عقیق یکی از سنگ های باارزش می‌باشد و استفاده از انواع انگشتر و هر زیورآلاتی با نگین عقیق خواص بسیاری برای روح و بدن انسان دارد و میتواند در زندگی شما بسیار تاثیر گذار باشد. اگر میخواهید در زندگی خود از هر خطری به دور باشید به همراه داشتن سنگ عقیق سبز میتواند برای شما بسیار مفید باشد و اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد سنگ عقیق سبز هستید میتوانید به این صفحه از ویکی پدیا مراجعه کنید.

سوالات متداول:

  1. مهم ترین خواص سنگ عقیق سبز چیست؟
    از مهم ترین خواص سنگ عقیق سبز میتوان به بهبود دهنده سلامت چشم، خارج کننده سموم از بدن، تحریک کننده کبد، بهود دهنده خستگی های ذهنی و جسمی، دفع کننده بلا های طبیعی اشاره نمود.
  2. نحوه تشخیص اصالت سنگ عقیق سبز چیست؟
    برای تشخیص عقیق سبز کافی است به سختی و وزن  آن توجه کنید عقیق سبز مقاومت بالایی دارد، با کشیدن سنگ یشم بر روی عقیق، اصل بودن آن مشخص میشود زیرا یشم توانایی خط انداختن بر روی عقیق را ندارد.
  3. نحوه نگهداری سنگ عقیق سبز چیست؟
    این سنگ را قبل استفاده پاکسازی کنید و به دور از حرارت و مواد شوینده نگه داری فرمایید. در جهت شستشوی کافی است از آب و صابون استفاده نمایید و سپس در مقابل نور خورشید قرار دهید.
  4. تفاوت سنگ عقیق سبز و سنگ یشم چیست؟
    سنگ عقیق شفاف و زلال و دارای رنگی یکدست میباشد اما سنگ یشم سنگی کدر و مات است و رنگ آن یکدست نیست و سختی آن نیز کمتر از عقیق است.
4.2/5 - (12 امتیاز)