سنگ زبرجد
تاریخچه و خواص سنگ زبرجد اصل🤩بررسی انواع، نحوه نگهداری+شارژ

این سنگ زیبا و خوش رنگ که دارای خواصی اعجاب انگیز و منحصر به فرد است، می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای عموم مردم باشد. سنگ زبرجد معدنی خاص از جنس الیوین است که بعضی ها به این سنگ الیوین می گویند اما اغلب آن را به نام زبرجد می شناسند. زبرجد در تار های صوتی انسان نیز تاثیر می گذارد ونادرترین گوهریست که با تک رنگ سبز زیتونی مشخص می شود اما به دلیل فراوانی خواص زبرجد، از این گوهر اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد از این رو گزینه بسیار خوبی برای گوشواره و سایر طرح ها می باشد. این گوهر سختی بالایی دارد و با کمی مواظبت می توان آن را برای ساخت انگشتر هایی که در طول شبانه روز استفاده می شوند به کار برد. با زیبایی خیره کننده اش میتواند نگین مناسبی برای گردنبد، دستنبد، بازوبند، سنجاق سینه، گل سینه و گوشواره باشد. در این مقاله  از فروشگاه اینترنتی نقره‌جات سیلور110 نکات بسیارمهمی درباره نام علمی سنگ زبرجد، فواید سنگ زبرجد، ویژگی های جالب و شگفت انگیز و خواص زبرجد از نظر چاکرا درمانی آورده شده است.

تاریخچه سنگ زبرجد

این سنگ در نور آتش و شمع درخشان است و رنگش در هنگام شب تیره نمی شود از همین رو رمی های باستان آن را زمر عصر می نامند .این جواهر با مصر باستان نیز در ارتباط است و بعضی از تاریخ شناسان معتقد هستند که زمردهای مشهور کلوپاترا در واقع همان سنگ های زبرجد هستند. در جنگ های صلیبی زبرجد وارد اروپا شد و برای تزئین کلیساها از آن ها استفاده می کردند. رهبران در جنگ های صلیبی که از زبرجد در لباس هایشان استفاده می شد، باورداشتند که سبب ایجاد عدالت، دانایی و شکوه می شود. در کتاب مقدس انجیل از زبرجد نیز تحت نام pitdah یاد شده است و در کنار سایر جواهرات معمولا در سینه بند کشیش های یهودی استفاده می شد. در عصر باروک، زبرجد برای مدتی، از محبوبیت بالای برخوردار بود اما دوباره به دست فراموشی سپرده شد. ناپلون از زبرجد برای تضمین دادن به جوزفین در مورد علاقه و تعهدش استفاده کرد که قبل از ازدواج شان بود البته آن را متعلق به سیاره ساتورن می دانند.

سنگ زبرجد چیست؟

زبرجد یکی از انواع سنگ های اولیوین می باشد. این سنگ ها بخشی از سیستم بلورهای orthhorhombic هستند و دارای کلیواژ ناقص، جلای شیشه ای و شکست نور 1.690 تا 1.654 می باشد. سنگ زبرجد به انگلیسی پریدوت (peridot) گفته می شود و در زبان یونانی Peridona به معنی “غنی از نعمت” گرفته شده است. در گذشته های دور به تمامی سنگ های سبز از جمله سنگ پریدوت، کریزولیت می گفتند که در زبان یونانی به معنی طلا می باشد وجواهر فروشان‌، مردم‌ عادی‌ اطلاعات کمی درباره ی این سنگ ‌دارند. زبرجد تحت ‌تأثیر اسید سولفوریک تجزیه‌ می‌ شود و بیشتر از معادن‌ جزیرهِ سنت‌جان‌  در دریای‌ سرخ‌ و نیز در برمه، استرالیا، برزیل‌ و آفریقای‌ جنوبی‌ همراه‌ با الماس‌ استخراج‌ می ‌گردد. زبرجد در شهاب سنگ هایی که با زمین برخورد کرده اند، دیده می شود و روی سیاره مریخ و کره ماه نیز به شکل الیوین کشف شده است. این سنگ سرشار از منیزیم است و دارای آهن نیز می باشد .

معرفی سنگ زبرجد
از نگین زبرجد به دلیل زیبایی محصر بفردی که دارد در ساخت انگشتر و انواع زیورآلات استفاده میشود.

باورهای باستانی درباره خواص سنگ زبرجد

داستان ها و افسانه های زیادی در مورد قدرت جادویی زبرجد بیان شده است که در باورهای سنتی زبرجد هدیه مادر طبیعت برای آفرینش دنیای امروزه می باشد. برای کاهش کابوس ها و وترس ها می توانید زبرجد را با طلا ادغام کنید وطلسمی قدرتمند به وجود بیاورید که نوشیدن دارو از فنجان یا ظرفی که از سنگ زبرجد ساخته شده، اثرگذاری آن را افزایش می دهد. در اغلب  افسانه ها دیده می شود که این سنگ ،جواهر مورد علاقه کلوپاترا بوده است.

زبرجد گوهر ملی مصر می باشد و از زمان باستان به عنوان جواهر ارزشمند بوده است. ضمن این که زبرجد درروشنایی روز، گوهری نامرئی و شیشه ای می باشد؛ مصریان در قدیم بر این باور بودند که نور خورشید را جذب می کند و از این رو زبرجد را به عنوان «گوهر خورشید» مورد احترام قرار می دادند.

شناخت سنگ زبرجد اصل

گوهر زبرجد سبزرنگ است که اگر به غیر از این رنگ سبز باشد، پس صد در صد تقلبی است. اگر به دنبال خرید انگشتر زبرجد اصل مردانه و زنانه ارزان هستید بهتر است بدانید که برای تشخیص سنگ زبرجد اصل که با یک هاله ای از مه یا غبار پوشیده شده است واین ویژگی را فقط می توان با ذره بین می توان مشاهده کرد. از دیگر ویژگی های خاص این گوهر کمیاب این است که هیچ گاه تغییر رنگ نمی دهد، هم در نور طبیعی و هم در زیر نور مصنوعی هیچ گونه تغییر رنگی ندارد. برای شناخت زبرجد اصل می توان به نکات زیر توجه کرد.

  1. سنگ اصل همیشه به رنگ سبز می باشد ولی رنگ آن کم و زیاد می شود.
  2. سنگ زبرجد را بیرون برده و در نور طبیعی خورشید به آن نگاه کنید؛ سپس در زیر نور مصنوعی مانند مهتابی نیز رنگ سنگ را بررسی نمایید. رنگ این گوهر باید در دو حالت به یک رنگ باشد.
  3. همچنین چنانچه رگه هایی از رنگ قهوه ای یا زرد درون آن یافتید، نشانه ای از اصل بودن این گوهراست.
  4. با کیفیت ترین و بهترین زبرجد ها دارای رگه ای از رنگ زرد می باشند. به طور خلاصه،‌ هر سنگ اصل از این گوهر طبیعی دارای هاله ای از غبار یا شکستگی درونی می باشد.
  5. زبرجد گوهری تقریبا نرم می باشد، به همین علت تراشی طبیعی یا شبیه اشک به خود می گیرد.
  6. همه انواع زبرجدها مواد درونی خاصی دارند، چنانچه یک سنگ بدون هیچ گونه شکل یا انعکاسی باشد اصل نمی باشد یا به عبارتی اگر سنگ از هر نظر بدون نقص نباشد اصل است اما در نظر داشته باشید همه این روش ها قطعیت ندارند و برای بهره بردن از خواص زبرجد و خرید نوع اصلی آن بایستی با کارشناسان و افراد خبره در این کار مشورت نمایید.

انواع سنگ زبرجد

این گوهر زیبا در طرح ها و رنگ های متنوع یافت میشود انواع چشم‌ گربه ‌ای و ستاره‌ ای زبرجد، کمیاب هستند و از دیگر سنگ های زبرجد میتوان به سنگ زبرجد افغان وسنگ زبرجد آفریقایی و سنگ زبرجد هندی اشاره کرد.

انواع سنگ زبرجد
انواع سنگ زبرجد: زبرجد معمولا به رنگ سبز درخشان دیده شده و رنگ آن از زرد تا زیتونی قابل تغییر است.

خواص سنگ زبرجد در روایات

در مورد خواص زبرجد روایات و احادیثی نیز وجود دارد که میتوان به احادیث امام رضا (ع) به عنوان مهم ترین روایات نقل شده در مورد خواص این سنگ اشاره کرد. در باب خواص زبرجد از حضرت امام رضا (ع) نقل شده است که « انگشتر زبرجد در دست کردن، موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد.» امام رضا (ع) در دست داشتن انگشتر زبرجد را مایه توانمندی و قدرت می دانند و سبب از بین رفتن فقر و نیازمندی می شود که این یکی از مهم ترین خواص زبرجد در اسلام است.

خواص درمانی ذهنی و عاطفی

زبرجد یا پریدوت عامل زندگی و نور است. این سنگ یکی از قوی ترین کریستال های شفابخش است که مطمئناً روحیه شما را تثبیت کرده و شما را ترغیب می کند که در زندگی شاد و خوشحال و سرزنده باشید. این سنگ بسیار زیبا  برای کسانی که در کنار گذاشتن رفتارهای خودمحوری مانند حسادت و کینه به مشکل برخورده اند و به کمی کمک نیاز دارند، بسیار مفید می باشد و سبب می شود که این عادت های غلط را دور بیندازید.

خواص شفابخش سنگ زبرجد

این سنگ دارای ذاتی پاک، شفابخش و نورآور می باشد که باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت می شود. این جواهرزیبا به چاکرای قلب متصل است و همیشه آماده کمک به شما است، بنابراین شما می توانید در لذت متعالی جهان هستی شریک شوید. برای باز کردن دریچه قلب خود، مهم است که احساس ناخوشایند اضطراب را رها کنید، افکار حسادت آمیز را دور نمایید و اجازه دهید این سنگ راه را برای خروج  شما از زمین های بایر قدیمی به مراتع جدید و آفتابی هدایت کند.

خواص درمانی جسمی

پزشکان در گذشته معتقد بودند که زبرجد یک درمان کننده طبیعی برای هضم مشکلات گوارشی از جمله کبد، مثانه و صفرا می باشد. شاید به دلیل رنگ سبز آن این سنگ برای سم زدایی ایده آل می باشد. زبرجد یک ماده مقوی و عالی برای سلامتی است، به خصوص هنگامی که صحبت از بهبود و بازسازی سلول ها و بافت های بدن در میان باشد و این سنگ باعث ایجاد قدرت و سرعت در متابولیسم بدن و کمک به سیستم های غدد فوق کلیوی و غدد درون ریز می شود. این سنگ قیمتی مانند سنگ آمیتیست برای کمک به درمان مشکلات پوستی استفاده می گردد و گفته می شود که این سنگ پاک کننده ای قوی  برای از بین بردن بثورات و برگرداندن درخشش به صورت و پوست است. همچنین می تواند برای کاهش تب بدن مورد استفاده قرار گیرد و حتی می تواند درد داخلی بسیار زیادی را که هنگام زایمان ایجاد می شود، به لطف توانایی  این سنگ در تسکین انقباضات دردناک عضلانی کاهش داد.

خواص سنگ زبرجد از نظر چاکرا درمانی

زبرجد دارای عنصر طبیعی زمین است و با توجه به رنگ سبز خود می تواند برای یکپارچگی عشق و اراده چاکرای سوم (ناف) و چاکرای چهارم (قلب) سودمند باشد. از خواص زبرجد در چاکرا درمانی می توان به یاری دادن در خلق فراوانی، آرام و خاموش کردن ترس های روانی معنوی و القای بخشندگی اشاره کرد. مزاج سنگ زبرجد سرد است پس سلامت و تمایلات جنسی را تقویت می کند.

زبرجد ابزاری برای کمک به انتقال واقعیت جسمانی در هم ترازی با حقیقت درونی فرد است. این موفقیت در طول دوارن فعالیت جدی فرد می باشد، سنگ پریدوت می تواند در بازسازی ارزش شخصی و عزت نفس در کسانی که از احساس گناه به ستونه آمده اند و یا نسبت به عمل گذشته پشیمان شده و تاسف می خورند، فرد را یاری نماید.

مضرات سنگ زبرجد

امروزه با گذشت چندین سال از کشف و استخراج این گوهر در کتب و روایات هم نه تنها هیچ مطلبی در مورد مضرات این سنگ وجود ندارد بلکه به علت اهمیت خواص این سنگ استفاده از آن هم بسیار تاکید شده است.

انواع رنگ سنگ زبرجد

زبرجد سنگی سبز و درخشان است که به علت داشتن رنگ سبز در زیر نور زیاد، به آن زمرد شب می گویند. طیف رنگی این گوهرارزشمند می تواند از زرد تا زیتونی و به سمت سبز متمایل به قهوه ای نیز متغیر باشد. هر چقدر میزان رنگی بودن این سنگ بیشتر باشد، پس طبیعتا از آهن بالایی در ساختمان بلورین خود برخوردار است. این سنگ قیمتی برخلاف سنگ های دیگر طیف رنگی مانند صورتی، سفید ،سیاه، بنفش و آبی ندارد و این به علت ساختار شیمیایی ایدیو کروماتیک است. به سبب نوع ترکیب شیمیایی که دارد به صورت یک رنگ ثابت دیده می شود. بهترین رنگ زبرجد دارای درصد آهن کمتر از 15% است و معمولا دارای مقداری نیکل و کرومیوم نیز می باشد که سبز پررنگ محبوب ترین و گران ترین نوعش است. نکته دیگر این است رنگ این کانی با حرارت دادن کم رنگ تر می شود و پدیده فلورانس ندارد، بیشتر فرم آن به صورت ارتورومبیک است و آن را به صورت مختلط و تراش پله وار و یا مهره تراش می دهند. اغلب این بلور زیبا را به صورت ریز و کوچک یافت می شود و در موارد نادر و بسیار کمیاب، این بلوربه صورت درشت نیز مشاهده می شود که بسیار ارزشمند است و مانند سنگ سندلوس در ساخت تسبیح نیز از آن استفاده می‌شود.

نحوه نگهداری و شارژ سنگ زبرجد

پاکیزه نگهداشتن سنگ های قیمتی  در شرایط مطلوب برای بالا بردن و روان نگهداشتن انرژی های ساطع شده از آنها ضروری است. تمیز کردن آن بطور مداوم یک روش عالی برای از بین بردن آلودگی های جذب شده توسط این سنگ های زیبا می باشد که می توان اطمینان حاصل کرد سنگ های قیمتی نه تنها درخشش بلکه قدرت خود را نیز حفظ می کنند. اگرچه سنگی شکننده است اما جواهری نیست که نیاز به تجملات داشته باشد، این سنگ زیاد دوست ندارد آن را بشویید و پاک کنید.

برای شارژ این سنگ کافیست پس از تخلیه، سنگ را لابلای دستمال کاغذی و یا پارچه نخی تمیز قرار داده تا قطرات آب خشک شوند. از قرار دادن در نزدیکی حرارت یا خشک کردن با باد سشوار و… خودداری نمایید. پس از خشک شدن، سنگ را به مدت حداکثر نیم ساعت در نور مستقیم خورشید اول صبح (حدود ساعت شش تا هشت) قرار دهید و سپس استفاده نموده و یا در جعبه مخصوص نگهداری بگذارید.

منابع و ذخایر سنگ زبرجد

همانطور که گفته شد منابع این سنگ در جزیره سنت جان در دریای سرخ، استرالیا، برمه، چین، مصر، مکزیک، نروژ، سریلانکا، آمریکا، ویتنام و پاکستان می باشد. می توان این سنگ را در شب شکارکرد زیرا زبرجد در زیر نور ماه درخشندگی قابل توجهی دارد. روسیه نیزدارای ذخایر دیگری از این سنگ می باشد که بلور‌های آن از شهاب‌ سنگ‌ها سقوط کرده و در سال ۱۷۴۹ در شرق سیبری کشف شده است. یکی دیگر از نکات قابل توجهی که میتوان به آن اشاره کرد این است که گفته می‌شود دانشمندان در سال ۲۰۰۳ سنگ پریدوت را در سیاره مریخ نیز کشف کرده‌اند. ارزش محصولات آن در سال ۱۹۹۳ به 1.5 میلیون دلار رسید. امروزه آمریکا بر سر به دست آوردن رتبه بزرگترین تولید کننده جواهرات این سنگ در دنیا رقابت سختی با چین و پاکستان دارد. در پاکستان به وفور زبرجد در غرب کوه های هیمالیا و در ارتفاع 15 هزار فوتی یافت می شود. البته این مناطق تحت حفاظت دولت پاکستان قرار دارند. گوهرهای این منطقه و همچنین کشمیر بسیار کمرنگ ولی درخشان می باشند و بیشتر شبیه رنگ سیب سبز یا لیمو هستند. در چین، زبرجد بسیار محبوب است زیرا منابع مهمی در این کشور وجود دارند.

ماه تولد سنگ زبرجد

استفاده از این جواهر قیمتی در درجه اول مربوط به ماه تولد افراد می شود. این سنگ، سنگ ماه تولد افرادی است که در ماه مرداد(اوت) به دنیا آمده اند؛ از این سنگ منحصربفرد برای جذب عشق و صلح استفاده می کنند و یکی از شگفت انگیز ترین خواص زبرجد این است که برای جذب عشق و انجام صلح مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل انتخاب مناسبی برای گوشواره و سایر طرح هاست که به دقت با هم تطبیق می یابند. مقاومت زبرجد با کوارتز قابل مقایسه است پس با کمی مراقبت می توان آن را برای ساخت حلقه هایی که هر روز استفاده می شوند، بکار برد.برای مردان دکمه های سرآستین، پونز کراوات و آویزها ایده های خوبی هستند. برای زنان گردنبد، دستنبد، بازوبند، سنجاق سینه، گل سینه و گوشواره را می توان با این سنگ ساخت.

کلام اخر

زبرجد با زیبایی و خواص متعددی که دارد در شمار سنگ های پرطرفدار و محبوب قرار گرفته است که  دارای فواید و ویژگی های منحصربه فرد می باشد و از بهترین سنگ زبرجد می توان به زبرجد افغان اشاره کرد. امروزه از این سنگ به عنوان زیوالات و جواهرات استفاده می شود.از اثرات این سنگ غم، افسردگی حسادت و نفرت را از روح و روان پاک می گرداند. تاثیر زیادی در افزایش برکت و ثروت دارد، نام برد. سنگ راف زبرجد یک سنگ محافظ است و انرژی محافظتی را در برابر حملات ذهنی وجسمی را ایجاد میکند. برای شناخت بیشتر این سنگ و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید؛ برای خرید انگشتر زبرجد میتوانید از دسته بندی فروشگاه اینترنتی نقره سیلور 110 دیدن فرمایید.

3.9/5 - (11 امتیاز)