سنگ اوپال
هرآنچه باید درباره سنگ اوپال بدانید😍خواص اوپال+انواع آن

سنگ اوپال چیست و چه خواصی دارد؟ چرا این سنگ از محبوبیت بالایی برخوردار است؟ انواع اوپال کدامند و هر یک چه ویژگی‌هایی دارند؟ گران‌ترین سنگ اوپال در جهان کدام است؟ اوپال از جمله سنگ‌های قیمتی بسیار جذاب و البته محبوب است که به صورت عمده در استرالیا و اتیوپی تولید و عرضه می‌شود. این سنگ از ترکیبات سیلیس و مقادیر مختلفی آب تشکیل شده و در دسته سنگ‌های نرم قرار می‌گیرد. این سنگ به دلیل درصد بالای آب از مقاومت بالایی برخوردار نیست؛ با این وجود به دلیل خواص بی‌نظیر و زیبایی برجسته بسیاری از افراد به آن علاقمند هستند و خرید انگشتر اوپال محبوبیت بسیار زیادی دارد. این سنگ را می‌توانید در بسیاری از جواهرات مشاهده کنید.

اوپال انواع بسیار گوناگونی دارد که هر یک ظاهر و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. از جمله انواع سنگ‌های اوپال می‌توان به اوپال آتشین، اوپال سیاه، اوپال طبیعی و مصنوعی، و همچنین اوپال آبی اشاره داشت. هر یک از این سنگ‌ها زیبایی‌های منحصر به فرد و خاص خود را دارند. با این وجود گران‌ترین و شاید زیباترین سنگ اوپال در سرتاسر جهان را می‌توان اوپال سیاه استرالیا دانست که به صورت عمده در انداموکا یافت می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از اوپال هم از زیبایی‌های منحصر به فرد آن لذت ببرید و هم از خواص آن بهرمند شوید، پس با این مقاله از وبسایت خرید نقره سیلور110 همراه باشید.

مشخصات سنگ اوپال چیست؟

اوپال از جمله سنگ‌های قیمتی بسیار زیبا و جذاب است که از ترکیبات سیلیس و مقادیر مختلفی اب تشکیل شده است. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد اوپال که به زیبایی آن افزوده است می‌توان به کره‌های نانو سیلیکونی کوچک آن اشاره داشت که موجب انعکاس نور در رنگ‌های مختلف و جذاب می‌شوند. امروزه بیش از 90 درصد از سنگ‌های اوپال در سرتاسر جهان در استرالیا تولید می‌شوند. البته علاوه بر استرالیا، اتیوپی نیز از جمله تولیدکنندگان اصلی اوپال در جهان است.

کلمه اوپال در زبان هندی به معنای سنگ، و در زبان‌های یونانی و لاتین به معنای دیدن تغییر رنگ است. اروپاییان به طور سنتی به این سنگ همانند سنگ آمیتیست که علاوه بر زیبایی و جذابیت منحصر به فرد خود از مزایا و خواص زیادی نیز برخوردار است، اهمیت بسیار ویژه‌ای می‌دادند. برخی از افراد اوپال را نوعی سنگ رسوبی و جایگزین کانی‌های قابل حل می‌دانند؛ دلیل ان نیز تشکیل این سنگ در رسوب‌های اتشفشانی و شکافت‌ها است. برخی از افراد باور دارند که استفاده از این سنگ عشق و خوشبختی را به همراه خواهد اورد. از این سنگ به صورت عمده در جواهرات استفاده می‌شود.

سنگ اوپال اتیوپی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم اتیوپی از جمله تولیدکنندگان عمده بازار اوپال در جهان است. پیش از یافتن ذخایر اوپل اتیوپی، عمده‌ترین ذخایر اوپال در جهان متعلق به استرالیا بود. از جمله اوپال‌های گرانبها و ارزشمند در اتیوپی می‌توان به اوپال اتشین، و همچنین اوپال سیاه اشاره داشت.

سنگ اوپال اتیوپی
سنگ اوپال اتیوپی

سنگ اوپال استرالیا

استرالیا مهم‌ترین تولیدکننده سنگ اوپال در جهان است. اوپال در واقع به عنوان سنگ ملی استرالیا شناخته می‌شود. امروزه بیش از 90 درصد از ذخایر اوپال در سرتاسر جهان از استرالیا استخراج می‌شود.  

سنگ اوپال استرالیا
سنگ اوپال استرالیا

خواص شگفت‌انگیز سنگ اوپال

همانطور که می‌دانید سنگ‌های طبیعی هر یک خواص و ویژگی‌های مخصوصی دارند که ارزش آن‌ها را چندبرابر می‌کند. سنگ اوپال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای خواص گوناگونی است. اوپال به صورت کلی ویژگی‌های فردی را تقویت کرده و اعتماد و عزت نفس را افزایش می‌دهد. اوپال به افراد کمک می‌کند که توانایی‌های خود را به خوبی درک کنند. اوپال همیشه با علاقه و عشق و میل در ارتباط بوده است. باور بر این است که اوپال سنگی فریبنده بوده و می‌تواند حالت‌های عاطفی را تشدید کند. برخی از افراد بر این عقیده هستند که همراه داشتن اوپال می‌تواند موجب وفاداری شود.

همچنین این سنگ به تحریک اصالت و خلاقیت پویا نیز کمک می‌کند. برخی از افراد از اوپال برای درمان تب‌ها و عفونت‌ها نیز استفاده می‌کنند. با استفاده از اوپال می‌توانید حافظه خود را نیز تقویت کنید. علاوه بر این از دیگر خواص سنگ اوپال می‌توان به کاهش درد زایمان و PMS نیز اشاره داشت. به طور کلی گفته می‌شود که اوپال یکی از بهترین و مفیدترین سنگ‌ها برای سلامتی است. این نوع سنگ به صاحب خود قدرت و توانایی کنترل دوباره زندگی را می‌دهد. از دیگر خواص جسمانی مهم این سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • درمان دردهای کلیه: برخی از افراد بر این اعتقادند که استفاده از اوپال، مانند استفاده از سنگ گارنت می‌تواند دردهای کلیه را از میان برده و مشکلات مربوط به آن را درمان کند.
  • بهبود سیستم ایمنی بدن: یک خاصیت اوپال بهبود سیستم ایمنی بدن است. استفاده از این سنگ می‌تواند در ترشحات هورمونی بدن تعادل ایجاد کند. همچنین استفاده از اوپال می‌تواند مقاومت بدن در برابر عفونت و بیماری‌های عفونی را نیز افزایش دهد.
  • درمان سردرد: درمان سردرد از دیگر خاصیت‌های این سنگ است. البته برای بهرمندی از این خاصیت باید از سنگ صورتی استفاده شود.
  • تسکین درد: استفاده از اوپال به طور کلی دردهای مزمن را تسکین داده و موجب القای آرامش به فرد خواهد شد. از این سنگ برای کاهش درد زایمان نیز استفاده می‌شود.
خواص سنگ اوپال
مهمترین خواص سنگ اوپال

با انواع سنگ اوپال آشنا شوید

شما ممکن است در بسیاری از تصاویر اوپال را با پس زمینه سفید یا آبی مشاهده کنید. اما این سنگ انواع بسیار گوناگونی دارد که هر یک خصوصیات، زیبایی، و مزایای ویژه خود را دارند. اگر قصد دارید این سنگ قیمتی را خریداری کنید بهتر است پیش از هر چیز با انواع اوپال آشنا شوید. از جمله اوپال‌های معروفی که نزد بسیاری از سنگ‌شناسان شناخته‌ شده هستند می‌توان به اوپال ملکه، اوپال کهکشانی، اوپال دریایی، اوپال دودی، و همچنین سنگ ولو اوپال اشاره داشت. در ادامه برخی از محبوب‌ترین و زیباترین انواع اوپال را معرفی و بررسی می‌کنیم:

سنگ اوپال معمولی

سنگ اوپال معمولی که با نام Common opal نیز شناخته می‌شود از جمله انواع سنگ‌های اوپال است که در آن سیلیکاها به طور نامنظم در کنار هم قرار می‌گیرند و پدیده بازی رنگ‌ها در آن مشاهده نمی‌شود. این نوع اوپال را می‌توانید در رنگ‌های گوناگون از جمله آبی، شیری، خاکستری، قهوه‌ای، سیاه، و… است. از جمله باارزش‌ترین انواع اوپال معمولی می‌توان به اوپال مرواریدی، اوپال چینی، اوپال آبی پرو، و همچنین اوپال اپالیت اشاره داشت.

سنگ اوپال مصنوعی

سنگ اوپال مصنوعی یا همان Synthetic Opal همانطور که از نامش پیداست به صورت مصنوعی و با رشد گوی‌های سیلیکایی با اندازه صحیح انجام می‌شود. این گوی‌ها پس از تولید به مدت چندین ماه در یک ظرف مخصوص قرار داده می‌شوند. پس از گذشت مدت زمان مناسب اوپال‌هایی همانند سنگ‌های طبیعی و با مقاومت بیش‌تری حاصل می‌شوند. اوپال‌های مصنوعی همانند اوپال‌های طبیعی هستند؛ اما با قیمت مناسب‌تری در بازار ارائه می‌شوند. این اوپال‌ها را می‌توان با آزمایش‌های میکروسکوپی به راحتی شناسایی کرد.

سنگ اوپال سیاه

اوپال سیاه یا آبی تیره را می‌توان از جمله اوپال‌های بسیار معروف و محبوبی دانست که به قدرت بالا و خوش‌شانسی نیز معروف است. البته این اوپال در گذشته به عنوان نمادی برای بدبختی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه آن را سنگی برای خوش‌شانسی می‌دانند.

سنگ اوپال سیاه
سنگ اوپال سیاه از زیباترین انواع سنگ های اوپال است که به سنگ شانس معروف است و قیمت بالایی دارد.

از جمله ویژگی‌های این نوع اوپال می‌توان به عدم داشتن پدیده فلورسانس اشاره داشت. پس زمینه رنگی این نوع اوپال کاملاً سیاه است و به همین دلیل هم بازی رنگ‌ها در مقابل منبع نور کاملاً در آن مشهود است. اوپال سیاه بسیار باارزش و گران‌قیمت بوده و هر نگین آن ممکن است تا ده‌ها هزار دلار قیمت داشته باشد.

سنگ اوپال آتشین

اوپال‌های آتشین یا همان Fire Opal معمولاً به اوپال‌هایی گفته می‌شود که پس زمینه رنگی قرمز، زرد، و یا نارنجی دارند. عمده اوپال‌های آتشین از کشور مکزیک به دست می‌آیند. این نوع اوپال گاه با نام‌هایی از جمله اوپال خورشید (Sun Opal) و یا اوپال جیراسول (Girasol Opal) نیز شناخته می‌شود. این اوپال معمولاً پدیده بازی نور را ندارد.

سنگ اوپال کنترا لوز

سنگ اوپال کنترا لوز یکی از معروف‌ترین سنگ‌های اوپال در سرتاسر دنیا است که نزد بسیاری از سنگ‌شناسان کاملاً شناخته شده است. این سنگ قیمتی ارزشی به اندازه بیست هزار دلار دارد و عرض آن حدود 4.6 سانتی‌متر است. ترکیبات معدنی الگوهای بسیار جذاب و شگفت‌اوری را در این سنگ ایجاد کرده‌اند. با مشاهده تصاویر ارائه شده از این سنگ متوجه ترکیب بی‌نظیر ان خواهید شد. الگو‌های ایجاد شده در این سنگ مشابه با ابرهای فضایی هستند و می‌توانند نظر هر مخاطبی را به خود جلب کند.

سنگ اوپال در ایران

بسیاری از افراد برای زیبایی بیش‌تر جواهرات از نگین‌ها و سنگ‌های اوپال استفاده می‌کند. شما می‌توانید با جستجویی ساده در فروشگاه‌های ایرانی جواهرات زیادی را پیدا کنید که در آن‌ها از نگین اوپال استفاده شده است. همچنین همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم سنگ اوپال خواص و منافع زیادی به همراه دارد. برخی از افراد به دلیل خواص سنگ‌های طبیعی از آن‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر سنگ‌های اوپال کاملاً اصل و طبیعی را به راحتی و با قیمتی مناسب تهیه کنید.

نکات مهم نگه‌داری از سنگ اوپال

یکی از نکاتی که باید پیش از خرید سنگ اوپال در ایران به آن توجه داشته باشید شیوه نگهداری از این سنگ است. این سنگ از مواد معدنی تشکیل شده و دارای 21 درصد آب است؛ از این رو می‌توان آن را از جمله سنگ‌های نرم به شمار آورد. اوپال به دلیل داشتن سطحی نرم بسیار آسیب‌پذیر بوده و اگر به درستی از آن نگهداری نشود دچار خش و زدگی خواهد شد.

علاوه بر این سنگ اوپال به محیط‌های خشک حساس بوده و باید در محیط‌های مرطوب نگهداری شود. اگر اوپال در محیط‌های خشک نگهداری شود ممکن است دچار ترک‌خوردگی شود. به این پدیده دیوانگی نیز گفته می‌شود. پدیده دیوانگی می‌تواند ارزش سنگ را بسیار کاهش دهد. برای آنکه از خشک شدن اوپال جلوگیری کنید می‌توانید هر از چند گاهی آن را در آب غوطه‌ور کنید. توجه داشته باشید که این سنگ نباید در روغن و یا مواد شیمیایی دیگری نگهداری شود. نگهداری از اوپال در روغن یا دیگر مواد شیمیایی موجب از دست رفتن و یا تغییر رنگ سنگ خواهد شد. با نگهداری صحیح می‌توانید از تغییر رنگ این سنگ جلوگیری کرده و تا سال‌ها از زیبایی بی‌نظیر آن بهره ببرید.

گرانترین سنگ اوپال

سنگ اوپال به طور کلی سنگی گران‌قیمت و بسیار باارزش است. در این میان اوپال سیاه استرالیایی را می‌توان یکی از گران‌ترین اوپال‌ها در سرتاسر جهان دانست. این سنگ در رنگ‌های مشکی، خاکستری تیره، و یا مشکی شفاف در انداموکا یافت می‌شود. در این سنگ ریشه‌هایی از رنگ‌های رنگین‌کمانی و یا منشوری نیز قابل مشاهده است که به زیبایی آن می‌افزاید. همچنین این نوع اوپال دارای مقادیری اندک از کربن  و اکسید آهن است که موجب ایجاد تیرگی منحصر به فردی در سنگ می‌شود. قیمت دقیق این سنگ با توجه به موارد گوناگونی از جمله طرح سنگ، شفافیت آن، اندازه، و میزان درخشندگی تعیین می‌شود. بعضی از انواع این سنگ تا 15 هزار دلار استرالیا نیز قیمت‌گذاری می‌شوند.

زیباترین سنگ اوپال

سنگ‌های اوپال در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار گوناگونی یافت و استخراج می‌شوند. در بسیاری از شرایط انتخاب زیباترین سنگ اوپال در جهان کاری بسیار مشکل است؛ زیرا هر یک از این سنگ‌ها زیبایی خاص خود را دارند. با این وجود شاید بتوان زیباترین اوپال را اوپال مشکی استرالیا دانست که می‌توان ترکیب‌های رنگین‌کمانی را نیز به وضوح در آن مشاهده کرد. یکی از دلایل قیمت بالای این سنگ نیز زیبایی بی‌نظیر آن است که هر شخصی را شگفت‌زده خواهد کرد.

در یک کلام

همانطور که خواندید، اوپال از جمله سنگ‌های قیمتی بسیار محبوب در سرتاسر جهان است که از جذابیت و زیبایی بی‌نظیری برخوردار است. علاوه بر زیبایی بی‌نظیر، این سنگ خواص و فواید گوناگونی را نیز به دنبال دارد. از جمله خواص اوپال می‌توان به درمان سردرد، از بین بردن دردهای کلیه، بهبود سیستم ایمنی، و همچنین تسکین درد اشاره داشت. همچنین بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از این سنگ می‌تواند عزت نفس و ویژگی‌های مثبت در انسان را افزایش داده و آن‌ها را گسترش دهد. بسیاری از افراد برای زیبایی بیش‌تر جواهرات و همچنین بهره بردن از مزایای اوپال از این سنگ استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سنگ میتوانید به این سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول:

  1. انواع سنگ اوپال چیست؟
    سنگ اوپال تنوع بسیار گوناگونی دارد که هرکدام دارای ویژگی های خاصی هستند که میتوان به اوپال سیاه، اوپال آتشین، اوپال آبی، اوپال کنترالوز و اوپال طبیعی و مصنوعی اشاره نمود.
  2. مهم ترین خواص سنگ اوپال چیست؟
    از مهم ترین خواص این سنگ میتوان به افزایش دهنده عزت و اعتماد بنفس، تقویت کننده ویژگی های فردی، افزایش دهنده وفاداری، بهبود دهنده سیستم ایمنی بدن و تسکین درد اشاره کرد.
  3. نحوه نگهداری سنگ اوپال چگونه است؟
    این گوهر را به دور از روغن، مواد شیمیایی و در مکانی مرطوب نگهداری کنید، میتوانید برای جلوگیری از ترک خوردگی سنگ چند مدتی آن را داخل آب غوطه ور سازید
  4.  نحوه تشخیص اصالت سنگ اوپال چیست؟
    سنگ اوپال اصل دارای تخلخل و حفره های کمتری می باشد و همچنین نظم و ترتیبی در رنگ خود نشان نمی دهد و شفاف نیست و نمیتواند نور را از خود عبور دهد، علاوه بر این نکات به وزن آن نیز توجه کنید اوپال اصل نسبت به اوپال تقلبی سنگین وزن تر است.
4.2/5 - (8 امتیاز)